Mondeo -14 extra bromsljuset över bakrutan kass

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
j.f.s
Erfaren
Namn: Johan S
Kör: S-Max Titanium 2014

Mondeo -14 extra bromsljuset över bakrutan kass

Inlägg av j.f.s »

Nog sparar väl Ford-verkstaden servicehistoriken centralt? Det här är förvisso min första Ford och jag har inte servat den än i min ägo men hos VW (Passat 2013) fick jag inga kvitton. Det känns som stämplarna i boken är till för den dagen man säljer och inte för garanti. Min bil är tex inne för andra gången idag på garantijobb för fel på dieselvärmaren och verkstaden kontrollerade garantin medan vi talade i telefon. Inga frågor om stämplad servicebok eller kvitton på tidigare servicar.

Å andra sidan säger vare sig elektronisk servicehistorik, stämplar eller kvitton något om att jobbet faktiskt utförts om man ska vara krass. Det talar bara om att någon påstår sig utfört ett jobb och eventuellt tagit betalt för det.

matteeee
Erfaren
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

jfs - det gör dom alldeles säkert, men min bil är inte servad på en Ford-verkstad. Därför har dom ingen historik på min bil mer än försäljningen när den var ny. Det är här problemet ligger. Hade jag servat den på Ford hade jag nog inte behövt jaga kvitton. Å andra sidan hade jag fått betala dyrt för att slippa jaga kvitton.

Det jag anmärker på är hur stort ansvar kunden har i detta. Normalt när det gäller garantier så ligger det på ÅF att bevisa om garantin av någon anledning inte ska gälla. Det är här en garanti skiljer sig mot den vanliga reklamationsrätten, där bevisbördan istället ligger på kunden. Lagstadgad garantitid är bara 6 månader men brukligt är 1-2 år. Lagstadgad reklamationsrätt är 3 år.
Jag köper att det är mer komplicerat när det gäller en produkt som ska servas, men jag tycker att stämpeln borde räcka. Där står telefonnummer till verkstaden. Ring och kolla om de servat bilen, vad som gjordes och om de följer Fords riktlinjer. Simple.
Dessutom är det hela bara trams när det gäller ett bromsljus och en turbo - detaljer som inte ingår i normalt serviceprogram med åtgärd utöver möjligen okulär inspektion - något som bevisligen gjorts eftersom felen hittades.
Hade motorn skurit eller bromsarna fallerat hade det varit av mer intresse att kika på vad för olja som använts, mängd, bromsvätskebyte osv.

Just nu är iaf bilen inlämnad. Återstår att se om de är kapabla att byta en turbo på en dag när det tar några veckor att hitta att ett bromsljus är LED och inte glödlampa.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Håller med dig fullständigt Mattias på detta.
I detta fallet så spelar det kvitta var bilen är servad efter som dom felen du har inte är servicerelaterade.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

j.f.s
Erfaren
Namn: Johan S
Kör: S-Max Titanium 2014

Inlägg av j.f.s »

matteeee skrev:jfs - det gör dom alldeles säkert, men min bil är inte servad på en Ford-verkstad. Därför har dom ingen historik på min bil mer än försäljningen när den var ny. Det är här problemet ligger. Hade jag servat den på Ford hade jag nog inte behövt jaga kvitton. Å andra sidan hade jag fått betala dyrt för att slippa jaga kvitton.

Det jag anmärker på är hur stort ansvar kunden har i detta. Normalt när det gäller garantier så ligger det på ÅF att bevisa om garantin av någon anledning inte ska gälla. Det är här en garanti skiljer sig mot den vanliga reklamationsrätten, där bevisbördan istället ligger på kunden. Lagstadgad garantitid är bara 6 månader men brukligt är 1-2 år. Lagstadgad reklamationsrätt är 3 år.
Jag köper att det är mer komplicerat när det gäller en produkt som ska servas, men jag tycker att stämpeln borde räcka. Där står telefonnummer till verkstaden. Ring och kolla om de servat bilen, vad som gjordes och om de följer Fords riktlinjer. Simple.
Dessutom är det hela bara trams när det gäller ett bromsljus och en turbo - detaljer som inte ingår i normalt serviceprogram med åtgärd utöver möjligen okulär inspektion - något som bevisligen gjorts eftersom felen hittades.
Hade motorn skurit eller bromsarna fallerat hade det varit av mer intresse att kika på vad för olja som använts, mängd, bromsvätskebyte osv.

Just nu är iaf bilen inlämnad. Återstår att se om de är kapabla att byta en turbo på en dag när det tar några veckor att hitta att ett bromsljus är LED och inte glödlampa.
Självklart ska inte du som kund behöva jaga information för ett garantijobb, oavsett om den är servad hos Ford eller inte. Så länge garantivillkoren uppfylls ska inte du som kund drabbas. Men det är min åsikt.

