Batteriet drar ut Mondeo MK5

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
henriq
Erfaren
Namn: Henrik S
Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat

Inlägg av henriq »

känns som den precis har kraft kvar att orka starta motorn varje morgon Så fort kylan kommer. Jag har ju iofs installerat webasto gsm start i bilens . med appen som styr värmaren via mobilen. där har jag ställt ner tiden så den bara värmer 15min. men det är långt ifrån okej när det blir skitkallt ute. Webasto gsm-start tc4 kostade 6000kr monterat och klart. bästa jag gjort

Tags:

henriq
Erfaren

Inlägg av henriq »

Jag tycker alla som har minsta lilla problem med batteriet eller att värmaren inte startar pga låg batterinivå skall lämna in bilen på garantin. ju fler vi är som klagar, ju större chans att ford lägger mer krut på att fixa detta.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Inlägg av Vispen74 »

Nä nu strular detta med batteriet igen, även om det inte är helt tomt. Nu senast hade jag "bara" kört 48 mil från Idre och hem, hur tror ni att det gick? Jo värmaren startade inte morgonen efter för det var för dåligt med kräm, duh! Detta ver tredje gången denna vinter som bilen klagar på dålig kräm och därmed iskall bil på morgonen.
Om 1000 mil går nybilsgarantin ut, så vid nästa service får de 17 ha kvar bilen till de faktiskt gör något åt detta. Någonting gör att Mondeon inte laddar bilen tillräckligt alla gånger, och detta verkar helt random och märks endast genom att parkeringsvärmaren gnäller om strömbrist.
Lät göra capacitetsprov på det tre år gamla batteriet i höstas med fullgott resultat.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

henriq skrev:Jag tycker alla som har minsta lilla problem med batteriet eller att värmaren inte startar pga låg batterinivå skall lämna in bilen på garantin. ju fler vi är som klagar, ju större chans att ford lägger mer krut på att fixa detta.
Instämmer. I februari har jag tid för detta.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Vispen74 skrev:Aj, det låter verkligen inget vidare. Hur långa sträckor kör du? Kör själv värmare både innan och efter jobbet, varje dag på vintern utan några problem. Bilen är alltid varm som sig bör. Har 4 mil till jobbet, tar 50 minuter.
Edit: 35 minuter, ja något är då knas med din bil antar jag. Jag har samma motor för övrigt.
Jag har exakt samma problem, medan kollegan med samma bil fast inte kombi inte alls har problemet och aldrig sett varningsmeddelandet från värmaren trots samma körmönster. Så det verkar att vissa Mondeo har detta trassel och andra inte.
Bild

Användarvisningsbild
Golddigger
Erfaren
Namn: Joakim Norman
Kör: Mondeo 2.0 TDCI 180 Business A AWD Kombi -16

Inlägg av Golddigger »

Nu hoppas jag att detta problemet för mig är slut, då jag är less på detta samt väldigt missnöjd med hur Ford Sverige behandlar sina kunder.

Köpte bilen ny sommaren 2016, monterade Defas stora motorvärmare paket med batteriladdare för att gardera att inte ha för dåligt med kräm i bilen. Oftast kör jag med med motorvärmaren på el och då laddas ju även batteriet. Men det hjälpte ju inte då jag första gången fick detta problemet vårvintern 2017.
Har sedan haft in bilen totalt 4 ggr för detta med parameter uppdateringar mm och i Oktober 2018 fick jag den uppdateringen som skulle åtgärda detta.

Men problemet kvarstod och nu senaste gången så testade dom batteriet och då kom dom fram till att batteriet är bra, men inte tillräckligt bra för att använda parkeringsvärmaren när det är kallt ute.
För att lösa problemet så måste batteriet bytas, men Ford Sverige vägrar ta detta på garantin då dom anser att garantitiden gått ut (Dom ger endast 2 års garanti på batteriet även fast man har 5 år på bilen) samt att batteriet är för bra för att bytas (men inte tillräckligt bra för att köra en funktion som man betalat för).:(
Då jag själv jobbar med garantiärenden så var det för mig ett solklart fall där felet uppkommit under garantitiden och bilens såkallade miljövänliga laddningscykel har gjort att batteriets kapacitet har försämrats så att parkeringsvärmarens funktionen ej fungerar.

Men trots kontakt med Ford Sverige så vägrar dom ta denna kostnaden och hänvisar till att garantitiden tagit slut på batteriet.:banghead:

Men då gick min Fordverkstad Carsteds i Umeå in och tog denna kostnaden även fast jag ej köpt bilen av dom och det skall dom ha all cred för.:)

Är det på detta viset Ford Sverige behandlar sina kunder så är det tveksamt att man köper en Ford nästa gång det blir byte av bil.:confused:
Är i övrigt nöjd med bilen och väldigt nöjd med den hjälpen jag fått av Carsteds i Umeå.:)

