Ford Edge 2017 Problem
-
Edge
- Nybörjare
- Namn: Stefan Blom
- Kör: Ford Edge
Ford Edge 2017 Problem
Hej
Ni som köpt Edge hur upplever ni kvaliten på den, jag har en 2017 som jag börjar tröttna ur på totalt och skulle vilja veta om min bil är ett totalt bottennapp/måndagsexemplar eller om alla Edgar har samma problem.
För det första den drar ca 40% mer bränsle än specat .ligger mest på 0.85-0.90 när den är specad för 0.59 blandat och 0.65 stadskörning. OK jag kör inte med ett ägg under foten men jag har aldrig haft en bil som dragit mer blandat än vad som är specat för stadskörning.
För det andra. Bakre ljusrampen på bakluckan har spruckit TVÅ gånger.
För det tredje Generatorn har pajat TVÅ gånger.
För det fjärde AC-kompressorn har pajat TVÅ gånger.
Bilen är en Sport har körts drygt 5000 mil,
Ibland hänger sig bakluckan, den fastnar i nåt mellanläge. Enl automatiken är den öppen fast den är stängd och så går det inte att öppna den.
Alltså detta är min första nya Ford men jag kunde väl aldrig drömma om vilken usel kvalitet Ford skulle ha .... eller vad är det för nåt ???
Ni som köpt Edge hur upplever ni kvaliten på den, jag har en 2017 som jag börjar tröttna ur på totalt och skulle vilja veta om min bil är ett totalt bottennapp/måndagsexemplar eller om alla Edgar har samma problem.
För det första den drar ca 40% mer bränsle än specat .ligger mest på 0.85-0.90 när den är specad för 0.59 blandat och 0.65 stadskörning. OK jag kör inte med ett ägg under foten men jag har aldrig haft en bil som dragit mer blandat än vad som är specat för stadskörning.
För det andra. Bakre ljusrampen på bakluckan har spruckit TVÅ gånger.
För det tredje Generatorn har pajat TVÅ gånger.
För det fjärde AC-kompressorn har pajat TVÅ gånger.
Bilen är en Sport har körts drygt 5000 mil,
Ibland hänger sig bakluckan, den fastnar i nåt mellanläge. Enl automatiken är den öppen fast den är stängd och så går det inte att öppna den.
Alltså detta är min första nya Ford men jag kunde väl aldrig drömma om vilken usel kvalitet Ford skulle ha .... eller vad är det för nåt ???
-
Edge
- Nybörjare
Ja de dieselmotorerna vi har i Sverige och Europa finns ju inte i Usa och mina AC och Generator problem är ju motorrelaterade, det skall väl vara samma motor som i Galaxy Mondeo osv men vad vet jag, problemet verka ju ligga i multiremmens arbetsområde det kanske skiljer sig i utförande runt detta .RickardEM skrev:Man tycker ju att de flesta barnsjukdomar borde vara borta då den har funnits ett tag i USA, tillverkas den europeiska versionen på ett annat ställe tro?
\Rickard
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
vet ej men vet att sen min vän hade var tillverkad i Canada, är ju en tidig så kvallan är ju sisådär när en ny bil kommer ut,, å på Edge så kändes den epa direkt,, skulle ej ta i den med tång pga det,, soppaförbrukningen på den låg på ca 0.9,är en 210 hk mondeomotor i dem, men skön å köra,, men tänk på att det är en stoor suvRickardEM skrev:Man tycker ju att de flesta barnsjukdomar borde vara borta då den har funnits ett tag i USA, tillverkas den europeiska versionen på ett annat ställe tro?