Jag upplever att verkstäder har väldigt olika syn på kundvård och Bilmetro som är ÅF för VAG-koncernen här i krokarna hade för några år sedan STORA problem med bemötandet runt service/verkstad. Nu är det ljusår bättre och de följer upp kundnöjdheten efter varje service. Jag antar att detta är ett resultat av att kunderna klagat på bemötandet.

Jag håller tummarna för att verkstaden får ordning på din bil, utan knussel om garantier eller inte.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

matteeee skrev:Dessutom är det hela bara trams när det gäller ett bromsljus och en turbo - detaljer som inte ingår i normalt serviceprogram med åtgärd utöver möjligen okulär inspektion - något som bevisligen gjorts eftersom felen hittades.
Okej, bromsljus. Men turbon är direkt påverkad av service då den smörjs av motoroljan. Dålig motorolja resulterar i slitna lager i turbon så där kan jag nog inte hålla med dig

matteeee
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Bruno skrev:Okej, bromsljus. Men turbon är direkt påverkad av service då den smörjs av motoroljan. Dålig motorolja resulterar i slitna lager i turbon så där kan jag nog inte hålla med dig
Jag kunde hålla med dig - om det inte vore för att turbon inte var totalt kass, utan endast att den läcker lite avgaser vid axeln till wastegaten. Den smörjs mig veterligen inte av oljan :)

Hade turbon (lager) skurit hade jag haft all förståelse för att de vill ha koll på oljebyten som gjorts, absolut.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Inlägg av Vispen74 »

j.f.s skrev:...
Å andra sidan säger vare sig elektronisk servicehistorik, stämplar eller kvitton något om att jobbet faktiskt utförts om man ska vara krass. Det talar bara om att någon påstår sig utfört ett jobb och eventuellt tagit betalt för det.
Jag skulle vända på det såhär:
Stämpel, såväl digital som analog säger att någon tagit betalt och eventuellt utfört ett jobb för det :)

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

matteeee skrev:Jag kunde hålla med dig - om det inte vore för att turbon inte var totalt kass, utan endast att den läcker lite avgaser vid axeln till wastegaten. Den smörjs mig veterligen inte av oljan :)

Hade turbon (lager) skurit hade jag haft all förståelse för att de vill ha koll på oljebyten som gjorts, absolut.
Nu syftade jag inte på problemet med din turbo utan din åsikt att turbon inte ingår/påverkas av skötseln av service

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Bruno skrev:Nu syftade jag inte på problemet med din turbo utan din åsikt att turbon inte ingår/påverkas av skötseln av service
I detta fallet så kan servicen kvitta då det inte påverkar turbons funktion, men som skrivits innan så hade det varit oljeläckage, lagerras som är direkt relaterat till service (som olja) så absolut!
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
SandrisGT
Veteran
Namn: Sandra Rosvall
Kör: Ford Sierra Cosworth, Ford Focus ST -15, Ford Sierra GT -93 (breddad)
Medlemsnummer: 189

Inlägg av SandrisGT »

nu pratar jag utifrån min erfarenhet jobbandes för Hedin. men inom tex Kia som är vårt största märke så finns det gränser på när Kia beblandar sig med Garantin. är det mindre summor det handlar om som tex ett bromsljus så godkänns det av Kia utan att dom ställer några frågor. är det däremot ett större jobb som en Turbo så frågas det efter servicebok. kan kunden inte uppvisa servicebok eller ha kvitton från samtliga servicar kan kunden bli nekad garanti. att man som kundmottagare skulle ringa till andra verkstäder som servat en bil finns inte på kartan. Det finns inte tid till sånt. man e så hårt pressad som det är så det ligger på kunds intresse att skaffa fram deras serviceprotokoll så att man som original kan följa upp att allt är utfört korrekt.

på Kia har man 7 års garanti om servicarna skötts. även om Kia är dyra i servicarna så köper man en billig bil och deras garanti är bra. sen handlar det mycket om kundmottagaren och mekanikern om det blir 100 alla gånger.
Ford Sierra GT -93 *ögonstenen*
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90 *rally*:checkered
Ford Focus ST-1 2015

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Kan med rätt stor säkerhet säga att det Sandra säger gäller för samtliga märken och inte bara Kia eller Ford

matteeee
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

"kan kunden inte uppvisa servicebok eller ha kvitton från samtliga servicar kan kunden bli nekad garanti"

Det köper jag rakt av, sålänge du verkligen menar "eller" istället för "och". Men jag uppvisade en stämplad servicebok. (Med 3 stämplar, 2 från Mekonomen och 1 från Autoexperten - så det är inte "Bosses bilmekshörna i kvarteret" som kanske kan vara lite mer ifrågasatt)
Ändå måste jag visa kvitton också - och det är det jag ifrågasätter. Vad är stämpeln till för då?
Jag har aldrig fått med exakt alla kvittokopior på servicear när jag köpt beg bil - däremot en bok med stämplar. Det har jag varit nöjd med, men det kanske borde ändras då?

