Felkod P2563 problem med laddreglersensorn mondeo MK4.5 2.2 TDCI

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
-jack-
Nybörjare
Namn: Per e
Kör: mondeo mk4

Felkod P2563 problem med laddreglersensorn mondeo MK4.5 2.2 TDCI

Inlägg av -jack- »

Hej
Fick idag felmeddelande P2563 och motorlampan tändes.
Efter att ha letat i olika ford forum verkar detta innebära att sensorn som hanterar turbotrycket slutat fungera, dock inte turbon i sig.

Som jag har förstått det så sitter denna sensor ihop med turbon på 2.2TDCI och man måste ändock byta hela turboagregatet.

Är det någon här som har haft samma problem och löste det utan turbobyte? (såg pris för turbon på runt 23t kr)
jag funderar även på att innan eventuellt turbobyte, prova turbo clean bränsletillsatser.
Tror ni att det skulle ge något eller är det bara bortslängda pengar?

/P

-jack-
Nybörjare
Namn: Per e
Kör: mondeo mk4

Uppdatering

Inlägg av -jack- »

Efter en sväng på verkstan visade det sig att jag hade rätt, och fel. Felkoden var relaterad till turbon och resulterade i byte av turbo. Det jag hade fel på var kostnaden, 24 000 kr var för lite, bara turbon kostade 31 000. Här hade jag tur och hade 500 mil kvar på motorskadeförsäkringen via mitt försäkringsbolag så dom tog det och min självrisk blev 7000. Saftigt det med men betydligt lägre än 31 Tkr.

Jag provade aldrig att använda mig av Turbo Cleaner tillsatsen.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

härligt,, hur tedde sig problemet?+ min hr börjat bli törstig å tappa LITE kraft,, ,, jag misstänker dock egr,, men alla problem är välkomna som felkälla :) min bil har gått 13 000,,, din då Jack
?

foffen
Nybörjare
Namn: Patrick Bergström
Kör: Ford C-max

Inlägg av foffen »

31000? Herregud... Hoppas jag klarar mig för då blir det bara att skrota bilen :( hur långt hade den gått?

Skriv svar