Mondeo -14 extra bromsljuset över bakrutan kass

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
matteeee
Erfaren
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Kontakt:

Mondeo -14 extra bromsljuset över bakrutan kass

Inlägg av matteeee »

Har garanti kvar på bilen och lämnade in den (då jag inte hittade några glödlampor i tabeller över glödlampor i bruksanvisningen och förutsätter att det är LED som lyser där när man trycker på bromsen)

Får besked att det är en glödlampa som är kass och att de inte tar det på garantin. Fine, det köper jag, glödlampor är förbrukningsvaror.
(De byter dock turbon som rullat 6000mil endast pga ett litet avgasläckage i staget till wastegaten som jag också hade som reklamationspunkt)

Det jag inte förstår är 2 saker:
1. Om de nu kollat upp och hittat en glödlampa där som är kass, varför inte byta när det ändå är nere. De kunde ju gett ett pris på det åtminstone?
2. Om jag kikar i Osrams eminenta lampguide till bilar så menar dom att tredje bromsljuset på en -14 Mondeo kombi är av LED-typ och att jag ska kontakta ÅF för byte.

Är de helt snurriga på Hedbergs i Malmö? Det liknar LED, det finns ingen info i tabellen över bilens glödlampor i bruksanvisningen och Osram säger att det är LED.

(Som bifråga - är det någon som vet originalfabrikat och modell på turboaggregatet på min -14 1,6TDCI 115hk?)

matteeee
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Svarar mig själv efter lite mek i helgen. Tog helt enkelt loss bromsljuset (sitter med clips i ovan och underkant en bit in från sidorna - bänd med en plastkniv eller liknande) och kikar. Delade inte bromsljuset även om det är fullt möjligt med lite ansträngning eftersom man tydligt ser ett kretskort. I plasten är även texten "13,5V 0,8W" ingjutet. Jag skulle vilja se den glödlampa på 0,8W som är godkänd som bromsljus.

Det blir till att prata med Ford igen. Suck...

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Sitter det glassockellampor i den enheten borde det gå att bara byta separat lampa, där minsta sådan lampa på eftermarknaden är på 1,2 Watt som tex denna https://www.skruvat.se/Glodlampa-W2x4.6d-T5-P84258.aspx

Ofta är dessa godkända så som flertalet liknande bromsljus med har i effekttal, har nu inte Ford lös sådan 0,8 Watts lampa och inte redan länkad lampa passar. Är det byte av hela armaturen som gäller...

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Inlägg av Vispen74 »

Ja Fords Nybilsgaranti och Goodwill är klart kinkigare än vad jag är van vid från tidigare märke. Om det är så bökigt och special så hoppas jag verkligen att de byter den åt dig. Vanliga glödlampor är en sak, men om det är led alternativt att hela armaturen ska bytas efter 2 år, inte ok!

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nä som sagt med tanke på bilens knappa ålder,, borde ju Ford lätt ta detta på garanti/goodwill!

matteeee
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Peter H skrev:Sitter det glassockellampor i den enheten borde det gå att bara byta separat lampa, där minsta sådan lampa på eftermarknaden är på 1,2 Watt som tex denna https://www.skruvat.se/Glodlampa-W2x4.6d-T5-P84258.aspx

Ofta är dessa godkända så som flertalet liknande bromsljus med har i effekttal, har nu inte Ford lös sådan 0,8 Watts lampa och inte redan länkad lampa passar. Är det byte av hela armaturen som gäller...
Jag delade inte "armaturen", så visst, det kan ju vara ett gäng små små lampor. Men är de då seriekopplade så alla går samtidigt?
Och varför menar Osrams online-guide att det är LED + att allt annat tyder på det?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nu har jag inte sett just den modellen live,, men har svårt att tro att även denna modell som Ford haft för tredje bromsljuset just LED på dom flesta modeller, senaste 10-15 åren.
Där just alla "lampor" med slocknar vid LED och bara enstaka lampor vid vanliga lampor.

