Material i grenrör: mondeo 2,0 -03
- erlan
- Erfaren
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön maj 05, 2013 2:58 pm
- Namn: erland johansson
- Kör: sierra
- Ort: engelsberg
Material i grenrör: mondeo 2,0 -03
Är det någon som vet vilket material det är i plåtgrenröret till
mondeo 2,0 -03. en MK3a alltså.
det låter som mitt har spruckit, är det svartplåt så jag kan svetsa det med vanliga gassvetsen? eller är det ädlare stål?
erlan
PS
det är alltså en bensinmotor.
mondeo 2,0 -03. en MK3a alltså.
det låter som mitt har spruckit, är det svartplåt så jag kan svetsa det med vanliga gassvetsen? eller är det ädlare stål?
erlan
PS
det är alltså en bensinmotor.
- erlan
- Erfaren
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön maj 05, 2013 2:58 pm
- Namn: erland johansson
- Kör: sierra
- Ort: engelsberg
det är ett sånt här grenrör.
https://i.ebayimg.com/images/g/8pgAAOSw ... -l1600.jpg
det finns ett helt gäng såna grenrör på ebay, varav dom flesta påstås vara ford original. värmesköldar mm är fabriksmässiga. så tillverkat av ford är jag säker på att det är. bilens modellkod är BWY. om det sen har setat på min bil sen nytt, eller om det är monterat senare vet jag inte.
men det intressanta för mig är: kan jag svetsa i det med gassvetsen, eller
behöver jag åka till någon kamrat med tigsvets?
erlan
https://i.ebayimg.com/images/g/8pgAAOSw ... -l1600.jpg
det finns ett helt gäng såna grenrör på ebay, varav dom flesta påstås vara ford original. värmesköldar mm är fabriksmässiga. så tillverkat av ford är jag säker på att det är. bilens modellkod är BWY. om det sen har setat på min bil sen nytt, eller om det är monterat senare vet jag inte.
men det intressanta för mig är: kan jag svetsa i det med gassvetsen, eller
behöver jag åka till någon kamrat med tigsvets?
erlan
- Catling
- Veteran
- Inlägg: 978
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313

Ja, det stämmer. Original, Inget gjutgods. Vad dom andra svamlar om har jag ingen aning.
Har du lokaliserat sprickan? Alltså så du vet att det är grenrör och inte flex-strumpan direkt efter?
Bara och prova med svetsen. Värm upp innan, kyl långsamt. Pinne, Tig, Mig/mag . Prova med vad du har till hands. Vet inte vilken stål-kvalitet det är. Du har inget och förlora om inte bilen tar eld.
Annars så kostar dom 500kr beg + frakt.
Har du lokaliserat sprickan? Alltså så du vet att det är grenrör och inte flex-strumpan direkt efter?
Bara och prova med svetsen. Värm upp innan, kyl långsamt. Pinne, Tig, Mig/mag . Prova med vad du har till hands. Vet inte vilken stål-kvalitet det är. Du har inget och förlora om inte bilen tar eld.
Annars så kostar dom 500kr beg + frakt.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
- Catling
- Veteran
- Inlägg: 978
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313

Om planen är att grenröret ska demonteras så skulle jag byta ut mot billigt bättre beg.
Onödigt att göra jobbet två gånger om det spricker upp. Inget vanligt fel på dessa.
Jag tror samtidigt att man kan ha lycka med att svetsa dessa.
Onödigt att göra jobbet två gånger om det spricker upp. Inget vanligt fel på dessa.
Jag tror samtidigt att man kan ha lycka med att svetsa dessa.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Så rätt. Min erfarenhet av gas är bara att värma & skära lite skrot med oxygen/acetylen, men gamla smeder och smedhalvor med gurukunskaper har sagt mig att den som kan med grejerna kan välla ihop bitarna utan tillsatsmaterial så att de blir ett solitt stycke utan någon strukturell fog och därmed noll härdning/spänningar som kan spräcka stycket senare (välla är överlevd fornsvenska för att smälta samman två arbetsstycken, samma ord som engelska "weld" uppenbarligenjag är så gammaldags att jag tar gassvetsen till sånt.
jag har fått lära mig att det är mindre risk att det spricker då.
erlan

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2317
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ljusdal
erlan skrev:ni som svetsar i egna lambdamuttrar, ni vet att det finns muttrar och proppar med rätt gänga hos den lokala hydraulfirman?
avsett för skärringskopplingar.
jag tackar för visat intresse, tack för hjälpen.
erlan
Biltema har även såna lambda hylsor med plugg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
The show must go on..
De var bättre förr när man kunde skruva själv
...
kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

De var bättre förr när man kunde skruva själv


kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85