Problem med dragkroken

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Ettperon
Nybörjare
Namn: Pär göransson
Kör: Ford mondeo 2017

Problem med dragkroken

Inlägg av Ettperon »

Hejsan
Skulle fälla ut dragkroken idag å knappen lyser inte ens ingen ljudsignal eller nått bara haft bilen i 1 dag å dragkroken fungerade i fredags när jag provkörde. Första tanken är att säkringen pajat men hittar inget i serviceboken om vilken säkring det är. Hittar bara släpvagnsstyrdon? Någon som har bättre koll än mig
Mvh pärre

Användarvisningsbild
Scorpan2.9
Erfaren
Namn: Magnus
Kör: Fordar!

Inlägg av Scorpan2.9 »

Ettperon skrev:Hejsan

Skulle fälla ut dragkroken idag å knappen lyser inte ens ingen ljudsignal eller nått bara haft bilen i 1 dag å dragkroken fungerade i fredags när jag provkörde. Första tanken är att säkringen pajat men hittar inget i serviceboken om vilken säkring det är. Hittar bara släpvagnsstyrdon? Någon som har bättre koll än mig

Mvh pärre

Gör billen spänningslös, vänta någon minut. Återkoppla batteripolen. Starta bilen så att motorn går och prova då att trycka på knappen till dragkroken två ggr. Det brukar fungera för mig.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ettperon
Nybörjare

Inlägg av Ettperon »

Bara ta bort minuspolen då?

Användarvisningsbild
Scorpan2.9
Erfaren
Namn: Magnus
Kör: Fordar!

Inlägg av Scorpan2.9 »

Ettperon skrev:Bara ta bort minuspolen då?

Pluss polen sitter bättre till på dessa bilar, så den kan du ta!

Ettperon
Nybörjare

Inlägg av Ettperon »

Ok ska prova imorgon tackar

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

hade inte ryckt polen då dessa bilar ska ha programmerat batteri,, du bör ju ha garanti på den :) med risk att låta gnällig,, men det bästa är fasta drag,, hatar el å löstagbara,, bara jävulskap,,

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Inlägg av mondeo »

Jag har precis samma fel på min nyinköpta Focus, händer inte ett smack när man trycker på knappen. Jag viste inte att min hade drag, såg det när jag plockade ur vinterhjulen ur bagaget, men lyckan blev ju inte långvarig.. Kommer att lämna in min. Bilen har kvarvarande garanti, så jag tänker inte försöka fixa det själv...

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

Väcker tråden till liv lite.. Har haft min bil inlämnad på Ford för problemet med dragkroken, lämnade den i tisdags och kommer att hämta den imorgon. Felet har man inte lyckats hitta tyvärr, och nu kan jag inte vara utan bilen längre.. Man hade kört nån felsökning som krånglat, och sen inte kommit längre, men dom trodde att hela draget var kaputt och behövde bytas.. Återkommer längre fram när saken är utredd..

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Mondeo Mk4 Business Edition

Inlägg av Ford4Life »

granadadr skrev:hade inte ryckt polen då dessa bilar ska ha programmerat batteri,, du bör ju ha garanti på den :) med risk att låta gnällig,, men det bästa är fasta drag,, hatar el å löstagbara,, bara jävulskap,,
Nu blev jag nyfiken, programmerat batteri? Vad dom krånglar till saker.

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Skulle tro att någon ECU håller koll på laddningen i batteriet så man slipper köra generatorn när det inte behövs. Krävs också för auto-stop funktion mm.
Sitter vanligen en ström-shunt över + polen som mäter ström till och från batteriet.

Volvos lastbilar har också denna funktion t ex...

Brukar inte vara något problem att lossa polen på batteriet utan det kan bli problem om man sätter en laddare fel, dvs direkt på batteriet eller då batteriet är urtaget. Då får man köra en batteri-sync i ECUn
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

Var och hämtade bilen idag.. Det första jag ser när jag kollar på bilen hemma är två färska lackskador vid vänster bakljus, lacken är bortnött ner till grundfärgen, och det ser ut som att man bänt med något. Stötfångaren är så dåligt justerad att bakluckan tar i, inredningen i bagaget är inte riktigt monterad. Känns som att man bara slängt ihop grejerna och skitit i om det blir skador. Kommer att åka och visa upp bilen på Måndag, så får man se vad som händer..

Pirzki
Erfaren
Namn: Pierre freimanis
Kör: Mondeo 180 tdci AWD

Inlägg av Pirzki »

Hur gick det med bilen/ skadan? Jag hade samma problem på min -17. Dom bytte styrdonet till kroken på garanti. Efter det har det funkat kanon!

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

Pirzki skrev:Hur gick det med bilen/ skadan? Jag hade samma problem på min -17. Dom bytte styrdonet till kroken på garanti. Efter det har det funkat kanon!

Dom bytte en styrenhet samt nån annat elpryl, som jag inte minns namnet på.. Stötfångaren fick jag omlackerad.. Skönt med garantier! Verkar vara en hel del krångel med elkrokarna tyvärr..

Skriv svar