Ford Mondeo 2,2 TDCi Business X Bra köp?
-
supermange58
- Erfaren
- Namn: Magnus andersson
- Kör: mondeo kombi 01
Ford Mondeo 2,2 TDCi Business X Bra köp?
Tjena!
Funderar på att byta min Mondeo - 01 till en Ford Mondeo 2,2 TDCi Business X - 11 alt Ford Mondeo 2.0 TDCi -11
Har varit nöjd med min bil. Har haft den i 7 år - 24000 mil.
Den Ford Mondeo 2,2 TDCi Business X vi tittat på har gått 16000 mil. Någon som har erfarenhet av den modellen?
Ford Mondeo 2.0 TDCi - 11 har gått 12000 mil.
Hur mycket drar de när man kör längre sträckor på landsväg?
Är det kamkedja? Hur är det med partikelfilter? Serviceintervaller osv osv. . .
Har de några barnsjukdomar?
Ha de!
Magnus
Funderar på att byta min Mondeo - 01 till en Ford Mondeo 2,2 TDCi Business X - 11 alt Ford Mondeo 2.0 TDCi -11
Har varit nöjd med min bil. Har haft den i 7 år - 24000 mil.
Den Ford Mondeo 2,2 TDCi Business X vi tittat på har gått 16000 mil. Någon som har erfarenhet av den modellen?
Ford Mondeo 2.0 TDCi - 11 har gått 12000 mil.
Hur mycket drar de när man kör längre sträckor på landsväg?
Är det kamkedja? Hur är det med partikelfilter? Serviceintervaller osv osv. . .
Har de några barnsjukdomar?
Ha de!
Magnus
-
torre05
- Veteran
- Namn: Torsten Hänisch
- Kör: Mondeo och Connect
Alltså jag har haft en 2,2 175 hk diesel nu sedan November så kanske ingen jätte lång tid med andra ord. Det jag kan säga vore att jag skulle satsa på 2011 årsmodell då det är den med faceliften och med tanke på andrahandsvärde så lär denna har ett bättre än den andra bilen.
Det är kamrem på dessa bilar dock ganska generösa intervaller på hela 20000 mil.
Min drar enligt färddatorn 0,6 övervägande landsväg. Dock måste jag ju erkänna att dessa pigga 175 hk är ju lite som en drog och man gasa nog på lite väl mycket ibland
Partikelfilter är självrengörande så man borde ju se till att köra lite längre sträckor då och då. serviceintervall tror jag är 2000 mil eller ett år.
Det är kamrem på dessa bilar dock ganska generösa intervaller på hela 20000 mil.
Min drar enligt färddatorn 0,6 övervägande landsväg. Dock måste jag ju erkänna att dessa pigga 175 hk är ju lite som en drog och man gasa nog på lite väl mycket ibland
Partikelfilter är självrengörande så man borde ju se till att köra lite längre sträckor då och då. serviceintervall tror jag är 2000 mil eller ett år.
- K-JACK
- Erfaren
- Namn: Emil
- Kör: Ford Mondeo 2.0 210hk
Jag är också inne på att köpa en Ford Mondeo 2,2 TDCI 200hk eller den med 163?. Har kikat på 2012 och upp. Vad bör man kolla extra på?. Har dom fortfarande problem med rost på dessa modeller?.. Partikelfiltret ska vara självrengörande men finns det någon som har bytt?.. Sjukdomar braattveta saker?. Fyll på nu! 
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
Nja, kolla så speglarna fungerar att fälla in mekaniskt och att parkeringssensorn (om det finns nån) fungerar.
Inte helt ovanligt att det är fel på dessa 2 funktioner. Annars är Mondeo en rätt stabil bil måste jag nog påstå.
Sen listen som går nere längs dörröppningen är ju inte världens bästa konstruktion, lätt att man sparkar till den när man ska kliva ur... i värsta fall är den sned och måste rätas till samt sättas fast med nya clips.
Inte helt ovanligt att det är fel på dessa 2 funktioner. Annars är Mondeo en rätt stabil bil måste jag nog påstå.
Sen listen som går nere längs dörröppningen är ju inte världens bästa konstruktion, lätt att man sparkar till den när man ska kliva ur... i värsta fall är den sned och måste rätas till samt sättas fast med nya clips.
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
Kan tyvärr inte svara på dina frågor. Men om du är sugen på 200hk måste ju detta vara årets kap:K-JACK skrev:Är det någon större skillnad på 200hk vs 163?, Tänker mer motor/service?. Någon som är insatt på och vet mer om partikelfiltret?.
https://www.blocket.se/skaraborg/Ford_M ... ?ca=17&w=3
Dock ska ju kamremmen bytas nu. Men med tanke på det redan låga priset i kombination med lite prutande
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- K-JACK
- Erfaren
- Namn: Emil
- Kör: Ford Mondeo 2.0 210hk
Järnkaminen skrev:Kan tyvärr inte svara på dina frågor. Men om du är sugen på 200hk måste ju detta vara årets kap:
https://www.blocket.se/skaraborg/Ford_M ... ?ca=17&w=3
Dock ska ju kamremmen bytas nu. Men med tanke på det redan låga priset i kombination med lite prutande.
Manuel!
Automat är ett måste på en disel
-
Willespappa
- Veteran
- Namn: Marcus Hansson
- Kör: BMW 218d GT M-Sport
Vi kör s-max med den motorn och vi är jättenöjda. Helt okej förbrukning, drar på när det behövs.
Partikelfiltret på vår är självrengörande, man märker inget förutom om man tittar på förbrukningen när det händer, då ser man att den är förhöjd.
Enda nackdelen vi har är att skatten är lite sur ca 4500:- S-Max 2009,, manuell låda
Partikelfiltret på vår är självrengörande, man märker inget förutom om man tittar på förbrukningen när det händer, då ser man att den är förhöjd.
Enda nackdelen vi har är att skatten är lite sur ca 4500:- S-Max 2009,, manuell låda
-
JohanD75
- Veteran
- Namn: Johan D
- Kör: BMW 520d m-sport xdrive -19
Ska du ha 2,2:an med automat blir skatten ännu dyrare, vi betalar strax över 5000:-/år för våran.
CO2 för 2,2 manuell är 174 g/km medan automaten släpper ut 189 g/km.
En 163 hk med PS-låda tror jag ligger runt 159 g/km, så där är skatten ännu lägre.
Detta gäller S-Max, säkert andra siffror på Mondeo.
CO2 för 2,2 manuell är 174 g/km medan automaten släpper ut 189 g/km.
En 163 hk med PS-låda tror jag ligger runt 159 g/km, så där är skatten ännu lägre.
Detta gäller S-Max, säkert andra siffror på Mondeo.
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295