Galaxy mk2 -07 generatorproblem
-
Mage
- Erfaren
- Namn: Magnus Friberg
- Kör: Ford Galaxy -01
Galaxy mk2 -07 generatorproblem
Problem igen bytte hjulager för 2 dagar sen och nu krånglar bilen igen. Behöver lite tips på vad jag ska kolla.
Bilen startar inte klickar i startmotor när man vrider nyckeln det går att dra igång den när man laddar batteriet men startmotorn går inte igång. När man kört en bit så tänds batterilampan och bilen stannar.
Batteriet bytte jag igår utan förbättring. Mätte batteriet och det visat 12v när motorn är av och 11.5v när motorn går.
Min idé är laddningen från generatorn men varför går då inte startmotor när jag laddat batteriet?
Finns det någon kabel som binder samman startmotor och generator som gör att dessa inte fungerar. All el i övrigt fungerar
Bilen startar inte klickar i startmotor när man vrider nyckeln det går att dra igång den när man laddar batteriet men startmotorn går inte igång. När man kört en bit så tänds batterilampan och bilen stannar.
Batteriet bytte jag igår utan förbättring. Mätte batteriet och det visat 12v när motorn är av och 11.5v när motorn går.
Min idé är laddningen från generatorn men varför går då inte startmotor när jag laddat batteriet?
Finns det någon kabel som binder samman startmotor och generator som gör att dessa inte fungerar. All el i övrigt fungerar
-
Mage
- Erfaren
Vad är prylen som sitter på kabeln till plus polen svart pil på bilden nedan inte den gula.
strömmen går inte igenom men när man mäter så finns det spänning på baksidan av kabeln.
http://www.ladda-upp.se/bilder/edzptnjoimnoz/

strömmen går inte igenom men när man mäter så finns det spänning på baksidan av kabeln.
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
Säkringskabel, finns bara att köpa komplett vad jag vet. Kolla med din Fordhandlare.Mage skrev:Vad är prylen som sitter på kabeln till plus polen svart pil på bilden nedan inte den gula.
-
Mage
- Erfaren
Som svar på mina egna frågor så var det en säkring som satt på kabeln såg ut som om det inte gick att öppna. Det var därför jag inte såg det och hade dåligt med tid att undersöka saken. Nu har jag konstaterat att säkringen är ok och kopplar man runt den så fungerar allt som det ska. Frågan är bara varför den gick sönder vågar inte köra bilen innan jag fått dit en ny vill inte bränna generator eller startmotor.
Tänkte testa med att fixa dit en säkringshållar och en 150A säkring istället för en helt ny kabel för 1300:-. Går säkringen igen så vill jag inte betala 1300:-. Tycker det är en väldigt dum lösning på en säkring att man ska behöva byta hela kabeln som även inefattar fler kablar
Tänkte testa med att fixa dit en säkringshållar och en 150A säkring istället för en helt ny kabel för 1300:-. Går säkringen igen så vill jag inte betala 1300:-. Tycker det är en väldigt dum lösning på en säkring att man ska behöva byta hela kabeln som även inefattar fler kablar