Korta ner multirem

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Lasse T
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor aug 24, 2017 8:58 am
Namn: Lasse Törnkvist
Ort: Kungshamn
Kör: Ford Mondeo

Korta ner multirem

Inläggav Lasse T » tor aug 24, 2017 9:20 am

Hej

Jag har en Mondeo lll Kombi TDCi 2.2 -06 med en QJBB motor.
ACn skar vilket medförde att multiremmen brände av.
Jag hade ingen aning om att ACn hade skurit när jag lämnade bilen till min bilmek utan köpte passande multirem till min bil och gav honom.
När han insåg att ACn hade pajat frågade han om jag ville byta ut den med, vilket jag tycker är helt onödigt nu inför vintern.
Han föreslog då att jag skulle köpa en kortare rem som bara gick direkt till generatorn och inte ända fram till ACn.
Han kunde dock inte svara på hur lång denna rem skall vara. :confused:
Är det något geni här som har en aning vilken längd jag skall köpa för att få denna lösning att fungera?
Tacksam för all hjälp jag kan få, då min kunskap om bilar bara sträcker sig till tankning, oljepåfyllning och däcksbyte. :p

Tags:

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6226
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Ort: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » tor aug 24, 2017 9:40 am

Be han ta ett snöre och dra den runt alla remhjul som ska drivas av remmen, sen är det bara att mäta snöret :)
Gammalt knep..

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Lasse T
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor aug 24, 2017 8:58 am
Namn: Lasse Törnkvist
Ort: Kungshamn
Kör: Ford Mondeo

Inläggav Lasse T » tor aug 24, 2017 10:30 am

Hej Jonas

Tack för svaret.
Jo, om det hade gått. Jag var tvungen att få hem bilen igår för bilmeken skulle på semester i tre veckor och flög iväg till södern i morse.
När jag hämtade bilen hade han en bil uppe på hissen och två som stod och väntade, så han var inte så jätteintresserad av att plocka upp min i luften igen.
Annars hade det varit den självklara åtgärden.
Nu måste jag lösa problemet själv, därav min fråga.
Men tack för du tog dig tid att svara!

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor aug 24, 2017 11:42 am

Du "borde" kunna använda en rem från en Transit (2000-2006) med 2,0l TDDi/TDCi motorn (den fanns även utan AC), ser din motor ut som på första bilden?

Remmen till Transiten är flexibel och använder ingen remspännare.

\Rickard
Bilagor
utan ac.jpg
med ac.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Lasse T
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor aug 24, 2017 8:58 am
Namn: Lasse Törnkvist
Ort: Kungshamn
Kör: Ford Mondeo

Inläggav Lasse T » tor aug 24, 2017 11:59 am

Hej Rickard
Du har alldeles för höga tankar om mig och mitt motorkunnande...
Jag har inte den minsta susning om min motor ser ut som den du visar på din bild.
Visserligen har jag sett ner på remmen uppifrån men det är så himla trångt och mycket pryttlar i vägen så det finns ingen chans att avgöra om din bild stämmer.
Tyvärr har jag heller ingen chans att lyfta upp bilen. Det finns heller inte ett ställe inom 6 mil där man kan hyra in sig i en verkstad med lift.
Så vitt jag begriper så driver den "normala" remmen bara generator och AC. På vissa modeller driver den tydligen även saker som servopump och fläkt enligt de som begriper sig på det här. Men på den motor som är i min bil lär det bara vara generator och AC. Därför synes det som om den bild du har skickat över verkar väldigt mycket hjul och vindlingar på för att enbart driva två saker. Eller?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor aug 24, 2017 12:18 pm

Lasse T skrev:Hej Rickard
Så vitt jag begriper så driver den "normala" remmen bara generator och AC. På vissa modeller driver den tydligen även saker som servopump och fläkt enligt de som begriper sig på det här. Men på den motor som är i min bil lär det bara vara generator och AC. Därför synes det som om den bild du har skickat över verkar väldigt mycket hjul och vindlingar på för att enbart driva två saker. Eller?


Är bara generator (7) och AC (4) som drivs på bilden också, massa löphjul och spännare som ska samsas också. :)
Servo och vattenpump drivs av en annan rem på baksidan av motorn (om det är likadan motor som på Transiten. :)).

Du kanske kan ta en bild på det som syns av remhjulen på din motor? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Lasse T
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor aug 24, 2017 8:58 am
Namn: Lasse Törnkvist
Ort: Kungshamn
Kör: Ford Mondeo

Inläggav Lasse T » tor aug 24, 2017 12:52 pm

Jag kollade en video som visar hur man byter rem på samma modell som min, och du har helt rätt. Var lika många hjul och snurrigheter som visades i den som på din bild. :-)
Så, jajamen... jag har en motor där det ser ut som på din bild.
Tror du att den remmen som du föreslog skulle passa? En sak vill jag bara fråga isf. Har den 6 spår och inte bara 4 som de flesta korta remmar har?

