Synpunkter på chip BSR 140 HK TDCI

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Zacko
Nybörjare
Namn: Hans Edvinsson
Kör: C-MAX

Synpunkter på chip BSR 140 HK TDCI

Inlägg av Zacko »

Hej,
Har lite funderingar om att testa BSR:s steg 1 uppgraderingskit till min Mondeo kombi manuell 140 hk TDCI -11. Hur ser bränsleförbrukningen ut vid normal körning? Håller prylarna ? Vad jag har förstått skall kittet ge +56hk/64NM.

Kom gärna med synpunkter ni som testat eller har andra erfarenheter.

MVH

Användarvisningsbild
K-JACK
Erfaren
Namn: Emil
Kör: Ford Mondeo 2.0 210hk

Inlägg av K-JACK »

Har aldrig gillat BSR. Mest på grund av dom höga priserna. Men också av att deras siffror / efter chip aldrig stämmer och sällan ens är i närheten av dom dom säger.. Men alla gör vad dom vill :). Kör själv idag en Mondeo, 2011 Automat 163HK. Mycket trevlig bil!. Har själv funderat på chip då jag får närmare 200!. Jag skulle chipa om jag var du!. Då blir bilen mer levande!.

OT : Har bara åkt / chipat bensin bilar innan!.

Har dock hört mycket gott om KCR chip!. Sök på google :)

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

K-JACK skrev:Har aldrig gillat BSR. Mest på grund av dom höga priserna. Men också av att deras siffror / efter chip aldrig stämmer och sällan ens är i närheten av dom dom säger.. Men alla gör vad dom vill :). Kör själv idag en Mondeo, 2011 Automat 163HK. Mycket trevlig bil!. Har själv funderat på chip då jag får närmare 200!. Jag skulle chipa om jag var du!. Då blir bilen mer levande!.

OT : Har bara åkt / chipat bensin bilar innan!.

Har dock hört mycket gott om KCR chip!. Sök på google :)
Kan isf säga helt tvärt om. KCR är inget jag hade satt i min bil, är väl egentligen bara förvrängning av signaler, likt ett piggy-back system? Dessutom inte godkänt av Bilprovningen.
BSR plockar ut din mjukvara och gör om den som man ska göra. Ingen extra box eller liknande. Tror även de sparar den gamla orginalmappen.

Farsgubben har BSR's optimering i sin Kuga, tyvärr 136-hästarn så det gjorde inte mer än 166hk och lite vrid, men man märker bra skillnad, speciellt vid körning med släp. Förbrukning har väl aningens gått ner med.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Har själv Bluefin och är sjukt nöjd , bra pris , man får med en handdator där man själv flashar i / återställer original mjukvaran.

JohanD75
Veteran
Namn: Johan D
Kör: BMW 520d m-sport xdrive -19

Inlägg av JohanD75 »

getsome skrev:Har själv Bluefin och är sjukt nöjd , bra pris , man får med en handdator där man själv flashar i / återställer original mjukvaran.
Ang Bluefin, sett att de har trimningsmjukvara till 2,2 Tdci. Ngn som har erfarenhet av detta?

Det sägs att automaten i 2,2:an (vanlig automat, ingen Powershift) inte gillar så mkt mera vrid än original, har jag läst på ngt engelskt forum.

Kan detta var ngn fara eller beror det mer på "hur man kör"..?:D Ger ju ca 85 Nm mer...

http://www.mybluefin.co.uk/search?make= ... riant=2422

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

En momentomvandlare tåler väl nästan hur mycket pisk som helst ?
Jag hade iaf varit mer restriktiv mot powershift än en hederlig slirlåda.
Dock endast mina synpunkter folk får gärna rätta mig här :)

JohanD75
Veteran
Namn: Johan D
Kör: BMW 520d m-sport xdrive -19

Inlägg av JohanD75 »

getsome skrev:En momentomvandlare tåler väl nästan hur mycket pisk som helst ?
Jag hade iaf varit mer restriktiv mot powershift än en hederlig slirlåda.
Dock endast mina synpunkter folk får gärna rätta mig här :)
Hittade bla detta i en tråd på detta forum:

Chipstrim
2.2 tdci lämnar orginal ca 200hk/420 nm och jag har sett trimsatser som ger over 500 nm
här blir det problem då växellådan är konstruerad för att max kunna hantera 433 nm.

mer info om lådan
http://etereman.com/blog/ford-transmiss ... hould-know

Användarvisningsbild
K-JACK
Erfaren

Inlägg av K-JACK »

MalZon skrev:Kan isf säga helt tvärt om. KCR är inget jag hade satt i min bil, är väl egentligen bara förvrängning av signaler, likt ett piggy-back system? Dessutom inte godkänt av Bilprovningen.
BSR plockar ut din mjukvara och gör om den som man ska göra. Ingen extra box eller liknande. Tror även de sparar den gamla orginalmappen.

Farsgubben har BSR's optimering i sin Kuga, tyvärr 136-hästarn så det gjorde inte mer än 166hk och lite vrid, men man märker bra skillnad, speciellt vid körning med släp. Förbrukning har väl aningens gått ner med.

Mvh Jonas

Har som sagt bara erfarenhet av Bensin bilar när det gäller chip. Men efter att ha provat flera chip från BSR så är jag allt annat än imponerad. Vet flera som använder KCR i sina bilar och mig veterligen är alla nöjda. Har även använt dessa i våra maskiner på jobbet med bra resultat.. Idag är väl ingen effektökning godkänt på bilar? oavsett tillverkare på CHIP:ET?. Även hört på ryktesvägen att BRS köpt större delen av sina chip. Så frågan är om ens dom vet vad dom gör med bilen :Odd:.. Nää men jag håller mig lite utanför :rolleyes:. Googla och se vad folk använder. Köp det du själv tycker blir bäst :)

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Om inte lådan tåler det så finns det inget chip som är värt att satsa på för förr eller senare lär lådan ge upp och öka vridet med 20 nM känns ju så där. Man kan ju förvisso momenbegränsa chippet så du får typ 250 hk men bara 430 nM men det hade man inte märkt så mycket i en diesel då allt här handlar omjust nM

Användarvisningsbild
K-JACK
Erfaren

Inlägg av K-JACK »

getsome skrev:Om inte lådan tåler det så finns det inget chip som är värt att satsa på för förr eller senare lär lådan ge upp och öka vridet med 20 nM känns ju så där. Man kan ju förvisso momenbegränsa chippet så du får typ 250 hk men bara 430 nM men det hade man inte märkt så mycket i en diesel då allt här handlar omjust nM

Jag har en 2011 automat med powershift. 163 hk 340 Nm.. Jag misstänker att det är samma växellådor i (alla?) om inte iaf mondeo med 200hk orginal?..

Greeeken
Erfaren
Namn: Leffe M
Kör: Galaxy

Inlägg av Greeeken »

Någon som testat Promotech
http://promotech.se/?p=searchmodel

Randy Savage
Erfaren
Namn: Andreas A
Kör: Ford Mondeo MK4.5 PowerShift

Inlägg av Randy Savage »

Jag funderar också på Blufin till min.
Skulle vara kul att höra vad andra med samma motor och låda tycker om blufin.
Ford Mondeo MK4.5
TDCi 163 HP, Powershift

Skriv svar