Mondeo -14 extra bromsljuset över bakrutan kass

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

En sak ni missar i detta.
Mattias fel som förs vid på garanti, har ju inget med servicearna att göra.
Det är inget slitage som beror på att den är servad hos Ford eller hos Autoexperten, eller hur?
Hade det varit oljeläckage i turbon, ja - DÅ är argumentet giltigt att visa upp servicepapper.

I detta fallet är det bemötandet hos service verkstaden som jag tycker är under all kritik.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

rallyanders
Erfaren
Namn: Anders Englund
Kör: Capri cosworth

Inlägg av rallyanders »

Ja köper att verkstaden ifråga kanske inte skött sig helt korrekt, men i detta fall lär de va garantiavdelningen som frågat angående service och då får du inte igenom de förrens de kan scanna in kopior och skicka ned till Ford.. Vid större reklamationer så är de ju inte ovanligt att servicefrågan kommer upp. Och om inte den digitala boken visar någon service så blir de ju frågor.

matteeee
Erfaren
Namn: Mattias Lindström
Kör: Ford Mondeo diesel 115hk -14
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

rallyanders skrev:Hör du hur du själv låter? Du begär fullt ut att en ÅF som du inte stödjer som kund ska ge dig xtra stöd iform av att ringa runt till dina serviceställen för att ta reda på om de utfört service enligt bok? Självklart är det ingen som ifrågasätter din garantirätt iform av defekt bakljus. Nu är de ju mycket åsikter i denna tråd enbart , och du har självklart rätt till din, men är det inte en enkel sak att bara uppvisa serviceprotokoll från dina servicar så är saken ur världen? Om inte du har sparat dessa så har väl verkstaden du varit hos ett register?
Vänta nu?!
"en ÅF som du inte stödjer som kund"? Jag har för f.. köpt en bil för flera 100-tusen kronor. Måste jag "sponsra" vidare efter det för att bli bemött på ett vettigt sätt?
Är det ingen som ifrågasätter min garantirätt på bakljuset? Har du läst tråden? Det var precis det dom gjorde. Blev t.o.m. nekad garanti då dom påstod (fel, visade det sig såklart) att det var glödlampa och inte LED. (glödlampor räknas som förbrukningsmaterial och täcks därför inte av garanti).
Läs tråden igen om du vill fortsätta ha åsikter tack.

Jo, det är en ganska enkel sak att åka hem och hämta kvittot eller åka till verkstaden och få en kopia - men ska det vara nödvändigt? Varför ska inställningen från Ford vara att garantin inte gäller tills jag bevisat allt? Kommer de kräva mig på kvittokopior på varenda tankning så att jag inte hällt i för dålig diesel - eller ännu värre, bensin, - nästa gång?
Det borde vara tvärtom - så länge inte de kan se något konstigt bör garantin gälla. Speciellt på saker som inte påverkas av om servicen ens är gjord eller inte.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Jag köpte min ST begagnad, fortfarande med fabriksgaranti.
Men tidigare ägare har valt att inte serva bilen på Ford.
Då är det alltså jag som ska leta reda på alla servicepapper och ringa runt till verkstäder för att få igenom ett garanti ärende?
Det känns inte så serviceminded..
Det är ju sjukt komplicerat och invecklat för mig som kund som kanske inte har koll på hur det fungerar eller vad man ska fråga efter.

Ja vi har alla åsikter i denna fråga, dom som jobbar med det tycker att kunderna är orimliga som lägger jobbet på att leta reda på service historik hos dom, och kunderna tycker det är orimligt att jag som kund ska duka fram allt.

Visst, det måste finnas bevis för att servicen är korrekt utförd, men är det stämplat i boken så får ju den verkstaden som gjort det stå för att bevisa det.
Jag som köp bilen i andra hand ska alltså "straffas" för att tidigare ägare valt en annan Ford auktoriserad verkstad?

Ja jag förstår att en kundmottagare inte kan sitta och ringa runt till 400 olika verkstäder, men hur många service relaterade garanti reparationer har man på en dag?

En kompis köpte en helt ny ST, det frågades inte om serviceavtal, vinterdäck osv. Det fick vi själva fråga oss till.
Jag har tjatat i 3 månader om serviceavtal för min ST.
Om man som kund nu inte kan någonting om sin bil så kanske dom tar mekonomen, som gör reklam för sina servicear, medan Ford i detta fallet inte verkar vilja ha sina servicar..
Detta är en helt annan sak, men kände att det behövde nämnas.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

rallyanders
Erfaren

Inlägg av rallyanders »

Börja andas lite nu... Ja kanske var otydlig, "vi" betyder här på forumet inte ifrågasätter garantin på ditt bakljus och med ÅF menade jag din Ford Verkstad som du inte stödjer med service osv. Att de ska ringa runt för att se att du utfört korrekt service är väl inte rimligt?

