knäpp farthållare

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
torre05
Veteran
Namn: Torsten Hänisch
Kör: Mondeo och Connect

knäpp farthållare

Inlägg av torre05 »

Hejsan jag har en Mondeo från 2010 med adaptiv farthållare. Problemet är att farthållaren ibland stänger av sig om man trycker på någon knapp. Kan vara allt från att öka avståndet till avbryta. Extremt irriterande att behöva stänga på farthållaren hela tiden igen, vad skulle det kunna vara för fel?

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Tror mest på knapparna i ratten. Min vanliga farthållare kan oxå bara stänga av om man trycker på någon knapp till den

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

getsome skrev:Tror mest på knapparna i ratten. Min vanliga farthållare kan oxå bara stänga av om man trycker på någon knapp till den
Okej låter som om man måste byta ratten då :(

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Nää, man kan byta bara knapparna. Inte alls ovanligt. Tyvärr så är ingen vanligare än den andre, har bytt både och på ett antal bilar. Men se vilken av sidorna du trycker på när det strular. KAN ÄVEN vara båda.. de kostar runt 7-800 spänn/sida tror jag

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

Bruno skrev:Nää, man kan byta bara knapparna. Inte alls ovanligt. Tyvärr så är ingen vanligare än den andre, har bytt både och på ett antal bilar. Men se vilken av sidorna du trycker på när det strular. KAN ÄVEN vara båda.. de kostar runt 7-800 spänn/sida tror jag
Låter ju toppen :)
Köper man det på Ebay?
Hur byter man knapparna?

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Jag har köpt de på jobb (Fordhandlare)
Man tar loss kudden på ratten, sen sitter knappsatserna skruvade

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

Bruno skrev:Jag har köpt de på jobb (Fordhandlare)
Man tar loss kudden på ratten, sen sitter knappsatserna skruvade
Jaha okej, då vet jag det, du vet inte vad det går på att låta byta det känns inte så bra att plocka bort kudden :/ det lätt iaf inte så dyrt med ett par hundralappar

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Tyvärr inte såhär utantill men om jag fick gissa så kan väl bytet av båda gå på (högt räknat) runt 1500-2000:- plus material.. men det e bara som jag skjuter från höften

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

Bruno skrev:Tyvärr inte såhär utantill men om jag fick gissa så kan väl bytet av båda gå på (högt räknat) runt 1500-2000:- plus material.. men det e bara som jag skjuter från höften
Tack så mycket :) ska nog kolla på det då detta är extremt irriterande, kanske finns även nån guid på nätet?

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Till bytet?

Tjomme81
Nybörjare
Namn: Daniel Carlsson
Kör: Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium X Individual -10

Inlägg av Tjomme81 »

Lyfter en gammal tråd.

Jag är ny här och har precis köpt mig en 2010 års Mondeo 2,0 TDCi Titanium X Individual. Den har också problem med farthållaren.
I lördags så fungerade varken den eller fartbegränsaren när vi åkte Trollhättan - Lindome. Men när vi åkte tillbaka till thn igen så fungerade de som de skulle.
När jag åkte till jobbet idag så fungerade inte farthållaren igen. Men fartbegränsaren fungerade, och knappen för farthållaren fungerade då som "Cancel"-knapp.
Jag antar att detta är ett väldigt vanligt problem

Jag körde en Mondeo 2011 på mitt förra jobb och den hade precis samma problem som min har. När den lämnades in på service så byttes knapparna för farthållaren och det gjorde ingen skillnad mer än första dagen. Då fick jag hört från han som hade bilen som tjänstebil innan, att när farthållaren lägger av så ska man släppa loss armen för rattinställningen och flytta ratten in/ut/upp/ner lite så hoppar farthållaren igång igen. Det fungerade på den bilen, men inte på min.
Så på min misstänker jag verkligen knapparna.
Jag har sett på tuben att vissa använder sig av elektronikrengöring, vissa av tryckluft, för att göra rent i knappsatsen och det verkar fungera, men vet någon hur länge det håller?

Tacksam för svar.

/Daniel

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

Tjomme81 skrev:Lyfter en gammal tråd.

Jag är ny här och har precis köpt mig en 2010 års Mondeo 2,0 TDCi Titanium X Individual. Den har också problem med farthållaren.
I lördags så fungerade varken den eller fartbegränsaren när vi åkte Trollhättan - Lindome. Men när vi åkte tillbaka till thn igen så fungerade de som de skulle.
När jag åkte till jobbet idag så fungerade inte farthållaren igen. Men fartbegränsaren fungerade, och knappen för farthållaren fungerade då som "Cancel"-knapp.
Jag antar att detta är ett väldigt vanligt problem

Jag körde en Mondeo 2011 på mitt förra jobb och den hade precis samma problem som min har. När den lämnades in på service så byttes knapparna för farthållaren och det gjorde ingen skillnad mer än första dagen. Då fick jag hört från han som hade bilen som tjänstebil innan, att när farthållaren lägger av så ska man släppa loss armen för rattinställningen och flytta ratten in/ut/upp/ner lite så hoppar farthållaren igång igen. Det fungerade på den bilen, men inte på min.
Så på min misstänker jag verkligen knapparna.
Jag har sett på tuben att vissa använder sig av elektronikrengöring, vissa av tryckluft, för att göra rent i knappsatsen och det verkar fungera, men vet någon hur länge det håller?

Tacksam för svar.

/Daniel
Jag bytte knapparna och är väldigt tacksam för det då det har fungerat sedan det utan bekymmer, dock så satte verkstan fel knappar dit vilket resulterade i att den blev knäpp helt och hållet. Knapparna såg likadana ut men tydligen så var dessa till nån annan version iaf stämde inte artikelnummer överens

RubenN
Nybörjare
Namn: Ruben.N

Re: knäpp farthållare

Inlägg av RubenN »

Hej alla.

Har en Mondeo 2014 med exakt samma problem som användare Daniel/Tjomme81 beskriver i denna tråd.

Om du läser: hur löste sig problemet?

Någon annan som haft samma problem?

Knappsatsen kostar ca 2000kr + arbete så jag skulle helst få lite bekräftelse innan jag lämnar in för byte.

Har provat kontaktrengöring och det funkar ibland ett tag sedan kommer samma problem igen. Plötsligt funkar det sen plötsligt funkar den inte. Farthållarknappen funkar dock son cancel till fartbegränsaren även när farthållaren inte funkar precis som Daniel beskriver. Detta är skumt tycker jag och tyder ju på någon funktion i knappen vilket gör mig skeptisk till att bara byta knappsatsen för flera tusen kr.

Har även upptäckt att precis som Daniels bekant berättar så hoppar farthållaren igång igen om man joxar med rattinställningen. Tyder ju inte heller på knappsatsen även om det skall vara ett vanligt fel. Eller vad säger ni? Kan det ändå vara knappsatsen tror ni??

Tack på förhand.

/RubenN

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

jag hade börjat med att rengöra knapparna med tryckluft på burk,, mkt vanligt problem,, som OFTAST räcker med att blåsa rent,,

RubenN
Nybörjare
Namn: Ruben.N

Inlägg av RubenN »

Tack för svar.

Det där har jag provat och fått till att funka någon gång sedan återkommer problemet igen. Dessutom funkar det att ändra rattinställningen verkar det som vilket gör mig skeptisk till att det är knappsatsen som är problemet.

Eller rattinställningen kan ha med dålig kontakt i knappsatsen att göra?

Skriv svar