Batteriet drar ut Mondeo MK5

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Koppla ur sladden till smartcharge (batterimontorn) så löser ni problemet permanent... Visst start & stop slutar funka samt det blir felkoder i BCM (som inte påverkar nåt)

Tags:

henriq
Erfaren
Namn: Henrik S
Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat

Inlägg av henriq »

davve d skrev:2ggr??

Hur länge kör du värmare och hur långt kör du varje dag?

Jag fick mitt batteri utbytt samt uppdatering av smartcharge och värmaren förra vintern. Har fungerar ypperligt trots kyla ner mot -20.

Vi använder värmaren mer försiktigt och inte längre än tänkt körtid.
Ja, dom valde att byta 2 ggr . hade problem direkt från start då jag plockade ut bilen januari 2017.
Jag kör värmaren 20min jag har 25min till jobbet plus att jag står med motor igång en stund innan jag rullar.
Jag har eftermonterat Webasto GSM start tc4. Har en app till den som håller koll på batteri och temperatur och så kan jag starta och tidställa värmare via appen.

Jag är ofta tvungen att låta bilen stå på laddning. tröttsamt !

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

henriq skrev:Ja, dom valde att byta 2 ggr . hade problem direkt från start då jag plockade ut bilen januari 2017.
Jag kör värmaren 20min jag har 25min till jobbet plus att jag står med motor igång en stund innan jag rullar.
Jag har eftermonterat Webasto GSM start tc4. Har en app till den som håller koll på batteri och temperatur och så kan jag starta och tidställa värmare via appen.

Jag är ofta tvungen att låta bilen stå på laddning. tröttsamt !
Trist minst sagt!

Hoppas det löser sig.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Nybbe79
Erfaren
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge

Inlägg av Nybbe79 »

Hämtade min Edge idag som var inne hos Helmia för ett annat ärende, påpekade att min värmare inte funkade och att dom kunde kolla på de. När jag hämtade bilen så sa dom att Ford håller på att kolla på en lösning på problemet som verkar drabba många nyare fordar, än så länge har dom ingen lösning på problemet men skulle höra av sig när det finns en lösning. Tröttsamt att inte ha värmare nu när man behöver den..

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Inlägg av Vispen74 »

Har nu haft bilen på service. De menade att batteriet var dåligt, och ville byta det för 3500kr. Alltså äter Mondeo batterier, eller hur kan ett batteri vara kass efter bara tre år?
Att jag varje vinter haft enstaka problem med att värmaren inte startar och gnäller på batteriet sedan bilen var ny verkar kvitta i verkstadens ögon.

henriq
Erfaren

Inlägg av henriq »

Du skall absolut inte betala för batteribyte. Det är inte fel på batteriet. Det är fel på laddningen som gör att batteriet aldrig hinner ladda fullt. oavsett om man kör webasto eller inte så håller laddar bilen inte upp batteriet.
Jag fick nytt batteri på garantin för dom trodde först att det batteriet var trasigt. Trots uppdatering av styrenhet och byte av batteri så laddar bilen inte som dem skall,och jag för ibland inte igång värmaren.
Har ringt och klagat hos Ford Kundtjänst i Göteborg men dom typ bryr sig inte. dom bad mig gå till verkstad igen.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Ja jag har klagat över tre år till och från , men det har aldrig åtgärdats mer än nytt batteri när den var ny. Nu verkar batteriet dock faktiskt ha gett upp oavsett för den vägrar nu även stänga av motorn vid rödljus.

henriq
Erfaren

Inlägg av henriq »

Men då tycker jag du kan hävda reklamationsrätten som sträcker sig 3år. du har påtalat felet sedan första dagen du upptäckte felet. Dom kan säga vad dom vill, men du har lagen på din sida. Dom ska om nödvändigt för att få din bil att fungera korrekt, åtgärda felet ,om det så krävs att dom byter batteriet. att det bara är viss tid på fabriksgarantin p batteriet spelar ingen roll. konsumentköplagen står över garatin.
Och du hade ju klagat inom dom 3 åren så jag tycker att du ska prata ordentligt med verkstaden eller den som sålde bilen.
Vi får inte ge upp bara för att verkstaden i te klarar av att hitta felet. du har trots allt 5års garanti. fixa felen innan tiden rinner ut.