Alltså byts förmodligen hela den enheten ut,,,

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Enligt vad jag har hittat så fick alla mondeo Mk4 från 2011 LED bromsljus (övre) som standard.

Jag tycker du har fått väldigt dåligt bemötande, i hela ärendet.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

matteeee
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Till slut löste det sig. De fick snällt ta in bilen en gång till och kika efter på riktigt (tror inte dom gjorde det första gången). Nu fick även dom fram att det var LED. Tydligen gick det dock inte på garantin då Ford redan nekat detta vid första tillfället (pga att det skulle vara glödlampa då). Men dom fick snällt ta det på goodwill istället. Jag undrar hur märkligt samarbete dom har med Ford Sverige om dom inte kan backa något som gått snett gällande garanti, men jag bryr mig inte nu. Jag får nytt gratis, så för mig är det lite skit samma.

På torsdag ska jag få ny turbo och nytt bromsljus. Hoppas inte de förväxlar dessa komponenterna nu bara. Risken verkar ju finnas..

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Samarbetet i sig har väldigt lite med detta att göra. Om JAG fick gissa så tog de det på goodwill istället för att kämpa för en garanti för att delen kostar mindre än vad man hade förlorat i timmar pga att man kämpar för en garanti. Garantijobb betalar RIKTIGT dåligt! Ofta är det bättre att bara göra kunden nöjd genom goodwill, 2 flugor i en smäll. Man förlorar t.ex 1200 kr som delen kostar (jag vet inte exakt vad den kostar, detta är bara ett exempel) än att förlora 2-3 timmar på att jaga någon på Ford. Enkel matte: 1200kr i timdebitering till vanliga kunder medans Ford bara betalar knappt hälften och så lägger man hellre de 3 timmarna på vanliga kunder som betalar fullt. NOTERA: Detta är bara exempelsiffror, inget konkret, men ett exempel på varför man skippar "samarbetet" ibland..

matteeee
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Denna delen kostar 501kr till kund, så kanske 250 in? Möjligt att de gör så i sådana fall, men någonstans borde Ford-ÅF inte behöva "slåss" med Ford Sverige för garantigrejer.

Tråkigt också att garantijobb betalar SÅ dåligt - kan det vara därför det är ett j-a luspetande i kvittokopior på servicear och löjliga krav hit och dit för att garantin ska gälla. Som kund är man närmast tvungen att bevisa och lära personalen hur och varför garantin ska gälla snarare än att de borde motivera om garantin inte ska gälla av någon (vettig) anledning.

Fördelen för alla biltillverkare är att det är likadant oavsett märke, så att vara en otrogen kund och byta märke hjälper knappast.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Garanti jobb är sjukt dåligt betalt.
En tjejkompis jobbar på en firma som säljer Kia, Kia sätter helt löjliga gränser. t.ex Ett arbete tar 2 timmar att göra (effektiv tid), Kia betalar för 0,5 timmar, för enl. dom tar det inte längre tid.

Det Ford ÅF hållt på med mot dig samt det du och jag var vittnen till härom veckan, varför "bråka" med kunden om vad dom får på garanti och vad en annan verkstad har tagit.
Kunden vet ju inte och varken förstår eller bryr sig.
Ta in bilen, snacka med verkstaden som haft och fingrat på den, eller beställ hem vad del det nu är på Goodwill.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Nej, kvitton osv är inte för att "slippa garantijobbet" utan det är faktiskt FORD eller då märket det gäller som KRÄVER att det ska vara skött

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Bruno skrev:Nej, kvitton osv är inte för att "slippa garantijobbet" utan det är faktiskt FORD eller då märket det gäller som KRÄVER att det ska vara skött
Det köper jag, att man måste kunna visa kvitto på att bilen blivit t.ex servad korrekt. Det går ju att bara stämpla i serviceboken att servicen är gjord.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Bruno
Legend