Batteriet drar ut Mondeo MK5

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
VolFo
Erfaren
Namn: Dennis
Kör: Focus RS Edition 2018, Volvo S60R, Volvo S70R, Volvo 855 T-5R, Volvo 855R, Volvo V70R

Inlägg av VolFo »

Vispen74 skrev:Haha, hej!
Nej dessvärre inte Bild, bocken hoppar fortfarande ur efter en stund.
Inget allvarligt fel direkt, mer av en irriterande karaktär.
Det var synd! Hade hoppats på att det skulle lösa det :(

Uppdatera gärna hur batteriet och värmaren sköter sig framöver. Lite synd att vi går mot varmare tider bara :)

Kollade förresten ang instrumenthuset i en kollegas bil nu. Och den gör exakt samma som din bil!
Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason so few engage in it.

Tags:

Poiz
Nybörjare
Namn: Johan Ahlström
Kör: S-Max

Inlägg av Poiz »

Har haft problem med batteriet i min S-Max, plockade ut bilen Februari 2016, bytt batteri två gånger sedan dess med ett år imellan. I år tröttnade jag och installerade elektrisk motorvärmare och fast batteriladdare på 7Ah. Inge problem sedan dess, men då kör jag ca 2h per dag med motorvärmaren/batteriladdaren.

Nybbe79
Erfaren
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge

Inlägg av Nybbe79 »

Fortfarande inte hört något om någon uppdatering till min Edge, sist den var inne så kunde dom inte göra något då det inte fanns någon uppdatering, känns som ett ärende för ARN snart, kan dom bara hänvisa till att uppdatering saknas hela tiden eller har man några rättigheter i detta ärende? Dieselvärmaren, elframrutan samt start/stopp har knappt fungerat någon gång dom sista månaderna :(

mange39
Erfaren
Namn: magnus unger
Kör: Mondeo mk5-18

Re: Batteriet drar ut Mondeo MK5

Inlägg av mange39 »

väcker gammal tråd hur har det gått för er och batterier ? har ford kommit med uppdatering ?
servade min bil för 14 dagar sen frågade om dom uppdaterar mjukvaror då och nej gör dom inte om det inte finns en ett åtagande på det eller om jag själv speefikt lämnar bilen på uppdatering av mjukvaror mycket märkligt handlat av ford tycker jag

har även jag märkt min mondeo i bland tvekar på starten och laddar jag batteriet så funkar alt kalas igen
min är av 18 årsmodell men vad jag läst här så är det ju dax med batteribyte då dom bara verkar hålla 3 år

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Det är start stopp som dödar batteriet samt, den där fåniga batteri övervakningen den stoppar ju laddning runt 70 %

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Inlägg av Vispen74 »

Jag nollställde batteriövervakningen, funkade bättre sedan. Hade dock bilen för kort efter det för att säga om det var en tillfällighet. Kan vara värt ett försök.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

mange39 skrev:
mån jul 27, 2020 1:53 pm
väcker gammal tråd hur har det gått för er och batterier ? har ford kommit med uppdatering ?
servade min bil för 14 dagar sen frågade om dom uppdaterar mjukvaror då och nej gör dom inte om det inte finns en ett åtagande på det eller om jag själv speefikt lämnar bilen på uppdatering av mjukvaror mycket märkligt handlat av ford tycker jag

har även jag märkt min mondeo i bland tvekar på starten och laddar jag batteriet så funkar alt kalas igen
min är av 18 årsmodell men vad jag läst här så är det ju dax med batteribyte då dom bara verkar hålla 3 år
På min verkstad trodde man inte att det kommer komma en uppdatering som löser bekymmerna. Man får helt enkelt stödladda om man kör mycket korta sträckor eller använder värmaren längre än man kör bilen. Minst lika lång körtid som gångtid på värmaren.

Jag fick mitt batteri bytt på garanti för 2,5 år sedan och uppgradering till den senaste mjukvaran gällande batteriövervakning och bränslevärmare. Inget fel sen dess men jag använder värmaren enl deras uppmaning och stödladdar det ibland.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

mange39
Erfaren

Inlägg av mange39 »

okej ska prata med verkstan och se vad dom säger
men man tycker ddet är lite halvlöjligt man ska behöva hålla på stödladda på så pass ny bil
hur nollar man batteriövervakning dock brukar jag altid stänga av start stopp missar ju nån gång iofs men ändå
ja jag har tyvärr bara 17 minuter till jobbet så bilen går inte så långt....

mange39
Erfaren

Inlägg av mange39 »

ringde sacka med bilgruppen(enköping) btw samma som ford uppsala
och enligt dom vardags mat batterier inte håller mer än 2 år typ dom ville ha 2944kr för byta batteri
och nolla batteriövervakningen om det var nödvändigt enligt dom
jag vet inte men jag tycker det är dyrt ett batteri ligger ju på ca 1700kr avsett för start stopp

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Inlägg av Vispen74 »

mange39 skrev:... hur nollar man batteriövervakning...
Minns inte, sök på "Ford reset BMS" eller så.

Har man kortare körtid än värmetid, då är det knepigt. Batteriet måste få tid att ladda. Har man korta körtider så är helt enkelt inte bränslevärmare lösningen.
Jag hade 1,5 timme körtid åt vardera håll och ändå gnällde bilen på batteriet, så på Mondeon var något annat galet. Batteribyte fick det alltid att funka något år eller två till. Vi är inne på vår tredje Focus med värmare, Focus har inte haft dessa problem.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

mange39
Erfaren

Inlägg av mange39 »

alt pekade på batteri först men tyvärr har symtomen blivit värre på min inte bara trögstartad iband utan upptckte på semesterresan att den rycker nu även vitt vid kallstart och lucktar skumt om den så blev till avbryta semester och linka hemmåt ...

Skriv svar