Webasto parkeringsvärmare Mondeo -15 bensin

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Lobo Gixxer
Erfaren
Namn: Lobo Gixxer
Kör: Focus HGV 1,8 FlexiFuel Titanium -07.

Webasto parkeringsvärmare Mondeo -15 bensin

Inlägg av Lobo Gixxer »

Tjenna.

Har sen nån månad tillbaks ägt en Mondeo 2015 240hk aut. med Nordic paketet.

Webastos parkeringsvärmare finns i bilen. Har under sommaren som varit inte tänkt på denna funktionen av förklarliga skäl...

Så till min fråga då. Skulle använda den idag tänkte jag. Trycker on på fjärren, hör nåt surra en stund för att sen tystna igen. Hoppar in i bilen och gör samma sak. Nånting surrar en stund och värmar indikationen i displayen visas en stund sen tystnar allt och indikationen försvinner.

Så, funkar inte värmaren över en viss temp? Har +16gr här idag ungefär.
Verkar konstigt då jag läste nånstans att man ska köra värmaren 1-2 ggr per månad (Japp, läste det lite sent...) året runt för att den inte ska sätta igen...?

Kollade på Webastos hemsida men kunde inte hitta nåt om nån övre gräns temperaturmässigt. Däremot hittade jag nåt om att man skulle ta bort säkring F1 20A och sätta dit den igen för att på så sätt få igång den.

Gjorde detta men såg sen att det var tydligen bara brukbart om den gått in i nåt låst läge och inte reagerade alls, vilket den ju faktiskt gjorde.

Men men, jag gjorde det men funktionen är den samma fortfarande. Startar till för att efter säg ca 10 sek stängas av. Med startar till menar jag att jag hör nåt i motorrummet/under panelen en stund som sedan försvinner helt samtidigt som värmar indikatorn i panelen slocknar.

Ursäkta om det blev lite rörigt, men jag hoppas ni hajjar ändå.

Alltså, temperaturgräns och om så, hur gör man på sommaren om man nu ska köra den nån gång ibland?
Run, Hide, Pray....Sooner or Later, You Have to Play!

Nybbe79
Erfaren
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge

Inlägg av Nybbe79 »

Lobo Gixxer skrev:Tjenna.

Har sen nån månad tillbaks ägt en Mondeo 2015 240hk aut. med Nordic paketet.

Webastos parkeringsvärmare finns i bilen. Har under sommaren som varit inte tänkt på denna funktionen av förklarliga skäl...

Så till min fråga då. Skulle använda den idag tänkte jag. Trycker on på fjärren, hör nåt surra en stund för att sen tystna igen. Hoppar in i bilen och gör samma sak. Nånting surrar en stund och värmar indikationen i displayen visas en stund sen tystnar allt och indikationen försvinner.

Så, funkar inte värmaren över en viss temp? Har +16gr här idag ungefär.
Verkar konstigt då jag läste nånstans att man ska köra värmaren 1-2 ggr per månad (Japp, läste det lite sent...) året runt för att den inte ska sätta igen...?

Kollade på Webastos hemsida men kunde inte hitta nåt om nån övre gräns temperaturmässigt. Däremot hittade jag nåt om att man skulle ta bort säkring F1 20A och sätta dit den igen för att på så sätt få igång den.

Gjorde detta men såg sen att det var tydligen bara brukbart om den gått in i nåt låst läge och inte reagerade alls, vilket den ju faktiskt gjorde.

Men men, jag gjorde det men funktionen är den samma fortfarande. Startar till för att efter säg ca 10 sek stängas av. Med startar till menar jag att jag hör nåt i motorrummet/under panelen en stund som sedan försvinner helt samtidigt som värmar indikatorn i panelen slocknar.

Ursäkta om det blev lite rörigt, men jag hoppas ni hajjar ändå.

Alltså, temperaturgräns och om så, hur gör man på sommaren om man nu ska köra den nån gång ibland?
Hejsan.
Tror det är för varmt för att starta värmaren, så här står det i min instruktionsbok.
"Omgivningslufttemperatur: Värmaren kan endast startas av de automatiska läget om omgivningslufttemperaturen understiger 5°C. I andra värmarlägen kan värmaren bara startas om den omgivande lufttemperaturen understiger 10°C för bensindrivna bilar eller 15°C för dieseldrivna bilar."

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

Tjenna och tack för.svaret.

Ok. Så då är det so jag misstänkte då.
Provar ikväll igen om det understiger 10 då.

Jag letade som en galning i instruktionsboken men hittade inget om temperaturer. Nu har du en Edge men i vilket typ av stycke i boken fann du detta?

Schysst bil du har föresten, var på vippen att det blev en sån ist för Mondeon, en 305hk. Men Mondeon vann...denna gången. :)

Nybbe79
Erfaren

Inlägg av Nybbe79 »

Lobo Gixxer skrev:Tjenna och tack för.svaret.

Ok. Så då är det so jag misstänkte då.
Provar ikväll igen om det understiger 10 då.

Jag letade som en galning i instruktionsboken men hittade inget om temperaturer. Nu har du en Edge men i vilket typ av stycke i boken fann du detta?

Schysst bil du har föresten, var på vippen att det blev en sån ist för Mondeon, en 305hk. Men Mondeon vann...denna gången. :)
Tjena.
Tackar, mondeon är också en jädrigt fin bil, här hämtade jag instruktionsboken, sök på din bil och kolla under fliken klimatreglering sedan extravärmare.

https://secure.ford.se/Agande/Forarhand ... abbguider/

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

:thumb:Tack!

Nybbe79
Erfaren

Inlägg av Nybbe79 »

Lobo Gixxer skrev::thumb:Tack!
Så lite så, återkom gärna hur det går :)

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

Tjenna igen. Jodå, den funkar :) Provade igår då det var under 10 grader och den snurrade igång och körde ca 30 min. Använde fjärren då.
Nu ska jag bara kolla hur man gör när man programmerar och hur det funkar med automatiken. Den ska ju gå igång under 5 grader om man väljer den funktionen.

Kanonlänk föresten.

Skriv svar