Barnstol i S-Max?
-
malajo
- Veteran
- Namn: Magnus Johansson
- Kör: Volvo V70
Barnstol i S-Max?
Nybliven S-Max-ägare och ska nu ha in 2 st barnstolar i baksätet.
Hur har andra fäst remmarna?
I min gamla Volvo satt det öglor på framstolarnas "glidskenor"(?) nere vid golvet. Hittar ingenting i forden att fästa i som sitter fast.
Instruktionerna till stolarna säger att man ska sätta dom i framstolarna mellan sits och ryddstöd.
Men om man ändrar stolarna där fram då så kommer alltså barnstolarna sitta löst.
Hur löser man detta?
Kan man bulta fast öglor i golvet kanske?
Instruktionerna säger oxå att stödbenet till barnstolen inte får stå på nån lucka eller liknande vilket vi givetvis har i S-Max:en.
Tanken är att vi ska ha en stol i mitten och en på sidan.
Airbag passagerare-sidan går inte stänga av därav båda barnen där bak.
Ford vill ha 3000 för att stänga av airbag vilket vi tycker är lite väl saftigt.
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Hur har andra fäst remmarna?
I min gamla Volvo satt det öglor på framstolarnas "glidskenor"(?) nere vid golvet. Hittar ingenting i forden att fästa i som sitter fast.
Instruktionerna till stolarna säger att man ska sätta dom i framstolarna mellan sits och ryddstöd.
Men om man ändrar stolarna där fram då så kommer alltså barnstolarna sitta löst.
Hur löser man detta?
Kan man bulta fast öglor i golvet kanske?
Instruktionerna säger oxå att stödbenet till barnstolen inte får stå på nån lucka eller liknande vilket vi givetvis har i S-Max:en.
Tanken är att vi ska ha en stol i mitten och en på sidan.
Airbag passagerare-sidan går inte stänga av därav båda barnen där bak.
Ford vill ha 3000 för att stänga av airbag vilket vi tycker är lite väl saftigt.
-
Deepdiver100
- Erfaren
- Namn: Tor Bakk
- Kör: Mondeo 2L TDCi 2011mod
Vilken årsmodell är bilen?
Du ska ha Isofix i två eller tre av bilstolarna. Har du inte Isofix barnstolar, køp nya barnstolar med Isofix.
Från ett annat forum (norsk):
"Ifølge Ford sentralt, så skal isofix være standar i både midt- og sideseter i midtre rad, fra september 2010. Gjelder både Ford S-Max og Galaxy. Før det var det kun isofix i sidesetene i midtre rad."
Från https://www.carbuyer.co.uk/reviews/ford/smax/mpv/practicality
"They’re also big enough to accommodate three bulky child seats in a row and there are ISOFIX points on each one. If your child seat has a support leg, make sure you buy Ford’s polystyrene filler to reinforce the underfloor compartment."
Du ska ha Isofix i två eller tre av bilstolarna. Har du inte Isofix barnstolar, køp nya barnstolar med Isofix.
Från ett annat forum (norsk):
"Ifølge Ford sentralt, så skal isofix være standar i både midt- og sideseter i midtre rad, fra september 2010. Gjelder både Ford S-Max og Galaxy. Før det var det kun isofix i sidesetene i midtre rad."
Från https://www.carbuyer.co.uk/reviews/ford/smax/mpv/practicality
"They’re also big enough to accommodate three bulky child seats in a row and there are ISOFIX points on each one. If your child seat has a support leg, make sure you buy Ford’s polystyrene filler to reinforce the underfloor compartment."
-
Holma
- Veteran
- Namn: Fredrik H
- Medlemsnummer: 406
Jag gjorde samma lyft för ett par år sen, bytte ut V70n mot en S-max. Grattis får man väl säga!
Jag satte öglor i bakstolarnas infästning så remmarna spände stolen bakåt/neråt, att spänna remmarna framåt har aldrig blivit bra tycker jag.
3000 var billigt jämfört med Ford i Linköping, dom ville ha 7900spänn och då tänkte dom riva ur hela kudden istället för att sätta nyckel. Jag ringde nästa ställe...
Men 3000 för en "slutmontering" är ändå oförskämt, det borde vara standard på familjebilar!
Jag satte öglor i bakstolarnas infästning så remmarna spände stolen bakåt/neråt, att spänna remmarna framåt har aldrig blivit bra tycker jag.
