Problem med DPF samt felkoder

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Joabor
Veteran
Namn: Joakim Börjesson
Kör: BMW 220d Gran Tourer X-drive -18

Problem med DPF samt felkoder

Inlägg av Joabor »

Hej,

Har ett problem med regenerering av partikelfiltret.

Har läst denna tråd.
viewtopic.php?f=90&t=86404

http://www.smaxownersclub.com/forum/sho ... ure-Sensor

I båda fallen verkar det vara ångventilen.

Körde en FORscan och fick fram följande felkoder.
Felkoder.png
Någon som har någon idé?

Blir också fundersam på felkod:
P003A:71-6C: Turbocharger - Actuator stuck. Vad betyder det?
S-Max 2.2 TDCi aut. Titanium -12.

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

99 % säker din vaporizer som är kass. P003A betyder att armen till turbon kärvar men det kan vara en gammal kod. Nolla allt och se vilka som kommer tillbaka.

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Tror också det. Nåja någon som vet vad detta kostar att göra på verkstad?

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Har nu kört en nollställning av DPF learning values.

Se denna tråd.
viewtopic.php?f=90&t=86404

Var ute och körde tills DPF var upp i ca 65% sotning. Åkte hem och körde en tvingad regenerering men processen avbröts (felkod P244C) och sotvärdet sjönk till 19%. Betyder detta att det nästan fungerar eller? Såg lite snabbt att Cat12 temperaturen var uppe i över 600 grader.

Har ännu inte testat om bilen startar regenerering av sig självt ännu.

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

600 grader på givare 2 är helt perfekt. Du kan ha problem med vaporizern (delvis igensatt) men efter en regenerering så ligger min på 23-25 % sot kvar och efter en tvingad ca 19 % så din verkar inte helt av banan. Vilken temp får du på givare 11 , den ligger runt 450 på min , kan även vara din främre tempgivare som är körd. Kall bil ska båda tempgivarna visa 100 grader

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Nu börjar det likna något:) Jag får ge mig ut och köra lite så att jag får upp sothalten och köra en tvingad regenerering.

Främre givare, är det givare 11 (Cat11 temp) du menar?

Lite krångligt att det inte går att se tempen samtidigt som man kör en tvingad regenerering (eller går det?).

Bra att veta:
- Kan också tillägga att efter den tvingade regenereringen så nollställde jag felkoden (P244C) och körde en regenerering till som startade och nästan omedelbart avslutades och då var sothalten nere på 13% (utan felkod).

- Hällde även i en flaska dieselpartikelfilterrengöring från Biltema i tanken.

Går det att på något sätt spara en logfil så att det går att se vad som har hänt? Är inte så vass på Forscan ännu;)

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Forscan har jag för mig gör en temporär loggfil under tiden du loggar ett värde och sen får du trycka på spara så sparar den hela din loggning.
Du kan inte logga värden under en regenerering men du kan köra och kolla Cat11 och Cat12 temp under vanlig körning så ligger mina på runt 150-300 grader beroende på hur hårt man kör och hur mycket sot man har i filtret det diffar ca 8-10 grader mellan givarna.

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Uppdatering 1:
- Båda tempgivarna verkar fungera (cat11 & cat12), ligger på 100 vid kall motor och ligger runt 200-350 vid normal körning.

- Har gjort en rengöring av EGR ventilen med Wynns Diesel EGR extreme cleaner. Av det jag kunde se så var det endast lite klegg men inget hårdnat klegg/sot inne i EGR ventilen. Tycker bilen går lite bättre efter rengöringen (säkert inbillning:)). Rekommenderar starkt någon typ av munskydd då det sotade och luktade riktigt illa.

- Har även hällt i en flaska Wynns Diesel Particulate filter regenerator i tanken. Den var inte billig!

- Solthalten ligger endast på 25% ännu, har inte hunnit köra så mycket.

Avvaktar och ser om den passiva regenereringen startar av sig självt, borde göra det vid 80-100% av vad det jag har läst.

Efter 1,5h körning, både motorväg och Stockholm så ligger sothalten på 43% från 25%. DPF_load ligger på 24% men detta värde har hoppat upp och ner mycket under körningen.

Det känns som om något definitivt fungerar bättre och det märks även vid acceleration och när jag varvar ut motorn (inte lika knackigt ljud).

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

DPF load hoppar på allt mellan 19 och 70 % beroende på hur du kör. Regenerering startar oftast vid Filterload (sot) 80% på min men har varit med om att den gått till 90 % någon gång

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Uppdatering 2:
Har nu varit ute och kört som en galning för att få upp sothalten, min hustru undrar varför jag är ute och åker sent på kvällen. Men följande positiva har hänt:)
- Självregenereringen sparkade igång vid 82% sothalt och slutade vid 25%.
- Cat11 låg mellan 450 - 550 grader
- Cat12 låg mellan 570 - 650 grader

Nu är det bara att hoppas att det fungerar även framgent.

Jag är helt övertygad att Wynns partikel filter regeneration var det som fick det att fungera eller Biltemas partikelfilter rengörare (blev lite blandat i tanken). En annan positiv effekt är att det tar mycket längre tid att bygga upp sothalten i partikelfiltret.

https://wynns.se/produkter/diesel/diese ... generator/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tillsa ... 000037536/

Mvh,
Joakim

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Uppdatering 3:
Även denna gång fungerade självregenereringen:)
- Startade vid 84% och slutade strax under 25%
- Samma temperaturer som vid uppdatering 2.
- Denna gång hade jag Wynns turbo cleaner i tanken.

Mvh,
Joakim

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Då är säkert dina problem lösta ? Hade du kört mycket korta sträckor innan du fick problemen?

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Jag har i princip bara kört kortare sträckor innan problemet dök upp, har endast haft bilen i 2 månader. Men den har gått 20 000 mil på 6 år innan mig, så den har fått rulla många landsvägsmil.

Hur som helst så kommer jag att hålla ögonen på nästa självregenerering och om det fungerar så kommer jag att sluta följa upp varenda biltur med Forscan. Däremot kommer jag att använda en DPF cleaner var 3:e månad, en billig problemlösare.

Tack för all värdefull input.

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Uppdatering 4: Under ett tag så fungerade självgenereringen men nu strular den igen. Jag har lyckats köra en tvingad regenerering via Forscan. Men uppenbarligen fungerar inte ångventilen som den ska och jag tänker skaffa en ny.

Fråga: Behöver man göra något speciellt för att få den att fungera eller är det bara att byta?

Mvh,
Joakim

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Ångventil, var sitter den och vad kostar en sån?
Har du provat en hederlig "italian tune-up"? Dvs ut och kör en sträcka på minst fyra mil när motorn är varm, på 3500 varv eller mer.

När du använder forscan, har du en kabel eller kan man få fram all info via appen till telefon och en elm327 adapter?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Skriv svar