GIR
Nybörjare
Namn: Erik Svensson
Kör: Mondeo

Inlägg av GIR »

Hallå! Det var jag som hade problem i Tänndalen förra året. Jag lämnade in bilen till Hedin bil i Stockholm och dom sade att batteriet var slut. Med tanke på hur otroligt märkligt bilen betedde sig så kunde jag acceptera det och vi bytte. Sedan dök problemet upp med igen i oktober och jag tog den åter till Hedin. Dom sade att nu behövdes det en programuppdatering. Dom gjorde den, jag vägrade betala för jobbet med motiveringen att detta borde gjorts förra gången bilen var inne och det accepterade de faktiskt. Sedan tog det 2 dagar så lyste ladd lampan igen. Jag lämnade in den på nytt och jag minns faktiskt inte vad de gjorde men när jag fick tillbaks bilen tog det ca 14 dagar för problemet att dyka upp igen. Nu var jag rätt sur, jag ringde och skällde på Ford för att jag betalade för en hyrbil när det är dom som inte kan bygga bilar osv. Hjälpte inte så mycket. Men nu är bilen hos Hedin bil igen sedan 3 veckor och jag har en lånebil. Vi får se vad som trillar ut.
Nu vet man ju inte om Mondeo kommer att fortsätta säljas i Europa men jag är faktiskt skeptisk till Ford som nästa bil.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Har mätt upp mina batterier med en CTEK batteritestare nu, det ena säger 600 EN och det andra 650 EN med en temp kring nollan. 700 är vad de är märkta med (vet inte om det är En eller CCA), så de batterierna bör väl ha en bit kvar eller?
Edit: 700 en i 13 graders värme, så batteriet är bra.
Mondeon ska in på felsökning kring detta nu äntligen i alla fall, får se vad det ger.
Att äga en Mondeo har gjort att jag införskaffat både en ordentlig CTEK-laddare och nu en batteritestare, är ju kanske inte det man tänker nör man köper en ny bil.
Våran Fokus av årsmodell 16 har nu gått 6500 mil på 3,5 år utan ens en tillstymmelse till problem eller fel. Det kan man tyvärr inte säga om Mondeon.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Denna mjukvara ska jag be att få snarast för att se om den kan hjälpa till att lösa problemet. Bild

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Skicka ditt regnr i pm så kan jag se om där finns nyare mjukvara till just din bil
Servicerådgivare FordStore Hedbergs Bil
bruno.situm@hedbergs.se
Direktnr 046-31 27 12

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Så, nu har de uppdaterat mjukvara I bland annat bränslevärmaren samt att de tog ett nytt Batteri på Goodwill till sist. Jag hade ju bytt Batteri med våran Focus för att se om det blev någon skillnad (vilket det inte blev), så det innebär att båda batterier då skulle vara kassa efter 3 år, verkar helt galet, men vad vet jag. Det skulle ge en årlig kostnad på 1200 kr per år enbart i batterikostnader om man äger en Ford om de bara håller tre år och kostar 3600 kr att få det bytt.

De tre senaste veckorna har förvisso bilen skött sig som den ska efter att jag lämnat den strömlös med batteriet urkopplat runt 12 timmar, så svårt att veta vad som medfört vad.

Användarvisningsbild
VolFo
Erfaren
Namn: Dennis
Kör: Focus RS Edition 2018, Volvo S60R, Volvo S70R, Volvo 855 T-5R, Volvo 855R, Volvo V70R

Inlägg av VolFo »

Vispen74 skrev:Så, nu har de uppdaterat mjukvara I bland annat bränslevärmaren samt att de tog ett nytt Batteri på Goodwill till sist. Jag hade ju bytt Batteri med våran Focus för att se om det blev någon skillnad (vilket det inte blev), så det innebär att båda batterier då skulle vara kassa efter 3 år, verkar helt galet, men vad vet jag. Det skulle ge en årlig kostnad på 1200 kr per år enbart i batterikostnader om man äger en Ford om de bara håller tre år och kostar 3600 kr att få det bytt.

De tre senaste veckorna har förvisso bilen skött sig som den ska efter att jag lämnat den strömlös med batteriet urkopplat runt 12 timmar, så svårt att veta vad som medfört vad.
Hjälpte konfigurationen av instrumenthuset till bocken för varningsmeddelande? :)
Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason so few engage in it.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

VolFo skrev:Hjälpte konfigurationen av instrumenthuset till bocken för varningsmeddelande? :)
Haha, hej!
Nej dessvärre inte Bild, bocken hoppar fortfarande ur efter en stund.
Inget allvarligt fel direkt, mer av en irriterande karaktär.

Skriv svar