Mondeo tdci -11 motorfel

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015

Mondeo tdci -11 motorfel

Inlägg av Bargis »

Bilen började strula i höstas, full gas på 3:an eller 4:an så tvekade han runt 3000rpm. Första gångerna slog jag ifrån gasen, men har senare provat att fortsätta full gas och då släpper det och bilen ångar på som vanligt.

I förra veckan på väg till jobbet, så var det vägarbete på motorvägen (70km/h) efter vägarbetet är den vanliga hastigheten 120km/h.
När jag passerat vägarbetet i mina 70km/h så blev det fullgas på 4:ans växel, sen tappade bilen orken fullständigt och samtidigt tändes "motorfel" på displayen. Men den här gången tvekade aldrig bilen.
Åkte av på närmaste avfart och startade om bilen, då fungerade den som vanligt igen.
Men fortfarande återstår problemet att bilen tvekar/tappar ork runt 3 rpm på högre växlar.
Några vilda gissningar på vad som kan vara fel?
Bilen är programmerad med bluefin.

/John

torre05
Veteran
Namn: Torsten Hänisch
Kör: Mondeo och Connect

Inlägg av torre05 »

Snabbt gissat, dåligt bränslefilter. Min Mondeo var likadan faktiskt och jag kunde dessutom läsa ut felkoden då det stod att han inte fick tillräcklig med bränsle, så frågan är om bilen är servad som den ska.

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015

Inlägg av Bargis »

Hej!
Jag är lite inne på samma gissning, ska se om jag kan få ut några felkoder.
Under dom åren jag ägt bilen så är servicen skött på auktoriserad Ford verkstad.
Hade du slarvat med service?

chrill3
Veteran
Namn: Christian Ståhlberg
Kör: Mondeo 2.0tdci-2010

Inlägg av chrill3 »

Jag fick felkod P269F Avgasefterbehandling glödstift krets och givetvis trodde man att det handlade om glödstiften så beställde nya..
Bilen ryckte till och felkoden uppstog ibland...Men efter service byte av bränslefilter bla så har den inte uppstått igen är ca 3 månader sen..

Skriv svar