Få ut batteristatus?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
nacken
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons mar 08, 2017 4:06 pm
Namn: Andreas
Kör: Mondeo kombi, 4WD, AUT, diesel
Ort: Sollentuna

Få ut batteristatus?

Inlägg av nacken »

Hejsan!

Min Mondeo 2015/2016(nyuttagen dec 2015) har börjat gnälla när parkeringsvärmaren ska dra igång att batteriet har för dålig laddning. Helt ok och det stämmer säkert, men jag skulle vilja veta vad det har för status. Går det att få ut nånstans? Verkar inte finnas via de vanliga menyerna men kanske nån dold debugmeny eller liknande?

Sen vore det bra att veta hur länge man normalt sett behöver köra för att batteriet ska laddas upp till bra/full laddning? Jag har ca 15 min resväg till jobbet och jag fattar att det nog inte räcker för att fylla på batteriet, men jag har ändå kört en del längre sträckor på ca 30-45 minuter men parkeringsvärmaren gnäller ändå.

Nån som har lite tips?

Mvh
//Andreas..

Tags:

Användarvisningsbild
Scorpan2.9
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: fre sep 23, 2005 6:56 pm
Namn: Magnus
Kör: Fordar!
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Scorpan2.9 »

Tyvärr ser man inte batteristatusen på bilen.

Men det kan finnas en uppdatering på systemet som fixar till ditt problem.

Rekommenderar att du kontaktar någon ÅF med ditt problem så får de kolla upp det.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

nacken
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons mar 08, 2017 4:06 pm
Namn: Andreas
Kör: Mondeo kombi, 4WD, AUT, diesel
Ort: Sollentuna

Inlägg av nacken »

Tackar för snabbt svar.
Menar du att det kan finnas ny firmware som lägger till möjligheten att se batteristatus?
Eller vilket problem menar du att en uppdatering kan fixa?

Användarvisningsbild
Scorpan2.9
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: fre sep 23, 2005 6:56 pm
Namn: Magnus
Kör: Fordar!
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Scorpan2.9 »

Nej! Tyvärr det finns det inte så man kan få det till instrumentgruppen.

Men för att fixa ditt problem med extravärmaren har det funnits en mjukvaruupdattering som åtgärdar detta problem med den!

Därför tycker jag att du lämnar in bilen så de får kolla om det finns.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

nacken
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons mar 08, 2017 4:06 pm
Namn: Andreas
Kör: Mondeo kombi, 4WD, AUT, diesel
Ort: Sollentuna

Inlägg av nacken »

Men problemet är väl att värmaren inte startar pga att batteriet har för dålig laddning? Eller menar du att felmeddelandet är fel och jag egentligen har bra laddning? För jag vill ju inte att parkeringsvärmaren ska dra igång om batteriet är dåligt så att att bilen sen inte startar.
Det problemet hade jag på min förra Mondeo däremot.
Parkeringsvärmaren har funkat perfekt hela vintern tills för några veckor sen.

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 839
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + Fiesta TXD-11 + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Blixnabb »

Jag har för mig att man säger som tumregel att bilen ska köras lika länge som värmaren går för att inte behöva stödladdas.
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + Fiesta Titanium XD-11 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
rip:Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

getsome
Legend
Inlägg: 1350
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Vill du maximera laddning så motorbromsa MYCKET, smartcharge systemet laddar 100 % vid motorbroms sen är detta systemet konstruerat så att batteriet aldrig blir 100 % laddat utan kanske bara 80-85 % för att få så lång livslängd som möjligt på batteriet.

nacken
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons mar 08, 2017 4:06 pm
Namn: Andreas
Kör: Mondeo kombi, 4WD, AUT, diesel
Ort: Sollentuna

Inlägg av nacken »

Bilen är automat,4wd diesel så motorbromsa är ju inget alternativ.
Eller iofs så kan jag ju växla med paddlarna kom jag precis på. Då kan jag ju motorbromsa! Eller fungerar smartcharge systemet annorlunda med automatlådan?

Finns det nåt annat bra sätt att, så enkelt som möjligt, läsa av batteristatusen? Via OBD? Några tips?

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

nacken skrev:Bilen är automat,4wd diesel så motorbromsa är ju inget alternativ.
Eller iofs så kan jag ju växla med paddlarna kom jag precis på. Då kan jag ju motorbromsa! Eller fungerar smartcharge systemet annorlunda med automatlådan?

Finns det nåt annat bra sätt att, så enkelt som möjligt, läsa av batteristatusen? Via OBD? Några tips?
Bilverkstäder har testare, kan inte kosta många pengar att få det kollat

getsome
Legend
Inlägg: 1350
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Du kan bara läsa ut spänningen vid OBD2 , hur mycket Ampere du har kvar finns det nog inget lätt sätt att få ut..

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

Nä, exakt strömstyrka är svårt, men man får en "startkapacitet"

nacken
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons mar 08, 2017 4:06 pm
Namn: Andreas
Kör: Mondeo kombi, 4WD, AUT, diesel
Ort: Sollentuna

Inlägg av nacken »

Bilen själv får ju ut nåt värde iaf som den använder när den kommer fram till om det är över eller under tröskelvärdet för att dra igång parkeringsmätaren. Det värdet skulle jag ju också vilja få ut.
Är ju ingen batteriexpert men tekniken för att få ut laddstatus är väl olika mellan de olika batterityperna. Batteriet i min mobil har väl nån viss egen intelligens medans bilbatteriet nog är mer korkat. Men oavsett så måste laddstatus gå att få ut.
Finns det nån bra grunka man kan köpa som man sätter på batteripolerna som kan svara på det? En vanlig voltmeter/amperemeter lär väl inte duga enbart eftersom jag måste ju isf göra nån beräkning enligt nån kurva eller nåt.

nacken
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons mar 08, 2017 4:06 pm
Namn: Andreas
Kör: Mondeo kombi, 4WD, AUT, diesel
Ort: Sollentuna

Inlägg av nacken »

Hittade en tabell på nätet för bilbatterier:

12.66v . . . . . . . . . . 100%
12.45v . . . . . . . . . . 75%
12.24v . . . . . . . . . . 50%
12.06v . . . . . . . . . . 25%
11.89v . . . . . . . . . . 0%

Tabellen gäller när temperaturen är ca 25 grader.
Om det är ca 15 grader så justerar man ner tabellen med 0.02 volt.
Om det är 0 grader så justerar man ner tabellen med 0.05 volt. Osv.
Självklart mäter man med bilen helt avstängd.

Och om mätningen visar på <=75% så räknas batteristatusen som låg och bör laddas.

Jag gissar att min parkeringsvärmare går på liknande värde och gnäller om det är runt 75% laddning.

Om detta stämmer så borde väl inte bilen starta alls om spänningen är <=11.89V.

Iaf ett sätt att översätta spänningsvärdena till laddningsnivå som kan vara användningsbar. Och eftersom man, enligt inlägg ovan, kan få ut spänningen via OBD så borde man kunna ha en grunka inkopplad som ger dig ett %-värde på laddningen.

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1631
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Jag vet att batteristatus på t ex lastbilar beräknas efter hur mycket ström som går in eller ut ur batteriet + temp och del andra grejer. Sitter en ström-shunt på + och en elektronikdosa som hela tiden övervakar... Byter man batteri måste man kalibrera hela systemet...
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Skriv svar