S-max bränslepumps relä

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
mrjoachim
Nybörjare
Namn: joachim borglund
Kör: S-max

S-max bränslepumps relä

Inlägg av mrjoachim »

Hej
Jag har en s-max 2006 2.0 liter bensin som har slutat att starta.

Det började med ett intermittent fel där den efter några kortkörnignar startade för att bluddra runt tomgång och snart självdö.

om man lät bilen stå ett dygn så startade den igen utan problem.

Nu har den stendött.

Jag misstänkte bränslefel då inget hummande hörs från bränslepumpen när jag sätter tändningen i läge två så har jag mätt upp lite ström punkter.
säkring är hel f22 och ström i säkringshållaren är 12 v.

ström vid kontakt till bränslepump under bilen är Noll v. på de stora pinnarna och 5 volt på pin nummer 7 ( till bränslevolym mätaren antar jag). små pinnarna.

Då jag inte har ström till bränslepumpen trots att nyckel är i läge två

Jag har nu gogglat nätet runt för att ta reda på vart bränslepumpsrelät är lokaliserat utan framgång. Kan någon här hjälpa mig hitta den?

Har någon ett förslag på vad som annars kan vara fel? inga felkoder eller andra varnings signaler.

Vart sitter bränslepumpsrelät?

mvh

Tags:

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Mondeo Mk4 Business Edition

Inlägg av Ford4Life »

Har du mätt upp batteriet så det inte är samma fel som jag hade på min Mondeo,
Batteriet mätte c:a 12V men det var för "svagt" ändå för att orka driva bilen.

mrjoachim
Nybörjare

Inlägg av mrjoachim »

Testade att koppla på ett fulladdat 60 amp batteri med startkablar och startmotorn gick snabbare än snurresprätt.
Dock inget ljud från bränslepumpen och bilen startar fortfarande inte.

Tack för tipset dock.

Jag har alltså 12 volt i säkringsdosan men 0 volt i kontakten till bränslepumpen.

Tank mätaren fungerar och har 5 volt på de små stiften i samma kontakt.

vill hitta bränslerelät så jag kan utesluta det. annars så river jag ner tanken och försöker se om pumpen går igång på direktmatning

mvh

mrjoachim
Nybörjare

Inlägg av mrjoachim »

Har nu tagit ner tanken och tagit ur pumpen. har inte hunnit felsöka mer än att se på kontaktstycket till bränslepumpen. Där ett stift har haft värmeutveckling så att vit plast har smält lite.

Tips på felsökningsteknik?
Jag vill testa mata 12 volt direkt till pumpen. bara jag listar ut om det är röd eller brun kabel som är plus. tips?

Jag vill mäta motståndet i kabeldelen som sitter mellan tank och bilen.
Jag vet inte hur man kollar med ohm meter dock. tips??

Behöver fortfarande lista ut vart relät sitter. Jag har bytt plats på alla relän i motorrummets säkringsdosa utan skillnad. Detta då jag inte får 12 v i kontaktstycket till bränslepumpen.

Fler tips på felsökningsmetod mottages tacksamt.

UGA302
Nybörjare
Namn: Greger Östberg
Kör: Ford Galaxy

Sen undran!

Inlägg av UGA302 »

Hej mrjoachim, såg din tråd om det du trodde/vet var fel på reläet till bränslepumpen till din Ford S-Max 2006. Jag hittade den knappt ett år gamla tråden när jag själv sökte efter vad som kan vara fel på min Ford Galaxy 2007. Som jag har förstått så delar de två modellerna på nästan all teknik.

Det märkliga är att din beskrivning och dina åtgärder av felet som du hade för ett år sedan är nästan som en kopia av min verklighet här och nu. T.o.m det brända stiftet i kontaktstycket, när även jag har tagit ned tanken och tagit ur pumpen.

Min förhoppning är att du får en flagga om detta sena svar, att du läser det och nu med facit ett år senare kan hjälpa mig med avgörande tips om varför du(och jag) inte hade spänning på stiften till pumpens matning i kontaktstycket bak vid tanken.

Tilläggas kan att min pump går när jag matar den vid sidan om från batteriet. Dock ingen ström till den. Funderar på om det finns en Fuel pump collision switsch, s.k "rollover switsch"!?

MVH UGA302/Greger Östberg

Skriv svar