Akut hjälp! Har en hoppande Mondeo 2.2 tdci

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Oakleaf
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre apr 05, 2019 7:05 pm
Namn: Johanna E
Kör: Ford Mondeo 2.2 tdci 2011
Ort: Trelleholla

Akut hjälp! Har en hoppande Mondeo 2.2 tdci

Inlägg av Oakleaf »

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med min pärla.
Stolt ägare av en Mondeo 2011 2.2 tdci automat.
Jag har inte ägt den mer än någon månad men har snart klippkort på verkstaden och börjar tröttna!!

Följande problem:
När jag ligger i en jämn motorväggsfart mellan 120-125 så börjar bilen hacka/studdsa/hoppa groda. Svårt att förklara men det kommer som stötar typ var annan till var tredje sekund. Ökar jag hastigheten eller minskar den så slutar det men kan återkomma om jag som sagt ligger i en jämn fart.
Under denna spännande upplevelse så drar den mer diesel än den brukar och förbrukningen hoppar mellan 0.58-1.4 l /mil. Jag pendlar långt och min sk. garanti har gått ut för länge sedan.

Idag lämnade jag in den för 2:a gången på väldigt kort tid och de har kollat felkoder ännu en gång.
Förra gången lös motorlampan men inte denna gång.
Felkoderna som har poppat upp är följande:
* p244c00
* p250e16
* p246b00
Jag har förstått att det har något med partikelfiltert att göra och idag tvingades en rening fram via dator utan problem samt så gjordes ett oljebyte efter fords rekomendation. Jag hämtade bilen och han köra ca 2 mil innan den började hosta/hacka igen. Jag vände om hemmåt och nu står den snyggt parkerad på uppfarten.


Jag har fläskat runt lite på nätet och sprungit på ett fenomen som heter ångventil /Fuel vaporizer. Den kan tydligen klogga igen och skapa oreda.
Någon som har erfarenhet av detta??
Eller det finns kanske någon annan bra anledning som någon känner till? Jag vill bara ha en fungerade bil som kan ta mig mina 22 mil om dagen och jag börjar bli lite frustrerad över att komma försent till jobb...
Finns det någon som skulle kunna tänka sig vad detta skulle kunna vara eller har någon ide om de så hade jag varit extremt tacksam för lite hjälp.

Tack på förhand!
//En otroligt tött och frustrerad kärring.

Tags:

getsome
Legend
Inlägg: 1374
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Ja det är troligtvis vaporizern som är igenkläggad. Gissar också på att du har över 300 % sotmängd i filtret. Det hoppande du nämner är att bilen försöker regenerera och att ditt filter är fullt så motorn har svårt att andas , kör inte med bilen förrän du fått detta fixat !

Oakleaf
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre apr 05, 2019 7:05 pm
Namn: Johanna E
Kör: Ford Mondeo 2.2 tdci 2011
Ort: Trelleholla

Inlägg av Oakleaf »

Uppdatering...

Jag bytte den där ventilen och tyckte att det blev bättre.
Den gamla såg inte märkbart dålig ut och jag hade ingen problem med reningen enligt verkstaden. Filtret var inte fullt och efter en framtvingad rengöring var sotmängden nere på 3 %.
Bränsleförbrukningen blev märkbart förändrad också till det positiva.

Men nu... nu hoppar den igen.
Lite funderingar...tjuvluft / lambdasond /vakumslang /spridare ....
Jag är så trött på detta och bilen går ju som en klocka för övrigt.
Finns det någon som har samma problem?

getsome
Legend
Inlägg: 1374
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Har du några nya felkoder ? isf vilka ?
Det man kan prova är att sätta en blankplåt till EGR ventilen ocvh se om det bir bättre (isf en kass egr ventil som inte stänger ordentligt)
Hur ofta börjar den hoppa , när börjar den hoppa (kall/vram motor , någon specifik hastighet eller vad utlöser det ) ?

Oakleaf
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre apr 05, 2019 7:05 pm
Namn: Johanna E
Kör: Ford Mondeo 2.2 tdci 2011
Ort: Trelleholla

Inlägg av Oakleaf »

Jag var inom på verkstaden och kopplade upp den idag. Fick fram felkoden p056465..
Har ingen aning om vad den står för..
Här haft tanken på EGR ventilen men LMM finns också med i mina funderingar.
Dum fråga kanske, men hur gör man när man sätter en blankplåt?

Den hoppar när den kommit upp i arbetstemp och det kommer pulserande intervaller. Oftast kan jag framkalla det mellan 120-125 km/h. Enda sättet att få det att sluta är att öka hastigheten eller sakta ner.
De som utlöser det är antagligen den jämna hastigheten och varv.
Men idag kunde jag känna små, små vibrationer innan det satte igång som pulserade på samma vis fast väldigt dovt. Jag pendlar som sagt 22 mil och ligger på vägen ca 2,5 timmar per dag och den rycker/ hoppar mellan 10-20 gånger på en timme. Hade jag inte ändrat hastighet så hade den nog ryckt konstant.
Jag tycker det är sjukt skumt iallafall.

Luft/bränsle är de jag tror mest men det skulle ju kunna vara en liten jävla vakumläcka någonstans...

