Byta framfjäder MK3, vad tänka på?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
mrw
Erfaren
Namn: Christian W
Kör: Mondeo 2.0 -06

Byta framfjäder MK3, vad tänka på?

Inlägg av mrw »

Hej

Besiktningen tyckte inte om min trasiga framfjäder (Som byttes på goodwill för 4 år sen av ford).

Hur stor jobb är det att byta fjädern själv?
Behöver man några speciella verktyg förutom fjäderspännare?
Nån bult/mutter som brukar sitta extra hårt?
Nån tips i övrig?

Mondeo 06 kombi

mvh
Christian

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har bytt en gång på en Mondeo MkIII, och det var inte kul.

Standardfjädern är extremt lång vilket gör att man antingen behöver en professionell fjäderspännare, eller flera stycken av enklare modell (minst 4) så man kan "ta om".

Dessutom behövde i alla fall jag släppa ned hela framvagnsbalken för att få ut fjäderbenet.

Jag lämnade in bilen på verkstad nästa gång jobbet skulle göras...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Palla upp ställ pallbockarna vid tröskel (med skydd om man bryr sig)
Plocka av hjulet och lossa stabilisatorstaget (15mm)
Lossa skruven som håller styrspindeln klämt runt fjäderbenet (15mm) OBS! Den skruven är det jobbigaste med hela bytet. Du kan ha tur och Ford smörjde eller bytt bult redan. Annars är det nästan alltid värme som gäller annars går den av.
Sänk framvagnsbalken. Räcker att göra det på den sidan du är på, 2 st 10mm som håller plattan i bakkant sen 21-22 mm i mitten som håller balken , samma fram men utan platta.
Sen är det bara slå ur fjäderbenet ur spindeln, helst med hjälp av en huggmejsel inkilad i springan där styrspindeln klämmer runt fjäderbenet, skadar inte att smörja heller. Ett spett är bra verktyg att hjälpa till med.
Lossa gärna drivaxeln (30 eller 32mm) och slå in den en bit så inte den fan hoppar isär när styrspindeln bryter.

Sen när benet är löst är det bara köra muttermaskin på muttern i centrum på topplagringen och fjäderbenet är delat. Man behöver ju inte stå med tänderna framför när det flyger isär men sån kraft är det inte... Montering omvänd ordning , men Fjäderspännare behövs när du ska tillbaka med originalfjäder. Har räckt med två för mig.
....och för guds skull inga 12-kants verktyg, bara 6-kant.

30-40 min på en bra dag
1,5h när allt är äckligt och rostigt och saker går runt och av.
2 dagar när allt har gått åt helvete och
3 år när man lägger ner och ställer bilen bakom huset och köpt en annan......

Användarvisningsbild
robinb3rgsten
Veteran
Namn: Robin Bergsten

Inlägg av robinb3rgsten »

Jag bytte på våran utan att ta ner framvagnsbalk eller nåt. Fast då kapa ja av fjädrarna som satt på då den ändå va trasiga och efter de monterades 50 mm sänksats så de kanske gjorde de lite lättare. Hade bara 2 enkla fjäderspännare.

Är väl nåt att man inte får bryta länkarmen för mkt neråt för då skadas de nån oljefylld bussning? Fast de läste ja ibte om förrän efter ha bytt

mrw
Erfaren
Namn: Christian W
Kör: Mondeo 2.0 -06

Inlägg av mrw »

Jahopp...
då gjorde jag slag i saken idag och försökte byta fjädern.

Värmde som tusan på bulten i spindeln å den lossar så fint, skruvar in ut ut bulten + massa smörj å värmer mer av å till å allt känns frid ö fröjd tills det knäpper till å bultskallen släpper :banghead:
Så de som inte får ske skedde.

Nu sitter ju fjäderbenet läst i spindeln, går att vrida lite fram å tillbaka när bilen e upphissad.
Fråga: Vågar man köra bilen alls eller är det kärra som gäller för att få den till en verkstad?

-/cw

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Borra ut den gamla med ett 11-13 mm borr rakt genom och sätt lång bult m mutter. Men det är lungt att köra. Bilens tyngd håller kvar dämparen

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Precis,, detta fenomen brukar man själv med råka ut för i 9 av 10 liknande fall,,, men som sagt borra ur densamma på föreslaget vis brukar vara medicinen och dit sedan med ny bult och mutter.

Samma sak att så kära med denna, då som sagt bilens tyngd håller ner fjäderbenet...

Skriv svar