\Rickard
-
Edge
- Nybörjare
Visst men inte så jättestor SUV, det jag hänger upp mig på ang soppaförbrukningen är att det skiljer så pass mycket mot det specade och det är vål iof inte så konstigt för det gör alla bilar oavsett märke och modell, men som jag skrev tidigare så har jag aldrig haft nån bil och då menar jag större SUV:ar mm som har dragit mer än vad som är specat vid stadskörning för min blandade körning. 0.9 blandat mot specat 0.65 stadskörning är 40% mer vilket borde vara föremål för falsk marknadsföringgranadadr skrev:vet ej men vet att sen min vän hade var tillverkad i Canada, är ju en tidig så kvallan är ju sisådär när en ny bil kommer ut,, å på Edge så kändes den epa direkt,, skulle ej ta i den med tång pga det,, soppaförbrukningen på den låg på ca 0.9,är en 210 hk mondeomotor i dem, men skön å köra,, men tänk på att det är en stoor suv
- granadadr
- Legend
mm det kan jag hålla med omEdge skrev:Visst men inte så jättestor SUV, det jag hänger upp mig på ang soppaförbrukningen är att det skiljer så pass mycket mot det specade och det är vål iof inte så konstigt för det gör alla bilar oavsett märke och modell, men som jag skrev tidigare så har jag aldrig haft nån bil och då menar jag större SUV:ar mm som har dragit mer än vad som är specat vid stadskörning för min blandade körning. 0.9 blandat mot specat 0.65 stadskörning är 40% mer vilket borde vara föremål för falsk marknadsföring
-
Teamandersson
- Nybörjare
- Namn: Fredrik A
- Medlemsnummer: 449
-
Optimus
- Nybörjare
- Namn: Johan Engman
- Kör: Ford Edge Sport -16, Ford Kuga 185hk - 18
Mina erfarenheter:
* Köpte Edge Sport 2016 för 22 månader sedan, alltså april 2017, då hade den gått 2000 mil (demobil). Nu står den på 7600 mil (kör i snitt ca 260 mil per månad med denna bil).
* Jag kör dagligen 11 mil till och från jobbet. Det är ca 8 mil motorväg i oftast 120km/h på farthållaren, rätt mycket uppför och nerför (norra bohuslän), de sista 3 milen är ca 70-väg. Just nu har jag bara låtit trippen rulla och snittet på de senaste kanske 250 milen är på 0,73, helt ok för denna storleken på bil. Frun körde den från Strömstad till Stockholm på 0,59 (enligt bilen), fick en chock! Men hon kör mer beskedligt än jag.
Om man teoretiskt skulle köra Strömstad - Göteborg i 140km/h på farthållaren (klart jag inte gör, då är jag ju olaglig), då närmar man sig så klart 0,9l/mil. Det är en hel del tyngre att forcera bilen i 140km/h än 120km/h.
* Växellådan, ja inte är den rapp. Tydligen är Ford's Powershift "bara så". Jag har även en Kuga '18 som har en betydligt rappare låda.
* Kvalitetmässigt är den väl inte i topp. Den har nu gått 7600 mil och har hittills bytt: EGR-ventil, ratt (rattvärmaren slutade fungera), kylare (läkte kylarvätska). Allt är bytt på garanti, men det är så klart extra jobb att åka iväg med bilen och ha lånebil under perioden.
* Jag har provkört många andra bilar, mest SUV då jag gillar en högre bil, och måste säga att det bara är XC90 som har samma komfort som Edge'n. Jag har kört det mesta i "segmentet", Rav4 (även den nya), Santa Fe, Tiguan, XC90, XC60, XC40, Sorento, Kodiaq, Qashqai, X-trail, jag har säkert glömt någon. Men XC90 och Edge står helt i en klass för sig när det kommer till komfort i kupén. Hur skön den är att åka i, ljudnivå i kupé, etc.
Slutsats: Jag har inga problem att rekommendera Edge till folk. Stor bil, bra plats i baksätet (har två tonåriga pojkar som behöver space), bra lastutrymme, klassledande komfort! Och man ska inte låta sig luras och tro att de original 210 hästarna är något att "leka" med, de är där för att ta sig upp i behaglig motorvägsfart!
* Köpte Edge Sport 2016 för 22 månader sedan, alltså april 2017, då hade den gått 2000 mil (demobil). Nu står den på 7600 mil (kör i snitt ca 260 mil per månad med denna bil).
* Jag kör dagligen 11 mil till och från jobbet. Det är ca 8 mil motorväg i oftast 120km/h på farthållaren, rätt mycket uppför och nerför (norra bohuslän), de sista 3 milen är ca 70-väg. Just nu har jag bara låtit trippen rulla och snittet på de senaste kanske 250 milen är på 0,73, helt ok för denna storleken på bil. Frun körde den från Strömstad till Stockholm på 0,59 (enligt bilen), fick en chock! Men hon kör mer beskedligt än jag.
Om man teoretiskt skulle köra Strömstad - Göteborg i 140km/h på farthållaren (klart jag inte gör, då är jag ju olaglig), då närmar man sig så klart 0,9l/mil. Det är en hel del tyngre att forcera bilen i 140km/h än 120km/h.
