Mondeo mk 5 problem efter stark kyla

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
GIR
Nybörjare
Namn: Erik Svensson
Kör: Mondeo

Mondeo mk 5 problem efter stark kyla

Inlägg av GIR »

Hej!

Vi har en Mondeo årsmodell 2016 (enligt car.info) kombi Titanium (2.0 TDCi AWD) och vi var uppe i Tänndalen på sportlovet. Det blev rejält kallt, ner till -35 (eller värre på natten). Om vi bortser från att batteriet dog så mådde bilen inget bra av kylan. Klimatanläggningen lade ner (man kunde trycka på knapparna, lampor tändes som de skulle men inget mer hände), på display:en funkade inte längre touch-funktionen. Centrallåset låser numer bara upp förardörren. (Knappen i förardörren låser upp de övriga dörrarna, om man har nyckeln på sig och tar i handtaget på de övriga dörrarna så låser det upp alla dörrar). Bakluckan gick inte att öppna med fjärrkontrollen, bakluckan gick bara att öppna med motorn på (vilket kan ha berott på låg spänning i batteriet).
Nu har min fru råkat ut för en ytterligare. I går skulle hon skrapa rutorna på bilen. Hon startar motorn, slår på max defrost och går ut ur bilen. Börjar med framrutan och när hon kommer till förardörren har alla rutor rullat ner sig. Förardörrens fönster vill sen inte riktigt köra upp.
Är Mondeo känd för att ha köld- och elproblem?
Är det någon mening med att åka till verkstaden?

Tags:

Användarvisningsbild
Scorpan2.9
Erfaren
Namn: Magnus
Kör: Fordar!

Inlägg av Scorpan2.9 »

Lämna in den till någon verkstad du har i närhet. Kan nog behövas nytt batteri mm.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Vi är fler som haft problem med låg batterispänning och det låter som dina problem även dem beror på kasst batteri.

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=86431

Jag fick mitt batteri bytt och uppgraderad programvara på garantin och har fungerat sen dess.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör

En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/

Ford Focus RS Edition 2018

Skriv svar