Ford Edge Adaptiva LED ljus

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Edge
Nybörjare
Namn: Stefan Blom
Kör: Ford Edge

Ford Edge Adaptiva LED ljus

Inlägg av Edge »

Hej
Har en Edge med adaptiva LED strålkastare, har någon kopplat in extraljus/ledramp på en sådan och fått det att fungera fullt ut med automatiska avbländningen så man kan köra i autoläget. Vissa verkar ha kopplat in på Mondeo med LED strålkastare och XBB lightswitch men jag vet inte om Mondeon har adaptiva ljus ?

Användarvisningsbild
Scorpan2.9
Erfaren
Namn: Magnus
Kör: Fordar!

Inlägg av Scorpan2.9 »

Edge skrev:Hej

Har en Edge med adaptiva LED strålkastare, har någon kopplat in extraljus/ledramp på en sådan och fått det att fungera fullt ut med automatiska avbländningen så man kan köra i autoläget. Vissa verkar ha kopplat in på Mondeo med LED strålkastare och XBB lightswitch men jag vet inte om Mondeon har adaptiva ljus ?

Mondeon har inte adaptiva lysen så som Edge bilarna har än så länge.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Zakrisson
Erfaren
Namn: Pierre Zakrisson
Kör: Mondeo

Inlägg av Zakrisson »

Ska montera en ramp.
Men är osäker på vad jag behöver om det räcker med vanligt relä eller om jag behöver canbus interface ? Och om jag kan sätta en tjuvklämma på heljus kanelen ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Optimus
Nybörjare
Namn: Johan Engman
Kör: Ford Edge Sport -16, Ford Kuga 185hk - 18

Re: Ford Edge Adaptiva LED ljus

Inlägg av Optimus »

Hej,

Väcker en gammal tråd då jag inte hittar någon annan information.
Sitter också en Edge med adaptiva lampor och vill montera en ledramp. Vad gäller? Vad behöver jag?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

på Mondeon,, är absolut ej säkert det är samma,, finns en box att köpa som man kan ta ut ström till extraljus/ramp ifrån,,

Tomas_vartofta
Erfaren
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

Jag pratade med Ford i Falköping härom dagen ang. samma ärende. Vilket sammanträffande :crazy:
De sa att de hade monterat en ramp på en Edge. Det går inte.....för att det finns tydligen inget canbus-interface till just Edge.
Rampen monterades med något annat interface, kunden har tydligen inte klagat....
Automatisk avbländning kommer inte att fungera p.g.a. att det bara "viker undan" helljuset. Verkar helt vansinnigt enligt mitt tycke, fast....mötande bilar märker nog ingen större skillnad på original hel eller halvljus :banghead:
Jag tänker leta upp ett par riktigt bra stora runda led-extraljus. Hoppas bara att det går att lösa på något vettigt sätt med ett canbus-interface.
Tydligen så finns det ingen helljus ström till strålkastaren, bara någon form av nätverkssignal. Övergår mitt förstånd. :crashed:
Tror att elsystemet på min Triumph Spifire från 1973 är mycket enklare, även om det är brittiskt :) :av-26:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

ja iom led helljus så aktiveras den ju via datorer, så man måste plocka ut en signal som aktiverar helljuset å omvandlar den via reläat till 12v :) meo man måste ha en modul som klarar det :)

Tomas_vartofta
Erfaren
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69
Kontakt:

Precis så. Den ska tydligen placeras inne i bilen.
Jag kikade på någon sida att det skulle på någon kabel bakom handskfacket någonstans.
Sen är det bara det roliga kvar att få ut kabeln genom torpedväggen :crazy:

ricki
Nybörjare
Namn: Rickard Löfqvist
Kör: Galaxy -18 AWD

Inlägg av ricki »

Jag har en Galaxy -18 med samma typ av adaptiva ledstrålkastare som beskrivs ovan. Till den går det iaf en signal fram till strålkastarna. Har provat koppla in mina extraljus via den signalen och det funkade finfint. Så kan tycka det borde funka lika på Edgen. Men som ovan nämnts så fungerar det inte med automatiken. Då får man många arga mötande bilister...😀. Så kopplat med extern strömbrytare som jag slår på extraljusen med när jag slagit över ljusomställaren i manuellt läge.

Var innan installationen i kontaktade två Ford verkstäder samt Ford centralt. Alla sa samma sak. Att det inte finns någon signal I autoläget som säger ”nu lyser allt helljus”. Vilket hade varit grymt om det fanns. Utan datorn som styr ledmatrisen söker konstant efter anledning att blända av de delar som behövs och bländar sedan av med en typ av filter i reflektorn. Alltså är helljuset ”alltid på”.

Tomas_vartofta
Erfaren
Kontakt:

Ok. Då är det bara att ta fram multimetern och mäta. Märkesverkstäder har ju sina idéer :crazy:

Skriv svar