Har läst hela tråden...

Ja det är nödvändigt med kopior eftersom du inte servar på aktoriserad verkstad. Om du är inne för ett bränslerelaterat ärende där det finns misstanke med felaktigt bränsle så krävs mycket riktigt in kopior på tankvitton också för att säkerställa att felet inte ligger där..

De handlar ju inte om att spara in några små kronor här och där, utan att försöka hjälpa kunden på bästa sätt.

Men av ditt sätt att skriva så verkar du inte ha något som helst förtroende för varken din ÅF (kan va förklarligt) eller din generalagent som endast vill ha styrkt att rätt service är utförd.

Ja får också ha åsikter om precis allt, även om ja har totalt fel..

Sen håller jag med om att din verkstad har klumpat sig och uttryckt sig dumt i denna fråga men just nu är ju de smidigaste att bara lämna in papper på service och sedan byt verkstad för dina garantijobb (Malmö har väl flera Fordverkstäder?)
då deras förtroendekapital ser ut att ha tagit slut i ditt fall.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

En åsikt är en åsikt, varken rätt eller fel (den är ju rätt för den som har åsikten) :)

Känns dock orimligt att begära kvitto för ett garantijobb som inte har med servicarna att göra.

Om du förstår vad jag menar.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

rallyanders
Erfaren

Inlägg av rallyanders »

Keller skrev:Jag köpte min ST begagnad, fortfarande med fabriksgaranti.
Men tidigare ägare har valt att inte serva bilen på Ford.
Då är det alltså jag som ska leta reda på alla servicepapper och ringa runt till verkstäder för att få igenom ett garanti ärende?
Det känns inte så serviceminded..
Det är ju sjukt komplicerat och invecklat för mig som kund som kanske inte har koll på hur det fungerar eller vad man ska fråga efter.

Ja vi har alla åsikter i denna fråga, dom som jobbar med det tycker att kunderna är orimliga som lägger jobbet på att leta reda på service historik hos dom, och kunderna tycker det är orimligt att jag som kund ska duka fram allt.

Visst, det måste finnas bevis för att servicen är korrekt utförd, men är det stämplat i boken så får ju den verkstaden som gjort det stå för att bevisa det.
Jag som köp bilen i andra hand ska alltså "straffas" för att tidigare ägare valt en annan Ford auktoriserad verkstad?

Ja jag förstår att en kundmottagare inte kan sitta och ringa runt till 400 olika verkstäder, men hur många service relaterade garanti reparationer har man på en dag?

En kompis köpte en helt ny ST, det frågades inte om serviceavtal, vinterdäck osv. Det fick vi själva fråga oss till.
Jag har tjatat i 3 månader om serviceavtal för min ST.
Om man som kund nu inte kan någonting om sin bil så kanske dom tar mekonomen, som gör reklam för sina servicear, medan Ford i detta fallet inte verkar vilja ha sina servicar..
Detta är en helt annan sak, men kände att det behövde nämnas.

Först och främst låter de tyvärr som de ÅF ni vänder er till har en hel del att förbättra gällande kundvård.

Det är väldigt sällan som Ford(generalagenten) vill se servicehistorik, då den inte ofta är relevant för fabriksrelaterade fel, men vid turbo, motorskador och vissa bränslerelaterade fel kan det behöva styrkas hur service är utförd och vid vilka miltal. Gränsen för godkänd service bok går vid 1mån +- el. 150mil +- från det gällande intervallet. Jag har sett avslag på motorbyten pga att kunden kört 300mil över intervallet på 2 st servicar. Även Försäkringsbolag jobbar ju efter denna praxis. I dessa fall har "min" ÅF jobbat gratis med att klyva en motor i sina beståndsdelar för att kunna finna ett fel som inte kunde härledas till servicebortfall, så de finns mycket bra verkstäder därute som gör "allt" för att kunna hjälpa sina kunder.

Jag hade nog personligen vänt mig till en ny Åf ifall det känns för jobbigt i kontakten el priva ringa kundservice på Ford för att få en förklaring därifrån varför garantireglerna är på ett visst sätt.

En stämpel i en bok är inte vatten värd även om den kommer ifrån en auktoriserad ÅF. Utan A och O är dokumentation på vad som har gjorts vid vilka tillfällen.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

rallyanders skrev:Först och främst låter de tyvärr som de ÅF ni vänder er till har en hel del att förbättra gällande kundvård.

