sync 2 frågan

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
S-max 11
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 27, 2013 7:48 pm
Namn: Mariusz
Kör: S-Max 2016 2.0 eco booster
Ort: Märsta

sync 2 frågan

Inlägg av S-max 11 »

Är det någon som kanske har läst denna artikel ?
Själv har jag s-max 04-2016 och vet inte om man kan tro på detta.




Ford har ännu inte bekräftat när det officiellt slutar producera mjukvaruuppdateringar för SYNC2. Medan 3,8 ansågs vara den senaste officiella versionen, släpptes 3.10 för att ta itu med vissa buggar i Nov16. Detta har inte varit lättillgängligt i Europa, där Ford inte har en kundportal för självbetjäning och återförsäljare inte alltid är villiga att manipulera på grund av de mycket långsamma nedlastingstiderna för uppdateringen och de låga framgångssatserna som orsakar total fel i enheten. Endast vissa tekniker är utbildade för att utföra uppgraderingen som leder till begränsad kunskap och naturlig undvikande vid uppgradering vid problem. En servicebulletin angående mjukvaruuppdateringen antyder att om inte specifika problem stöter på enheten, ska programuppdateringen inte utföras. En gång uppdaterad är det omöjligt att nedgradera.

Med sådan naturlig efterfrågan har uppdateringen uppträtt i en inofficiell form på de flesta Ford-forum och har framgångsrikt installerats av många utan några problem. [22]

Avslutad

SYNC2 avbröts officiellt från och med fjärde kvartalet 2015 och är inte längre tillgänglig som ett alternativ att beställa. Nya fordon beställda med alternativet och byggt från och med Q4 2015 och framåt ska automatiskt vara utrustade med SYNC3 beroende på byggcykel. Befintliga bestånd hålls tillbaka för reparationer och byten eftersom ett betydande problem fortfarande finns i tidiga modeller och kommer att täckas under garantin om kunden råkar upptäcka felet. Detta påverkar endast EU-modeller och endast i kombination med vissa andra alternativ. Exempelvis klimatkontroll. Berörda fordon under garantin kan ersättas med SYNC3-systemet för att utrota de problem som finns med SYNC2.

I ett konfidentiellt dokument som cirkulerades kring återförsäljare i USA under Q1 2015 och Europa under andra kvartalet 2015 uppmuntrade återförsäljare att driva SYNC2-systemet för att minska lagerstockar som meddelade dem att de var föregående varning om avbrottet i Q4 och endast erbjuda SYNC3 om kunden uttryckligen bad om det . SYNC3 har varit tillgängligt som ett alternativ att beställa på vissa modeller så långt tillbaka som Q1 2015 och utvidgades till ytterligare modeller under andra kvartalet.

I vissa modeller är SYNC2 & SYNC3 direkt utbytbara. Men enheter som är utrustade med Navigation kräver utbyte av USB-navet. Alla versioner kräver utbyte av GPS-antennen, vanligtvis dold i instrumentbrädan.

SYNC2 Garanti

Alla enheter som har misslyckats och var fordonet är undergarantier kommer naturligtvis att korrigeras enligt garantisystemet, men det är troligt att en SYNC2-enhet kommer att ersättas med en SYNC2-enhet där tillståndet är tillgängligt, om inte det upprepas reproducerbara problem och kunden har märkt en av de många operativa problem som finns. Ford har en strikt politik för upprepade misslyckanden av en komponent, och detta faller i den kategorin som tyder på att en SYNC3-enhet är anpassad, där det är tillämpligt för att förhindra ytterligare misslyckanden skulle vara en lämplig lösning.

Ett internt dokument som cirkulerades under fjärde kvartalet 2015 uppgav att ett nytt fordon från första kvartalet 2016 och utrustad med SYNC2 vid leverans ska ersättas under garantin. Detta var för att skydda batchbyggnaden och lagringen av fordon utrustade med det äldre alternativet och göra det till marknaden under korsperiod. Detta skyddade också mot återförsäljare förbeställning av fordon och lagring mot möjliga framtida beställningar.

I dokumentet anges också att siffrorna som förväntas utföra är obetydliga. Dokumentet säger att " Behållandet av varumärkesbilden är viktigast "

ermik
Erfaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 16, 2009 6:26 pm
Namn: Micke E.
Kör: Mondeo 2.0TDCi AWD -16
Ort: Stockholm

Inlägg av ermik »

Vad får det för praktisk betydelse för oss?

Har en 01-2016 Mondeo, med sync2.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 326
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Undrar vad det är för fel i kombination med klimatanläggning som dokumentet syftar på? Lyckas man få sin Sync 2 bytt till Sync 3 skulle det nästan vara som en ny bil. Har Sync 3 i vår Focus och det är ju en annan värld, inte minst tack vara Android Auto och Apple Carplay.

MarcusL
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jun 10, 2018 8:57 pm
Namn: Marcus L
Kör: 2016 Mondeo
Ort: Sundbyberg

Inlägg av MarcusL »

Har en Mondeo 05-2016 med Sync 3

ermik
Erfaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 16, 2009 6:26 pm
Namn: Micke E.
Kör: Mondeo 2.0TDCi AWD -16
Ort: Stockholm

Inlägg av ermik »

Vispen74 skrev:Undrar vad det är för fel i kombination med klimatanläggning som dokumentet syftar på? Lyckas man få sin Sync 2 bytt till Sync 3 skulle det nästan vara som en ny bil. Har Sync 3 i vår Focus och det är ju en annan värld, inte minst tack vara Android Auto och Apple Carplay.
Jag har ett problem som ibland gör att om jag sätter kliman på MAX så vill den inte gå ner i varv när jag väl trycker bort MAX utan jag måste då manuellt trycka på - för varje sida av kliman tills temp är nere runt 20 innan fläktarna slutar vråla.

Kan det vara det?

Skriv svar