Problem med Mondeo 2011 Diesel

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
andreas82
Nybörjare
Namn: Andreas
Kör: Ford Mondeo 2011

Problem med Mondeo 2011 Diesel

Inlägg av andreas82 »

Har precis köpt en begagnad Mondeo 2011 Diesel och märkt att när man har tändningen igång eller man startat bilen så låter det en "högt" ljud ifrån instrumentpanelen bakom ratten, ljudet låter som en fläkt typ.
Enligt säljaren så är det elservon som låter lite men när jag pratade med Ford Verkstad så kände dom inte igen det jag beskrivde.
Någon som vet vad det kan vara?

Sen har jag även lagt märke till att det är ett relä som klickar i reläboxen i motorutrymmet och sen blir det ett pipljud ifrån något som jag inte riktigt kan komma på vad det är. Efter en stund stänger reläet av och ljudet försvinner och sen klickar det igen och ljudet återkommer.
Ljudet kommer iallafall från något på höger sida om man står framför motorn, dvs motsatt sida av reläboxen.
Detta händer när bilen har körts och allting avstängt.

torre05
Veteran
Namn: Torsten Hänisch
Kör: Mondeo och Connect

Inlägg av torre05 »

det du beskriver när bilen är avstängt har jag på min också, har inte tänkt mycket på det misstänker att det är nån slags larm eller annan elektronik som håller på att stänga av sig eller nåt sånt. Sen det andra låter lite konstigt då jag på min bil inte ens har elektroniskt servo men det kanske kom med faceliften?

darkstar210
Erfaren
Namn: Chris nhg
Kör: Mondeo

Inlägg av darkstar210 »

jag har samma ljud från bakom instrumentpanelen. vilken motor har du?

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Det är en vacuumventil som kan låta , klickandet är egr som rengör sig själv efter avstängning . Börjar den bröla så är det dags att byta ventilen.. sitter på vänster sida av motorn och är brun till färgen med svart topp där man ansluter 2 slangar.. men klickandet är fullt normalt o inget fel....
Bifogat foto visar ventilen
Bilagor
2016-10-15-21-05-36-1238505800.jpeg

-jack-
Nybörjare
Namn: Per e
Kör: mondeo mk4

Inlägg av -jack- »

Har en -11 2.2 TDCI som har ett snarlikt ljud från vänstra sidan mellan motorn och torpedväggen.
getsome skrev:Det är en vacuumventil som kan låta
Vad har den ventilen för uppgift?

Jag har haft inne den precis på både Upplands bil och Bilia och om det var sagda ventil borde dom ju nämt något. Det är ett ljud som man inte missar när man är i motorrumet och fixar.

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Jag har det där klickandetbrummandet typ 5min efter man stängt av bilen, det är väl ventilen då. Alltid undrat vad det har varit men jag har hört liknande på andra bilar också.

andreas82
Nybörjare

Inlägg av andreas82 »

darkstar210 skrev:jag har samma ljud från bakom instrumentpanelen. vilken motor har du?
Jag har 1.6.

andreas82
Nybörjare

Inlägg av andreas82 »

Ingen som vet vad ljudet bakom instrumentpanelen kan vara?

andreas82
Nybörjare

Inlägg av andreas82 »

getsome skrev:Det är en vacuumventil som kan låta , klickandet är egr som rengör sig själv efter avstängning . Börjar den bröla så är det dags att byta ventilen.. sitter på vänster sida av motorn och är brun till färgen med svart topp där man ansluter 2 slangar.. men klickandet är fullt normalt o inget fel....
Bifogat foto visar ventilen
Tack för svar! Hur länge brukar den hålla på så om det är normalt?

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Klickandet har jag för mig är 5-6 repetitioner. Brölar den så är det tills vacuumet i systemet är slut. Den ventilen styr turbon. Brölandet kommer när den börjar läcka och släppa in luft.

Ford4Life
Veteran

Inlägg av Ford4Life »

getsome skrev:Klickandet har jag för mig är 5-6 repetitioner. Brölar den så är det tills vacuumet i systemet är slut. Den ventilen styr turbon. Brölandet kommer när den börjar läcka och släppa in luft.
Turbon? Om man inte har turbo då? ;)

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Om du har dieselmotor så har du turbo.. har du bensinare så har jag ingen aning om vad den styr.. följ slangarna så märker du :)

Ford4Life
Veteran

Inlägg av Ford4Life »

Nu har jag ju inte kollat om jag har en sån där ventil men nåt är det ju som låter i alla fall.

Skriv svar