Lasse T
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor aug 24, 2017 8:58 am
Namn: Lasse Törnkvist
Ort: Kungshamn
Kör: Ford Mondeo

Inläggav Lasse T » tor aug 24, 2017 1:07 pm

Jag kollade på mekanika.se och sökte på Ford Transit 2,0 TDCi och generatorrem och fick då upp denna:
https://www.mekanika.se/produkt/rem/77/10/fr-6pk831st
Den är 831 mm lång, tror det är den som du menar?
Huruvida den är elastisk eller ej framgår inte av beskrivningen.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor aug 24, 2017 2:26 pm

Lasse T skrev:Jag kollade en video som visar hur man byter rem på samma modell som min, och du har helt rätt. Var lika många hjul och snurrigheter som visades i den som på din bild. :-)
Så, jajamen... jag har en motor där det ser ut som på din bild.
Tror du att den remmen som du föreslog skulle passa? En sak vill jag bara fråga isf. Har den 6 spår och inte bara 4 som de flesta korta remmar har?

Jag kollade på mekanika.se och sökte på Ford Transit 2,0 TDCi och generatorrem och fick då upp denna:
https://www.mekanika.se/produkt/rem/77/10/fr-6pk831st
Den är 831 mm lång, tror det är den som du menar?
Huruvida den är elastisk eller ej framgår inte av beskrivningen.


Det ser ut att vara rätt rem, man får plocka bort lite delar från remspännaren provisoriskt så att den inte är i vägen dock. :)

\Rickard
Bilagor
DSC_0554.JPG
dvigatel-abfa-ford-999.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Lasse T
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor aug 24, 2017 8:58 am
Namn: Lasse Törnkvist
Ort: Kungshamn
Kör: Ford Mondeo

Inläggav Lasse T » tor aug 24, 2017 2:44 pm

OK.
Jag blir lite konfunderad.
Menar du att man skall ha kvar pryttlarna på bild 1 och köra med 83 cm remmen?
Eller menar du att man skall pilla bort allt det som är borta på bild två och köra med den korta remmen? Men är den lilla remmen på din bild verkligen över 80 cm lång?
Det kanske den är... ser dock mystiskt ut.
Och frågan är hur enkelt det blir för bilmeken att pilla bort alla dessa detaljer.
Kanske är det lika bra att köpa en AC-kompressor för 2 lappar och byta ut den istället?
Köra med den längre remmen och till och med få igång ACn som inte funkade när jag köpte bilskrället.
Jag trodde i min okunskap att man bara hade att trä på den mindre remmen, så verkade min bilmek mena. Med den här lösningen blir det en hel del jobb misstänker jag.
Kanske blir det till och med billigare att köpa ny AC-kompressor och byta den, istället för att betala en massa timmar för bortpillning nu och sedan kanske ditsättning i en framtid.

Det blir lite Aftonbladet eller Expressen över den här frågan! :-)

Nåväl. Du har gjort ett fantastiskt jobb med att förklara och dona så en idiot som jag förstår.
Jag bugar djupt för all hjälp.
Innan jag släpper dig vill jag gärna du ger svar på frågorna ovan.

M.v.h.
/Lasse

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tor aug 24, 2017 4:10 pm

Lasse T skrev:OK.
Jag blir lite konfunderad.
Menar du att man skall ha kvar pryttlarna på bild 1 och köra med 83 cm remmen?
Eller menar du att man skall pilla bort allt det som är borta på bild två och köra med den korta remmen? Men är den lilla remmen på din bild verkligen över 80 cm lång?
Det kanske den är... ser dock mystiskt ut.
Och frågan är hur enkelt det blir för bilmeken att pilla bort alla dessa detaljer.
Kanske är det lika bra att köpa en AC-kompressor för 2 lappar och byta ut den istället?
Köra med den längre remmen och till och med få igång ACn som inte funkade när jag köpte bilskrället.
Jag trodde i min okunskap att man bara hade att trä på den mindre remmen, så verkade min bilmek mena. Med den här lösningen blir det en hel del jobb misstänker jag.
Kanske blir det till och med billigare att köpa ny AC-kompressor och byta den, istället för att betala en massa timmar för bortpillning nu och sedan kanske ditsättning i en framtid.

Det blir lite Aftonbladet eller Expressen över den här frågan! :-)

Nåväl. Du har gjort ett fantastiskt jobb med att förklara och dona så en idiot som jag förstår.
Jag bugar djupt för all hjälp.
Innan jag släpper dig vill jag gärna du ger svar på frågorna ovan.

M.v.h.
/Lasse

Man behöver nog ta bort fjädern till remspännaren och ett av löphjulen för att den korta remmen ska gå fritt, tror din mek menade att man kan mäta hur lång remmen är om man struntar att dra remmen runt kompressorn och behåller allt annat (som remmen ligger på bild 2) men det är ganska tight så det är inte jättelätt att mäta kanske.
Det är ju säkert någon timmes jobb att plocka isär remspännaren (det är inte så gott om plats som sagt ;)), kanske kan vara värt att få lite AC också. :)
Synd att jag stoppade i motorn (min på bild 2 :)) för någon månader sedan, annars hade jag kunna kolla hur lång den skulle behöva vara med allt utom kompressorn.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

torre05
Veteran
Inlägg: 214
Blev medlem: mån jul 07, 2014 9:49 pm
Namn: Torsten Hänisch
Ort: Rosenfors
Kör: Mondeo och Connect

Inläggav torre05 » fre aug 25, 2017 10:44 pm

Jag tror att om det är bara 2000 kr en ny komprssor kostar så skulle jag lätt kosta på det. Kanske även kolla över lite på Ebay om det finns möjlighet att få hem något billigt där. Så har du ju igång ac och remmen är som den ska vara.