Det är väldigt sällan som Ford(generalagenten) vill se servicehistorik, då den inte ofta är relevant för fabriksrelaterade fel, men vid turbo, motorskador och vissa bränslerelaterade fel kan det behöva styrkas hur service är utförd och vid vilka miltal. Gränsen för godkänd service bok går vid 1mån +- el. 150mil +- från det gällande intervallet. Jag har sett avslag på motorbyten pga att kunden kört 300mil över intervallet på 2 st servicar. Även Försäkringsbolag jobbar ju efter denna praxis. I dessa fall har "min" ÅF jobbat gratis med att klyva en motor i sina beståndsdelar för att kunna finna ett fel som inte kunde härledas till servicebortfall, så de finns mycket bra verkstäder därute som gör "allt" för att kunna hjälpa sina kunder.

Jag hade nog personligen vänt mig till en ny Åf ifall det känns för jobbigt i kontakten el priva ringa kundservice på Ford för att få en förklaring därifrån varför garantireglerna är på ett visst sätt.

En stämpel i en bok är inte vatten värd även om den kommer ifrån en auktoriserad ÅF. Utan A och O är dokumentation på vad som har gjorts vid vilka tillfällen.
Jo det finns ju en gräns för hur mycket tid man ska lägga på det samt är det över ett satt mil tal så är det. Men så är ju inte fallet i detta.
Är det utanför service fönstret så är det.
Det är ju samma sak för garantitiden på en t.ex tv.

Det äldre paret som var inne samtidigt som Mattias och mig hade ingen koll på bilar, än mindre vad som var gjort. Och det var en Ford verkstad som varit inne och pillat och bytt saker. Dom ska inte behöva bevisa en massa och förklara vad den andra verkstaden har gjort.
Det får faktiskt Ford ta och göra själva.
Ska en kund behöva hålla koll på alla tekniska detaljer och visa upp kvitto på något som skett inom koncernen? (detta var inte någon mekonomen eller autoexperten).

I mitt fall så menar jag på att ska jag straffas som kund för att jag någon annan utfört servicerna? Ska jag som inte känner till något om förfarande sitta och ringa runt till en verkstad som jag aldrig varit involverad med för att ställa frågor som ajg inte har en aning om?

Ta hela scenariot från början.. Säg att jag får ett fel på min bil, säg lagerknack (bilen har gått 3000 mil, servad med stämpel i boken).
Jag lämnar in den för att det låter konstigt. Ford konstaterar att det är lagerna och kommer bytas på garanti.
Jag ska presentera kvitto... På servicear jag inte varit involverad i, som skett innan mitt ägande.
Det är ju där verkstaden får ta sitt ansvar och kolla upp med tidigare.
Har en verkstad stämplat i boken så får dom ju stå för det.
Sen att folk som jobbar inom detta säger att det inte betyder ett skit för dom, det betyder lika lite för mig som kund.
Eller hur?
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

matteeee
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Om vi bakar ner hela våra åsiktspaket så slutar det med att jag tycker att bevisbördan för att en garanti eventuellt INTE ska gälla ligger på ÅF/tillverkare (och häri har jag ganska bra stöd i konsumentköplagen).
Du tycker att bevisbördan för att garantin SKA gälla ligger på oss kunder.
Ditt sätt att se det främjar originalverkstädernas möjlighet till monopol. Det får du såklart tycka är jättebra. Jag gör det inte.

Enligt Mekonomen:
"Gäller nybilsgarantin hos en Mekonomen verkstad?
Ja. I verkstaden servas och repareras bilar av alla märken, nya som gamla. Eftersom Mekonomen alltid använder originalreservdelar och följer biltillverkarens servicerekommendationer, gäller din nybilsgaranti. Din servicebok stämplas med Mekonomen Bilverkstad vilket ger dig trygghet och ett varaktigt värde på din bil."

Enligt Autoexperten:
"Du måste inte serva din bil hos en originalverkstad för att behålla nybilsgarantin, Autoexperten hjälper dig gärna med din service!

Den här Autoexperten verkstaden servar bilen enligt biltillverkarens instruktioner och efter servicen får du serviceprotokollet och en stämpel i servicekortet."

rallyanders
Erfaren

Inlägg av rallyanders »

Vad Mekonomen och Autoexperten skriver har jag aldrig emotsatt mig utan det stämmer ju.
Men även om de säger att de följer alla riktlinjer och servicetillägg osv. så kan ju inte Ford se vad de gör på en service iom att de ej kontrollerar alla verkstäder.