* Växellådan, ja inte är den rapp. Tydligen är Ford's Powershift "bara så". Jag har även en Kuga '18 som har en betydligt rappare låda.
* Kvalitetmässigt är den väl inte i topp. Den har nu gått 7600 mil och har hittills bytt: EGR-ventil, ratt (rattvärmaren slutade fungera), kylare (läkte kylarvätska). Allt är bytt på garanti, men det är så klart extra jobb att åka iväg med bilen och ha lånebil under perioden.
* Jag har provkört många andra bilar, mest SUV då jag gillar en högre bil, och måste säga att det bara är XC90 som har samma komfort som Edge'n. Jag har kört det mesta i "segmentet", Rav4 (även den nya), Santa Fe, Tiguan, XC90, XC60, XC40, Sorento, Kodiaq, Qashqai, X-trail, jag har säkert glömt någon. Men XC90 och Edge står helt i en klass för sig när det kommer till komfort i kupén. Hur skön den är att åka i, ljudnivå i kupé, etc.
Slutsats: Jag har inga problem att rekommendera Edge till folk. Stor bil, bra plats i baksätet (har två tonåriga pojkar som behöver space), bra lastutrymme, klassledande komfort! Och man ska inte låta sig luras och tro att de original 210 hästarna är något att "leka" med, de är där för att ta sig upp i behaglig motorvägsfart!
- Bruno
- Legend
- Namn: Bruno S
- Kör: Edge ST-Line -18
Håller med föregående talare. Har förvisso bara haft min i ett år, men den har gått 3000 mil på den tiden och jag har aldrig haft problem *ta i trä* bortsett från en återkallelse på AC-kompressorns remskiva. Farsan har haft sin i nästan 2 år, han köpte precis som "Optimus" en demobil. Ska in för att få bytt koppling på garanti, men med tanke på att det var en demobil så är det kanske inte jättekonstigt då den i princip blivit torterad fösta 1000 milen i livet
Det där med kvalitet handlar ärligt inte mycket om märke eller modell, alla bilar och modeller oavsett utrustning och pris osv har problem
"Jag hade en Peugeot innan Focusen och DEN va där ALDRIG några problem med, men nu får man lämna in Focus, knappt ett år gammal för att den hoppar mellan Mix Megapol och Radio Malmöhus hel utan förvarning, FRUKTANSVÄRT"
Nä, DU hade inte problem med din förra bil, men där var en miljon andra människor som hade problem med just den modellen du körde. Farsan köpte en helt ny Audi för 3 år sen, första året i hans ägo stod den mer på verkstan än hemma hos honom
Okej, byggkvalitet är inte topp på Edgen, men det kan vara därför man köper i princip en lyxbil, nästintill fullutrustad för en halv miljon kronor
JAG ÄR SKITNÖJD med min Edge iaf
puss på er!
Det där med kvalitet handlar ärligt inte mycket om märke eller modell, alla bilar och modeller oavsett utrustning och pris osv har problem
"Jag hade en Peugeot innan Focusen och DEN va där ALDRIG några problem med, men nu får man lämna in Focus, knappt ett år gammal för att den hoppar mellan Mix Megapol och Radio Malmöhus hel utan förvarning, FRUKTANSVÄRT"
Nä, DU hade inte problem med din förra bil, men där var en miljon andra människor som hade problem med just den modellen du körde. Farsan köpte en helt ny Audi för 3 år sen, första året i hans ägo stod den mer på verkstan än hemma hos honom
Okej, byggkvalitet är inte topp på Edgen, men det kan vara därför man köper i princip en lyxbil, nästintill fullutrustad för en halv miljon kronor
JAG ÄR SKITNÖJD med min Edge iaf
- granadadr
- Legend
härligt att höra,, att du är nöjd,, kört en heldel med Edge,, MKT trevlig bil att köra Och DRA med, en förseriebil som jag körde får väl räkna med problem,, tror också dem nyare är 1000 ggr bättreBruno skrev:Håller med föregående talare. Har förvisso bara haft min i ett år, men den har gått 3000 mil på den tiden och jag har aldrig haft problem *ta i trä* bortsett från en återkallelse på AC-kompressorns remskiva. Farsan har haft sin i nästan 2 år, han köpte precis som "Optimus" en demobil. Ska in för att få bytt koppling på garanti, men med tanke på att det var en demobil så är det kanske inte jättekonstigt då den i princip blivit torterad fösta 1000 milen i livet
JAG ÄR SKITNÖJD med min Edge iafpuss på er!