Hoppas att detta problemet är ur världen nu.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Ska bli spännande och se vad de säger om min då jag har bett min verkstad att gå till botten men problemet en gång för alla. Är också otroligt nöjd med bilen på alla sätt I övrigt, men detta stör enormt och drar ner helhetsintrycket så det heter duga när man kommer ut till en bil som är minus 20 grader trots att bränslevärmare finns men inte startat.
Jag har heft problemet sedan bilen var ny, men jag upplever att det har accelererat denna vinter, kanske för batteriet är 3 år gammalt.
Jag köpte en sprillans ny bil för att slippa problem, vet inte riktigt hur det gick med det, då bilen stått på verkstad 2 ggr per år hittills av olika anledningar. Dock har allt gått på garanti efter lite diskussioner än så länge, alltid något.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Personligen tycker jag väl inte att Ford behandlar sina kunder sämre än nåt annat märke, jag som jobbat med Ford i 12 år och haft lite att göra med andra märken i ungefär samma "prisklass" om vi säger så kan säga att Ford nästan ligger bäst till.. fine, ett batteri men köp dig en Golf där motorn rasar efter 6,500 mil och 3 år så skrattar bara verkstan åt dig när du frågar om där finns någon som helst form av åtagande, speciellt då just det här felet är känt över hela världen.

Bra jobbat dock av verkstan i Umeå, helt rätt beslut att ta batteriet på sig trots att lätt hade kunnat lägga över ansvaret på Ford, tummen upp!
Servicerådgivare FordStore Hedbergs Bil
bruno.situm@hedbergs.se
Direktnr 046-31 27 12

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Bruno skrev:Personligen tycker jag väl inte att Ford behandlar sina kunder sämre än nåt annat märke, jag som jobbat med Ford i 12 år och haft lite att göra med andra märken i ungefär samma "prisklass" om vi säger så kan säga att Ford nästan ligger bäst till.. fine, ett batteri men köp dig en Golf där motorn rasar efter 6,500 mil och 3 år så skrattar bara verkstan åt dig när du frågar om där finns någon som helst form av åtagande, speciellt då just det här felet är känt över hela världen.

Bra jobbat dock av verkstan i Umeå, helt rätt beslut att ta batteriet på sig trots att lätt hade kunnat lägga över ansvaret på Ford, tummen upp!
Kan bara instämma.

henriq
Erfaren

Inlägg av henriq »

Vispen74 skrev:Nä nu strular detta med batteriet igen, även om det inte är helt tomt. Nu senast hade jag "bara" kört 48 mil från Idre och hem, hur tror ni att det gick? Jo värmaren startade inte morgonen efter för det var för dåligt med kräm, duh! Detta ver tredje gången denna vinter som bilen klagar på dålig kräm och därmed iskall bil på morgonen.
Om 1000 mil går nybilsgarantin ut, så vid nästa service får de 17 ha kvar bilen till de faktiskt gör något åt detta. Någonting gör att Mondeon inte laddar bilen tillräckligt alla gånger, och detta verkar helt random och märks endast genom att parkeringsvärmaren gnäller om strömbrist.
Lät göra capacitetsprov på det tre år gamla batteriet i höstas med fullgott resultat.
Har din bil rullat mer än 15000mil?
Nybilsgarantin gäller i 5år eller 15.000mil.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

henriq skrev:Har din bil rullat mer än 15000mil?

Nybilsgarantin gäller i 5år eller 15.000mil.
5 år eller 10000 mil verkar gälla min Mondeo. Min har rullat 9000 nu.

Edit; jo visst är det 15000 mil säger appen om min bil. Antar att killen på verkstaden som hävdade 10000 var dåligt påläst.

Användarvisningsbild
Golddigger
Erfaren
Namn: Joakim Norman
Kör: Mondeo 2.0 TDCI 180 Business A AWD Kombi -16

Inlägg av Golddigger »

På batteriet har man bara 2 års garanti oavsett om man har den 5 åriga garantin.

henriq
Erfaren

Inlägg av henriq »

Golddigger skrev:På batteriet har man bara 2 års garanti oavsett om man har den 5 åriga garantin.
Man kanske inte ska klaga på batteriet utan hävda annan orsak som gör att bilen inte laddar batteriet som det ska. alltså ligger felet före batteriet. får man till laddningen så kommer batteriet att hålla och man behöver inte byta batteri.
Stå på er och kräv att dom fixar bilen eller så får dom montera in laddare i bilen.
Jag brukar lämna bilen igång och låsa för att den ska få laddning. Den stängs av efter ca 25min och stänger ner allt.
Det är min lösning så länge.

henriq
Erfaren

Inlägg av henriq »

jag har fått mitt batteri bytt på garantin 2ggr.
nu vill dom helst inte byta men gav mig en uppdatering i april senast. har fortfarande problem med svagt batteri. men när jag laddar med CTEK en hel natt så funkar batteriet ca 2dagar till webaston ,sen säger den ifrån.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

henriq skrev:jag har fått mitt batteri bytt på garantin 2ggr.
nu vill dom helst inte byta men gav mig en uppdatering i april senast. har fortfarande problem med svagt batteri. men när jag laddar med CTEK en hel natt så funkar batteriet ca 2dagar till webaston ,sen säger den ifrån.
2ggr??

Hur länge kör du värmare och hur långt kör du varje dag?

Jag fick mitt batteri utbytt samt uppdatering av smartcharge och värmaren förra vintern. Har fungerar ypperligt trots kyla ner mot -20.

Vi använder värmaren mer försiktigt och inte längre än tänkt körtid.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Skriv svar