Oakleaf
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre apr 05, 2019 7:05 pm
Namn: Johanna E
Kör: Ford Mondeo 2.2 tdci 2011
Ort: Trelleholla

Inlägg av Oakleaf »

Ps..
Den börjar alltid rycka när jag haft jämn gas ett par min runt 2000 varv.
Men den accelererar som den ska tycker jag..
Men jag kom på en sak till... vissa morgnar när motorn är kall så är det precis som att bilen inte fattar när den ska växla.. varven ligger lite högre och det känns lite ansträngt. Men de slutar när den börjat få upp värmen. Då går den som en klocka fram tills ryckningarna börjar.

getsome
Legend
Inlägg: 1374
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Egr ventilen låter som boven i dramat , den felkoden syftar på farthållaren iaf de 4 förstasiffrorna och har inget med felet att göra. Skaffa en blankplåt (klipp till en bit tunnplåt) och blanka av EGRen och testa om det blir bättre

Oakleaf
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre apr 05, 2019 7:05 pm
Namn: Johanna E
Kör: Ford Mondeo 2.2 tdci 2011
Ort: Trelleholla

Inlägg av Oakleaf »

Tack för alla tips!
Jag ringde verkstaden i morse och fick samma svar av honom.
Jag fick en tid om en dryg vecka så jag får skutta vidare så länge.
Ska se om jag hittar en bättre begagnad och slänga på för kan lika väl byta skiten när den är inne.

david.blennskog
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor dec 27, 2018 9:58 am
Namn: David B
Kör: mondeo 2.0 tdci
Ort: falkenberg

Inlägg av david.blennskog »

Nått nytt att berätta om detta fenomen?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Oakleaf
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre apr 05, 2019 7:05 pm
Namn: Johanna E
Kör: Ford Mondeo 2.2 tdci 2011
Ort: Trelleholla

Inlägg av Oakleaf »

Nä..
Jag håller på att gå i småbitar och atomer. Denna satans biljälvel har kostat mig en hel förmögenhet! Tur jag tycker om den!
Ingen vet vad det är.. har fått höra att de kan vara allt ifrån en givare till egr till spridare.. men inga felkoder, inget att gå på.
Har bytt bromskontakter, gaspedalsställ och det har blivit bättre.. tror jag. Men den rycker och hoppar fortfarande. De skumma är att den håller på när den blivit varm och framförallt när det är varmt ute.
Finns det någon här inne som har någon konkret förklaring till detta fenomen så hör gärna av er. Tacksam för svar. /haggan

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6143
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Hmm...

Vilken automat är det? Dubbelkoppling eller vanlig med momentomvandlare.
Om du har vanlig gammal momentomvandlare, börjar det måntro när bilen går in i lockup på växellådan? Sen när du saktar in eller ökar hastigheten så kopplas det ifrån och den går via momentomvandlare igen och du känner inte rycken.

Oakleaf
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre apr 05, 2019 7:05 pm
Namn: Johanna E
Kör: Ford Mondeo 2.2 tdci 2011
Ort: Trelleholla

Inlägg av Oakleaf »

De enda jag vet är att jag inte har den där powershiftlådan...
Dum fråga, men skulle du kunna förklara lite närmre?moentomvandlade kan jag greppa men lockup?
Tycken kommer när jag ligger i en jämn hastighet och om jag ökar försiktigt runt 120-130 så gungar de liksom fram.. typ ge gas, släpp gas försiktigt..

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6143
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Lockup är när man låser momentomvandlaren så den inte slirar. Då går alltså rotationen från motorn direkt ut på hjulaxlarna.

Jani
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 23, 2017 6:14 pm
Namn: Jani Vierikko
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci 2011
Ort: Tullinge

Inlägg av Jani »

Hade exakt samma symptom på min bil.
Började med att bilen ryckte vid jämn hastighet och blev värre med tiden.
Hittade en läcka på laddluftslangen som jag tätade och nu går bilen som det ska.
Har du haft felkoden "Turbo underboost"
Så kolla att alla laddluftslangar är hela.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Oakleaf
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre apr 05, 2019 7:05 pm
Namn: Johanna E
Kör: Ford Mondeo 2.2 tdci 2011
Ort: Trelleholla

Re: Akut hjälp! Har en hoppande Mondeo 2.2 tdci

Inlägg av Oakleaf »

Liten uppdatering..

Har gjort så mycket på mitt lilla monster utan några större framgångar..
Både jag och min plånbok tycker det är jävligt påfrestande.
Egr-ventilen har jag INTE bytt eftersom de inte kan med säkerhet säga att de är det och den kostar ett halvt hus och byta...

Jag har haft den inne hos en Fordverkstad hur många gånger som helst och de kan inte komma fram till vad det skulle kunna tänkas vara.
De har dock lyckats få fram fenomenet på motorvägen en gång och tydligen så levde mätarna sitt eget liv under tiden den rycker till för att sen återgå till de normala.
Har bland annat bytt någon mätare som sitter i luftburken och det blev lite bättre..

Sen blev det kallt och vinter... Då fungerar bilen. Den går om en klocka och det finns inte ens en tendens till ryck!
Den växlar som den ska och är den dröm att köra !
Jag fattar inte....
Men så fort det fina vårvädret kommer på besök och en utetemperatur på 10 grader så börjar den igen.

Jag tackar på alla tips och jag ska försöka att kolla om jag har en vakumläcka.. men jag är absolut inte en bilmekaniker och om det finns någon som kan ge mig tips på hur jag gör på ett jävligt pedagogiskt sätt så är jag idel öra och enormt tacksam.

Finns det någon här inne på detta forum som har haft ett liknande fenomen?
Finns det någon god människa här inne som kan ge mig en hint eller en hand med att lösa detta problem innan jag både faller i bitar och blir ruinerad på kuppen?

//Stures Kärring

ps: nu på morgonen under min färd så ökade min förbrukning markant!
Den har legat hela vintern på 0.7 ich och idag var den uppe på 0.82...
Min gamla volvodiesel låg på 0.63 alltid..

Skriv svar