Som jag skrev så är det i undantagfall behövligt med dokumentation på service.

Normalt sett så ligger ju ingen bevisbörda på kunden ,men det kan uppstå situationer då ytterliggare information behövs, det är väl igentligen inga konstigheter?

I Fords garantivilkor står det tydligt: För att behålla garantis giltighet måste bilen servas enligt de intervall som framgår i bilens Garanti-servicebok.
Det är inte nödvändigt att serva hos en aktoriserad Fordåterförsäljare utom under förlängd garanti.

När en bil inte servas av en auktoriserad återförsäljare måste alla delar som används vara Ford orginaldelar eller motsvarande och vätskor med korrekt specifikation användas.

Därav kan man behöva uppvisa vilka delar som används vid service även om ni inte tycker att det är relevant iom detta ärende.

Jag ser inte detta som en sån stor "uppoffring" från bilägaren.

matteeee
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Men om det är nödvändigt med dokumentation på service i undantagsfall (som du nu skriver) har jag ju rätt. I undantagsfall, t ex om motorn skurit vill man kolla oljebyten mer noga osv. Köper jag rakt av.

Problemet nu var att Ford vägrade titta på bilen eller ens boka en tid innan jag uppvisat kvittokopior på servicear.

Och återigen, det är ingen stor uppoffring. Men det är ett tråkigt bemötande man får, med känslan av att de gör allt de kan för att garantin ska va så svår som möjligt att få nytta av. Det kunde lösts betydligt smidigare med en annan inställning till garanti-ärenden. Speciellt från ÅF-sidan eftersom de ändå någonstans bör få betalt av tillverkare (alternativt generalagent).

En riktigt nöjd kund borde vara värt betydligt mer än det lilla de tappar på att generalagent/tillverkare betalar sämre för garantijobben än om kunden själv skulle betala. Därför borde de vara glada för varje ärende som garantin täcker då det borde innebära en nöjd kund utan större ansträngning.
Förenkla sådana affärer så långt det går, så blir nästa bilförsäljning betydligt enklare. Till slut kanske också kunden ser ett mervärde i något dyrare service om allt sköts smidigt istället för så komplicerat det går.

Men det är ju mitt sätt att tänka kring kundhantering. Bevisligen tänker inte Ford (eller andra biltillverkare) som jag. Tyvärr. Men skulle jag behandla mina kunder på samma sätt hade jag snart kunnat söka nytt jobb.

rallyanders
Erfaren

Inlägg av rallyanders »

matteeee skrev:Men om det är nödvändigt med dokumentation på service i undantagsfall (som du nu skriver) har jag ju rätt. I undantagsfall, t ex om motorn skurit vill man kolla oljebyten mer noga osv. Köper jag rakt av.

Problemet nu var att Ford vägrade titta på bilen eller ens boka en tid innan jag uppvisat kvittokopior på servicear.

Och återigen, det är ingen stor uppoffring. Men det är ett tråkigt bemötande man får, med känslan av att de gör allt de kan för att garantin ska va så svår som möjligt att få nytta av. Det kunde lösts betydligt smidigare med en annan inställning till garanti-ärenden. Speciellt från ÅF-sidan eftersom de ändå någonstans bör få betalt av tillverkare (alternativt generalagent).

En riktigt nöjd kund borde vara värt betydligt mer än det lilla de tappar på att generalagent/tillverkare betalar sämre för garantijobben än om kunden själv skulle betala. Därför borde de vara glada för varje ärende som garantin täcker då det borde innebära en nöjd kund utan större ansträngning.
Förenkla sådana affärer så långt det går, så blir nästa bilförsäljning betydligt enklare. Till slut kanske också kunden ser ett mervärde i något dyrare service om allt sköts smidigt istället för så komplicerat det går.

Men det är ju mitt sätt att tänka kring kundhantering. Bevisligen tänker inte Ford (eller andra biltillverkare) som jag. Tyvärr. Men skulle jag behandla mina kunder på samma sätt hade jag snart kunnat söka nytt jobb.

Om de är på de visat att de inte ens kollat/felsökt bilen innan de kräver servicepapper, då skulle ja verkligen ringa Ford kundservice, för så ska de ju inte gå till!

Då ger ja mig, din Åf verkar inte riktigt förstå detta med kundservice.. Finns de några andra åf i närheten?

matteeee
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Njae, jag har ca 700m promenad till Ford i Malmö från mitt jobb, så det är ju smidigt så. Närmsta är nog annars i Lund, 4 mil bort.

Nåja, garantin går ut om en månad, så därefter kan jag vända mig var som helst :)

Skriv svar