Vad gäller Kias 7-års-garanti så har det väl varit i domstol ett par ggr, så det verkar vara lite tveksamt med andra verkstäder än Kias egna där.

rallyanders
Erfaren
Namn: Anders Englund
Kör: Capri cosworth

Inlägg av rallyanders »

Eftersom det är Ford Europa (tillverkaren)som lämnar garanti på bilen, så behöver det styrkas att service är utfört enligt deras kravbild på underhåll... En auktoriserad Ford återförsäljare har iom deras akreditering visat detta för Ford redan så i de fall räcker ju en stämplad bok. Men om kunden väljer att serva på icke märkesverkstad så säger ju inte en stämpel speciellt mycket?!? I dessa fall behöver kunden kunna styrka med kvitton på vilket material som använts (tex oljekvalite) och även att nödvändiga servicepunkter är kontrollerade, är detta så svårt att förstå?

Ford kan ju omöjligt kontrollera ALLA verkstäder i Europa och se till att dessa följer gällande riktlinjer för märket Ford.

Jag har inte heller alltid fått med alla kvitton vid begagnat köp, men om bilen är 5-10år gammal spelar ju dessa mindre roll då garanti ej längre gäller.. Men ja kollar iaf så att det är legitima firmor som utfört servicen. Och allra helst ser jag att märkesverkstad gjort detta.. Varför tror du att mindre verkstäder "alltid" är så "billiga"? Jo för de har ganska många gånger mindre kontrollpunkter och kortare arbetstid för service, jag säger inte att de alltid är så men ganska ofta.

matteeee
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

rallyanders skrev:Eftersom det är Ford Europa (tillverkaren)som lämnar garanti på bilen, så behöver det styrkas att service är utfört enligt deras kravbild på underhåll... En auktoriserad Ford återförsäljare har iom deras akreditering visat detta för Ford redan så i de fall räcker ju en stämplad bok. Men om kunden väljer att serva på icke märkesverkstad så säger ju inte en stämpel speciellt mycket?!? I dessa fall behöver kunden kunna styrka med kvitton på vilket material som använts (tex oljekvalite) och även att nödvändiga servicepunkter är kontrollerade, är detta så svårt att förstå?

Ford kan ju omöjligt kontrollera ALLA verkstäder i Europa och se till att dessa följer gällande riktlinjer för märket Ford.

Jag har inte heller alltid fått med alla kvitton vid begagnat köp, men om bilen är 5-10år gammal spelar ju dessa mindre roll då garanti ej längre gäller.. Men ja kollar iaf så att det är legitima firmor som utfört servicen. Och allra helst ser jag att märkesverkstad gjort detta.. Varför tror du att mindre verkstäder "alltid" är så "billiga"? Jo för de har ganska många gånger mindre kontrollpunkter och kortare arbetstid för service, jag säger inte att de alltid är så men ganska ofta.
Jag är säkerligen en obetydlig kund (privatperson) i Fords (ÅF som tillverkare, skillnaden är minimal) ögon, då jag köper max en ny bil vart tredje år eller så, men för mig är det enkelt:

Antingen är det garanti tills motsatsen har bevisats (mitt sätt att se det) eller så är det inte garanti tills motsatsen har bevisats (Fords och ditt sätt att se det).

Hade felet kunnat ha mer direkt att göra med oljekvalitet eller liknande köper jag att man måste visa service-detaljer. Så var dock inte fallet. Bromsljuset hade troligen pajat oavsett om bilen så varit servad hos Ford själva. Avgasläckaget på wastegate-axeln tror jag inte Ford hade upptäckt vid en service, vilket Autoexperten gjorde. Oavsett så hade de ju som mest också upptäckt det.
Är det mer troligt att det börjar läcka pga felaktig olja i motorn? Knappast (dock andra, värre fel eventuellt).
Är det mer troligt att dessa delar inte skulle gått sönder om Ford aukt. verkstad servat bilen? Knappast.

Summan är oavsett vad man tycker att de gör det onödigt komplicerat för kunden att få en bra upplevelse när en bil med garantitid strular - allt för att spara in några kronor där det är möjligt - alternativt försöka göra det jobbigt för alla som inte servar sina bilar onödigt dyrt på aukt. verkstad (för att kunna dra in mer pengar på detta?).

rallyanders
Erfaren
Namn: Anders Englund
Kör: Capri cosworth

Inlägg av rallyanders »

Hör du hur du själv låter? Du begär fullt ut att en ÅF som du inte stödjer som kund ska ge dig xtra stöd iform av att ringa runt till dina serviceställen för att ta reda på om de utfört service enligt bok? Självklart är det ingen som ifrågasätter din garantirätt iform av defekt bakljus. Nu är de ju mycket åsikter i denna tråd enbart , och du har självklart rätt till din, men är det inte en enkel sak att bara uppvisa serviceprotokoll från dina servicar så är saken ur världen? Om inte du har sparat dessa så har väl verkstaden du varit hos ett register?

Skriv svar