Uppdatering av Sync3 v3.0

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Användarvisningsbild
Depeche
Erfaren
Namn: Magnus Vestberg
Kör: Ford Focus RS -17
Kontakt:

Inlägg av Depeche »

Depeche skrev:Jag har SYNC3 och SD-kort.
Får rätta mig själv. Jag har inte alls SD-kort.
Blandar ihop RS:en med ST:n jag hade.

Daniel1212
Erfaren
Namn: Daniel Karlsson
Kör: Ford S-Max

Inlägg av Daniel1212 »

Hej, jag har en S-Max årsmodell 2017 med Sync3 och navigation. När jag går in på Fords hemsida och slår in mitt chassinummer står det att det finns en uppdatering på ca 2 Gb. Jag har följt alla instruktioner inkl formatering av usb-sticka, nedladdning m.m. och ändå startar inte uppdateringen i bilen. Vad kan jag tänkas göra för fel?
//Daniel

Laq
Nybörjare
Namn: Lars
Kör: Ford Kuga

Inlägg av Laq »

Tänkte haka på med en fråga om sync3 uppdatering:

Jag har nu uppdaterat SYNC3 nu (var stor uppdat ca 25 GB) men det gick bra
kom till slut att uppdatering klar och att det gick att ta bort USB-minnet.
Ser att bl a kartan är uppdaterad.

Så skall man ju återrapportera till FORD men det har inte skapats nån
återrapporteringsfil ? Vad göra ??
Har talat med den lokala FORD-handlaren å fick tipset 'det behöver du inte bry dej om´
bara låt det vara ....

Men va tycker ni ... vad skall jag göra?

Laq
Nybörjare
Namn: Lars
Kör: Ford Kuga

Inlägg av Laq »

Daniel1212 skrev:Hej, jag har en S-Max årsmodell 2017 med Sync3 och navigation. När jag går in på Fords hemsida och slår in mitt chassinummer står det att det finns en uppdatering på ca 2 Gb. Jag har följt alla instruktioner inkl formatering av usb-sticka, nedladdning m.m. och ändå startar inte uppdateringen i bilen. Vad kan jag tänkas göra för fel?
//Daniel
Ett tips .. när du packade upp filerna se till att auto-filerna ligger i root-bibliotek på USB-stickan.

Anntte
Nybörjare
Namn: Ante L
Kör: Kuga 2018

Re: Uppdatering av Sync3 v3.0

Inlägg av Anntte »

Hej
Tar tid att uppdatera. 30 min för SYNC3-mjukvara och nästan två timmar för kartorna.

Jag var tvungen att uppdatera min Kuga i två steg, först mjukvaran i SYNC3 och sedan kartorna.
Uppdatera SYNC3 till version 3.0 gick bra, dock tog det nästan 30 min, så ha tålamod.
Efter uppdateringen av SYNK3 så laddad jag upp loggfilen, som hade skapats i bilen på USB-minnet, i min Ford-profil. Sedan fick jag info om att det fanns uppdaterade kartor att installera (innan SYNC3 var uppdaterat fanns inte den informationen, alltså måste SYNC3 vara uppdaterat innan ev kartorna kan uppdateras).
Laddade ner kartorna, en zip-fil på ca 25 GB, och extraherade allt till ett exFAT-formaterat minne på 64 GB (hade inget så stort minne innan, köpte ett på 64 GB, tänkte att nästa gång kartorna behöver uppdateras är de säkert över 32 GB).
Glad i hågen gick jag ut till bilden, stoppade i USB-minnet och startade bilen och uppdateringen börjande. Nu blev det jobbigt, det tar låååååång tid. Efter ca 50 min så startade systemet om, sedan fortsatte uppdateringen i ytterligare ca 50 min. Så se till att ha gott om tid på er vid uppdateringen, och att ingen glor snett på er när ni kör på tomgång i nästan två timmar. (själv tog jag en tur på drygt en timme för att tiden skulle kännas lite snabbare, hade jag vetat att det tog nästan två timmar hade jag åkt en ännu längre tur. Det går utmärkt att uppdatera SYNC3 under färd).
Om ni tänker lämna fordonet under tiden uppdateringen sker, tänk på att stänga av funktionen som stänger av motorn efter 30 minuter. Glömmer ni det får ni börja om med hela proceduren, vilket såklart är mindre kul.
När väl kartorna var uppdaterade, efter ca 1 tim och 45 min, så fick jag info om att ta bort USB-minnet. Gick hem till min dator för att ladda upp en ny loggfil till min Ford-profil. Men det fanns ingen loggfil på USB-minnet. Suck, och åter suck...!
Men, det går att skapa ett USB-minne med filer endast för att skapa denna loggfil. Länken till den filen är lite gömd på Fords webbplats tycker jag. Den gömmer sig under rubriken felsökning. Den filen laddade jag ner, extraherade allt till ett USB-minne och gick ut till bilen igen. I med minnet, startade bilen, uppdateringen drog igång och efter typ 30 sekunder var det klart, ombads att ta bort USB-minnet. Väl hemma vid datorn laddade jag upp den nyskapade loggfilen, och nu blev allt ok i min Ford-profil, inga nya uppdateringar finns till min bil. Så skönt att få det bekräftat!

Länk till mjukvara för att endast ta ut en ny loggfil från SYNC3 (ingen installation görs, den skapar bara en uppdaterad loggfil):
https://www.ford.se/content/dam/guxeu/r ... tor_AC.zip

Skriv svar