Hjälp, tempgivare

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
meckarmulle
Nybörjare
Namn: Perry Thomsen
Kör: Ford Mondeo

Hjälp, tempgivare

Inlägg av meckarmulle »

Hej
Vi har ett problem som jag hoppas att någon av er där ute kan hjälpa mig med. Det gäller en Ford Mondeo Sedan -01 med 2,0 motor. Jag har plockat bort insugningspaketet för att byta PCV ventilen och vakuumslangen till vevhusventilationen. Bilen gick väldigt illa så jag misstänker att MAP sensorn är kass åxå, den var helt igenkleggad med gammal olja så den byter jag åxå. Samt fixa flaxande vingarna i insuget. När jag ser över alla kontakter och så allt ser bra ut innan jag sätter ihop allt igen så upptäcker jag att en sensor i vattenpumpen är trasig, den faller bara ur sitt lägen när jag petar på den och den är full med gammal gegga så felet är gammat.

Problemet är att det inte finns någon sådan givare på den här bilen när jag letar reservdel. Det syns även att anslutningskabeln till givaren är omskarvad. Så jag misstänker starkt att någon tidigare mekaniker bytt gaveln på vattenpumpen till en annan och då skarvat på den tempgivare som följde med gaveln. Det måste väl vara en Ford gavel eftersom den är special till det motorblocket. Men samma block finns väl i flera modeller. Kanske t.om. i andra märken och då blir det inte lätt förstås.

Kanske någon där ute känner igen gaveln, då kan jag köpa givare som passar. Originalgivaren till den bilen är en gängad givare men den som skall sitta i mitt fäste är en modell som knäpps fast med en fjäder. Bilderna jag lägger med här hoppas jag kan vara en bra ledtråd.
Bilagor
DSC_0549 - kopia.JPG
DSC_0545 - kopia.JPG

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Har en sån 2.0 liters motor ståendes helt komplett, kan kolla på den gaveln om du vill

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inofficiell scorpio expert :saythat:

meckarmulle
Nybörjare

Inlägg av meckarmulle »

Toppen, vore mycket snällt om du har tid,

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Blir nog lite senare när jäntan somnat

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inofficiell scorpio expert :saythat:

meckarmulle
Nybörjare

Inlägg av meckarmulle »

Det är lite lustigt, jag kom just på vad felet är... Jag har letat som en tok efter en tempgivare som ser ut som den som gick sönder, men nu kom jag på att det är helt fel. Det som är trasigt är termostaten och på den sitter en givare som följer med termostaten. Alltså, letar man efter termostat så hittar man tempgivaren jag sökte.
Problemet är löst och det finns säker en del som får ett gott skratt, inklusive jag själv :-)

Skriv svar