Mondeo 2001 tänder ej på cyl. 2 och 3 - kass PCM/ECM/ECU/motorstyrdon/styrbox?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
kaleidocore
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 24, 2017 11:41 am
Namn: Ola B
Kör: Ford Mondeo
Ort: Göteborg

Mondeo 2001 tänder ej på cyl. 2 och 3 - kass PCM/ECM/ECU/motorstyrdon/styrbox?

Inlägg av kaleidocore »

Hej!

Vore mycket tacksam för ett utlåtande från er andra!

Bakgrund/felbeskrivning:
Jag har en Mondeo 2001 (Duratec 2.0), som efter att ha gått fint i över ett år nu har börjat halta på två cylindrar. Plötsligt innan jul, dagen efter en problemfri långfärd, tände den bara på två cylindrar när jag startade. En stund senare startade jag om den, och då gick den bra igen. Ytterligare några dagar senare började den misstända sporadiskt under körning, och efter nån vecka kom felet tillbaka och är nu konstant.

Verkstadens utlåtande:
Jag lämnade in bilen till en mindre verkstad i närheten, som felsökte så gott de kunde. Deras slutgiltiga utlåtande är "Ingen gnista/signal till cylinder 2 och 3, av okänd anledning."

Följande delar felsöktes (byttes ut) utan att felet påverkades:
1. Tändspole
2. Tändstift
3. "Kablar"
4. "Kabelhärva"
5. Impulsgivare

Felkoden/felkoder uppgavs vara P0302/P0303, dvs. misständning på cylinder 2+3, som tydligen i praktiken betyder "fel på tändspole." Men som sagt, det hjälpte visst inte att byta tändspole.

Resultat:
Verkstaden gissar att felet ligger i motorstyrdonet (ECU/ECM/PCM), men säger sig sakna verktyg för att felsöka styrboxar. De hänvisade mig till en märkesverkstad (typ Hedin), som vill ha 2000-4000 för felsökning, plus 5000-10000 för en ny styrbox om detta är problemet, plus arbete såklart. Med andra ord, mer än bilen är värd! :eek:

Frågeställning:
a) Är det rimligt att det är styrboxen som bara "lade av?"
b) Finns det något enkelt sätt att diagnostisera styrboxen? Jag har lite elektrikerbakgrund...
c) Bör jag prova att helt enkelt köpa en begagnad styrbox (kopierad från den gamla), och se om det löser problemet?
d) På vissa sidor online står det att det är tändspolen som har saboterat styrboxen, och att jag även måste byta tändspole. Hur troligt är detta? Hur kollar jag om min befintliga tändspole är potentiellt "farlig?"
e) Är det ens troligt att det är styrboxen som är felet?? När jag ringde Hedin ville de bara prata om tändspolar, insugningsspjäll, spridare och allt annat möjligt, men ville helst inte alls diskutera några motorstyrdon. Är jag verkligen helt ute och cyklar? :confused:


Grymt stort tack om du har läst hela vägen hit! Och ett ännu större tack på förhand för eventuella råd och svar! :^o

Tags:

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Kan vara mosfetarna i ecun som är kassa. Köp en på skroten och byt mosfetarna i din mot den från skroten så får du nog liv i bilen igen. Obs ! Har du inte tillgång till vettig lödutrustning såsom varmluftsstation så lämna bort jobbet...

kaleidocore
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 24, 2017 11:41 am
Namn: Ola B
Kör: Ford Mondeo
Ort: Göteborg

Inlägg av kaleidocore »

getsome skrev:Kan vara mosfetarna i ecun som är kassa. Köp en på skroten och byt mosfetarna i din mot den från skroten så får du nog liv i bilen igen. Obs ! Har du inte tillgång till vettig lödutrustning såsom varmluftsstation så lämna bort jobbet...
Bra tips, tackar! Tror inte vi har någon varmluftsstation, men det finns gott om lödutrustning på jobbet... Jag antar att det inte är en lätt sak att "få igång" ECUn utan att ha den inkopplad i själva bilen? Alltså, så att man kan mäta på t.ex MOSFET:arna för att se var felet ligger?

Edit: Haha, jag kom just på att jag skulle kunna byta plats på MOSFET:arna och se om cylinder 1-4 strejkar istället... Men hur ser jag vilka cylindrar som tänder, utan att lämna in till verkstad?

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

har du tillgång till en tändinställningslampa så kan du koppla in den och se vilka kablar som den blinkar på och inte så ser du :) eller så kopplar du bort 1 sladd i taget från tändspolen och kollar var du inte får skillnad i motorgång. Få igång ecu:n utanför bilen blir svårt pga stöldskyddet (du kan inte starta programmet i den utan nyckel). Jag har varit med om en ECU på en focus FF som dog pga kass tändspole så det händer tyvärr att du får överslag vid stiftet och spänningen går tillbaka via spolen in I boxen och kokar FETarna. Ska se om jag kan hitta en pinout på din styrbox så kan du ev mäta dig fram till vilka utgångar som inte funkar , har för mig att styrspänningen jordar spolen när den väl ska fyra av så du får jämföra mellan fungernade cylinder och en icke fungernade.

kaleidocore
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 24, 2017 11:41 am
Namn: Ola B
Kör: Ford Mondeo
Ort: Göteborg

Inlägg av kaleidocore »

getsome skrev:har du tillgång till en tändinställningslampa så kan du koppla in den och se vilka kablar som den blinkar på och inte så ser du :) eller så kopplar du bort 1 sladd i taget från tändspolen och kollar var du inte får skillnad i motorgång. Få igång ecu:n utanför bilen blir svårt pga stöldskyddet (du kan inte starta programmet i den utan nyckel). Jag har varit med om en ECU på en focus FF som dog pga kass tändspole så det händer tyvärr att du får överslag vid stiftet och spänningen går tillbaka via spolen in I boxen och kokar FETarna. Ska se om jag kan hitta en pinout på din styrbox så kan du ev mäta dig fram till vilka utgångar som inte funkar , har för mig att styrspänningen jordar spolen när den väl ska fyra av så du får jämföra mellan fungernade cylinder och en icke fungernade.
Ok, stort tack för tips och hjälp! Återkommer så fort jag har lyckats skruva bort ECU:n...

Skriv svar