3000 var billigt jämfört med Ford i Linköping, dom ville ha 7900spänn och då tänkte dom riva ur hela kudden istället för att sätta nyckel. Jag ringde nästa ställe...
Men 3000 för en "slutmontering" är ändå oförskämt, det borde vara standard på familjebilar!
-
malajo
- Veteran
Skruvade loss framstolen och skruvade fast öglor i glidskenorna. Hittade inga hål i mina?
Spänna remmarna framåt tycker jag är mycket bättre.
3000 var med montering av nyckel-avstängning.
ISO-fix vill jag inte använda då stolarna bara funkar till 18kg då.
Grabben har precis fyllt 3 och väger 18kg.
Vad menar dom med detta? "Ford’s polystyrene filler"
Spänna remmarna framåt tycker jag är mycket bättre.
3000 var med montering av nyckel-avstängning.
ISO-fix vill jag inte använda då stolarna bara funkar till 18kg då.
Grabben har precis fyllt 3 och väger 18kg.
Vad menar dom med detta? "Ford’s polystyrene filler"
-
Deepdiver100
- Erfaren
- Namn: Tor Bakk
- Kör: Mondeo 2L TDCi 2011mod
Det finns några isofix stolar som sträcker sig från 15-36 kg (framåtriktad). De måste kombineras med bältet tror jag .
Här är några (med og utan isofix):
https://test.no/beste-bilstol-barn
"Fords polystyrenfyllare" är något du använder under golvet som förstärkning om du har stödben på barnsätet.
"Fords polystyrenfyllare" är något du använder under golvet som förstärkning om du har stödben på barnsätet.
-
malajo
- Veteran
Vi vill inte ha honom framåtriktad redan.
Det rekommenderas ju att din sitter bakåtvända till dom är 4-5 år.
Det rekommenderas ju att din sitter bakåtvända till dom är 4-5 år.
Skickat från min ONEPLUS A6003 via TapatalkDeepdiver100 skrev:Det finns några isofix stolar som sträcker sig från 15-36 kg (framåtriktad). De måste kombineras med bältet tror jag .
-
Krille
- Nybörjare
- Namn: Krister M
- Kör: S-Max 2.0 FFV 2011
Det var så här jag gjorde, hittade länken nu:malajo skrev:Skruvade loss framstolen och skruvade fast öglor i glidskenorna. Hittade inga hål i mina?
http://www.fordclubsweden.se/forum/showpost.php?p=577373&postcount=11
-
erikhellzen
- Nybörjare
- Namn: Erik Hellzén
- Kör: S-Max -14 2,0tdci PS
Ska göra exakt samma sak, har du lust att posta en bild på hur det blev och hur du satte dom?malajo skrev:Jag löste det genom att skruva loss stolarna och bulta fast öglor i änden av skenan.
Öglorna hittade jag på Biltema.
Hur är kvaliteten på biltemas öglor? Dom ser ju lite sådär ut på bilden på hemsidan.
Är du nöjd med stolen? Vi tänkte också köpa en sådan.Krille skrev:I bakre delen av glidskenan för framstolen är det ett hål i sidan där man kan trä igenom öglan. Det fungerar bra tycker jag. Framstolarna kan däremot inte skjutas tillbaka sista centimetrarna då. Har en Axkid Minikid i mitten bak.
-
malajo
- Veteran
Kan fixa bild på hur det ser ut nu men inga bilder på själva operationen. Om du kollar glidskenorna i bilen så sitter det en nit i änden baktill. Jag hade tänkt sätta öglan i den från början. Kände att jag ville att det skulle sitta ordentligt så jag ändrade planen ganska snabbt.erikhellzen skrev:Ska göra exakt samma sak, har du lust att posta en bild på hur det blev och hur du satte dom?
Hur är kvaliteten på biltemas öglor? Dom ser ju lite sådär ut på bilden på hemsidan.
Är du nöjd med stolen? Vi tänkte också köpa en sådan.
Stolarna står typ på nån ALU-distans som sitter fast med hjälp av nämnda nit. Jag kapade av en del av denna alu och kapade även bort niten. Borrade upp hålet som niten suttit i och bultade fast öglorna med M10-bult.
Kan fixa bild senare på hur det ser ut nu.