Diesel injectorer ford mondeo problem!
-
bambrullan
- Nybörjare
- Namn: patrik järkstig
- Kör: ford mondeo 2.0tdci 2008
Diesel injectorer ford mondeo problem!
Köpte en ford mondeo för 2 månader sen som rök svart och "huckrade".... hade fått tips att det var spridarna... köpte begagnade spridare på bildelsbasen till hyffsat pris och vipps så var problemet borta, besiktad utan anmärkning direkt efter och trodde allt var klart... men varje gång den stått en längre tid.... 3 timmar och längre så blir den halvt svårstartad och ryker vitt när man starta upp den... sen går den fint och inge vitrök eller nått... endast vid uppstart och stått längre tid....
Frågan är... många pratar om läckande spridare, kan dom varit dåliga dessa beggade spridare? Vissa säger att om dom ligger på hyllan kan dom förstöras på något vis...
Eller har ni något annat tips först? Kan väl inte vara glödstiften ? Vissa pratar om nån databox som styr tädningsläge att den är pajj? Måste spridarna kalibreras in, därför den vitryker? har läst någonstans om fukt i EGR - ventilen, kan det påverka start samt vit rök?
Kan tillägga att INGA felkoder har den när den precis har blivit sökt igenom med obd läsare. Kamrem är nyligen bytt, bytte den själv vilket jag tyckte gick bra, men inget kan påverkas där med sen tändning eller nått där jag gjort fel? märkte ut kugghjulen till vev och kammar så de skulle bli exakt som det var när jag tog lös, kanske att det diffade 1.5mm - 2mm på ett streck, men gör det något med tädningen?
Frågan är... många pratar om läckande spridare, kan dom varit dåliga dessa beggade spridare? Vissa säger att om dom ligger på hyllan kan dom förstöras på något vis...
Eller har ni något annat tips först? Kan väl inte vara glödstiften ? Vissa pratar om nån databox som styr tädningsläge att den är pajj? Måste spridarna kalibreras in, därför den vitryker? har läst någonstans om fukt i EGR - ventilen, kan det påverka start samt vit rök?
Kan tillägga att INGA felkoder har den när den precis har blivit sökt igenom med obd läsare. Kamrem är nyligen bytt, bytte den själv vilket jag tyckte gick bra, men inget kan påverkas där med sen tändning eller nått där jag gjort fel? märkte ut kugghjulen till vev och kammar så de skulle bli exakt som det var när jag tog lös, kanske att det diffade 1.5mm - 2mm på ett streck, men gör det något med tädningen?
-
bambrullan
- Nybörjare
Hej getsome!
Har ej kodat om dom ! Tror du det kan vara felet kanske? Har pratat med volvo och vissa påstod att de va tvunget att göra, och vissa inte. Men var tydligen en 500ing att få det gjort så helt klart verkar de måsta va värt det!
Mätte upp glödstiften idag och dom var bra! och har även ryckt returerna och flödet var jämnt och fint på alla där med. inte för att jag har nån aning om man kan se nått fel där om det läcker i nån.
Men då ska jag prova det, tack så hjärtligt för svar!
Har ej kodat om dom ! Tror du det kan vara felet kanske? Har pratat med volvo och vissa påstod att de va tvunget att göra, och vissa inte. Men var tydligen en 500ing att få det gjort så helt klart verkar de måsta va värt det!
Mätte upp glödstiften idag och dom var bra! och har även ryckt returerna och flödet var jämnt och fint på alla där med. inte för att jag har nån aning om man kan se nått fel där om det läcker i nån.
Men då ska jag prova det, tack så hjärtligt för svar!
-
Bjervus
- Erfaren
- Namn: Michael Nilsson
- Kör: Mondeo 1.8 td
Hej! Vilken version av Mondeo har du? Kan inte se den infon. För har du inte en med commonrail så behöver du inte programmera in dem, annars följer du rådet ifrån tidigare svar.bambrullan skrev:Köpte en ford mondeo för 2 månader sen som rök svart och "huckrade".... hade fått tips att det var spridarna... köpte begagnade spridare på bildelsbasen till hyffsat pris och vipps så var problemet borta, besiktad utan anmärkning direkt efter och trodde allt var klart... men varje gång den stått en längre tid.... 3 timmar och längre så blir den halvt svårstartad och ryker vitt när man starta upp den... sen går den fint och inge vitrök eller nått... endast vid uppstart och stått längre tid....
Skickat från min SM-G360F via Tapatalk
-
bambrullan
- Nybörjare
Hej ! Har en 2008a 2.0 tdci tror jag ? Det är en mk4 jag har tror jag. Har en Elm 327. Lämnade den på volvo här där jag bor. Har en bekant som jobbar där. Han sa att han hade programmera klass på spridarna nu. Antar jag inte behöver göra nått med elmen då ?
Kommer hem imorrn eftermiddag då har den stått i 24 timmar. Ska starta och kolla om den vitryker och bluddrar dom första 5 sekunderna då också.
Kommer hem imorrn eftermiddag då har den stått i 24 timmar. Ska starta och kolla om den vitryker och bluddrar dom första 5 sekunderna då också.
-
bambrullan
- Nybörjare
-
Bjervus
- Erfaren
Hej igen! Då låter det som att du har någon av spridarna som läcker. Gör så här: sätt en plastslang på returen ifrån spridarna, men de måste vara av samma längd till alla spridare. Stoppa ner slangarna i typ 33cl tom plastflaska en till vardera spridare. Ta bort el-kontakterna från alla spridare. Sedan kör du startmotorn i 5 sekunder. Om det då kommer ut diesel i någon av dessa slangar så läcker den spridaren.bambrullan skrev:Vitryker och bluddrar i 5-10 sekunder som vanligt.. har som ställt in spridarna rätt tror ni ? Snackade om att klassa in spridarna. Är det samma sak ? Och med denna Elm 327 funkar det att koda dom med den ?
-
bambrullan
- Nybörjare
-
bambrullan
- Nybörjare
-
Bjervus
- Erfaren
Vet inte vilken av dem, utan jag bytte alla på en gång. Har en gått så åker säkert alla andra eftersom.bambrullan skrev:Okej. Men 3 av spridarna har ju dubbla utgångar på returen medans den sista har bara en. Ska ja sätta slangar på alla utgångar på returerna? Dvs 1-2-2-2 ? För övrigt har jag bytt ut dom slangarna och plastpluttarna med klämmerna. Köpte helt nya för en läckte lite. Vilken o-ring läckte för dig ?
-
Bjervus
- Erfaren
Byt även o-ringar och dieselfilter på samma gång så har du minimerat de fel som kan uppstå.bambrullan skrev:Okej. Men 3 av spridarna har ju dubbla utgångar på returen medans den sista har bara en. Ska ja sätta slangar på alla utgångar på returerna? Dvs 1-2-2-2 ? För övrigt har jag bytt ut dom slangarna och plastpluttarna med klämmerna. Köpte helt nya för en läckte lite. Vilken o-ring läckte för dig ?
-
bambrullan
- Nybörjare
Dieselfilter är bytt. Menar du oringarna till returmunstyckena som är i plast ? För de va ju nya med när jag köpte nya slangar och det. Sen är det nya kopparbrickor. Nere vid spridarna. Jag märkte nu att gummiskyddet som sitter på varje spridarna var lite blött på en. Där dieseln kommer in så att säga. Men startade och såg inget som läckte där.