S-max 2.0 eller 2.2
-
- Nybörjare
- Namn: Christopher s
- Kör: Jeep Wrangler
S-max 2.0 eller 2.2
Hej! Jag har letat i forumet men hittar inte det jag sökte.
Jag är i s-maxköpartankar men vet inte om jag ska ha en 2.0 eller 2.2 diesel. Vi har husvagn så det kommer deras lite med en sådan och då känns ju spontant 2.2 som ett bättre val. Vad gäller förbrukning verkar 2.2 dra typ lika. Skatten är ju enda nersidan som jag ser det. Frågan är ju om 2.0 och 2.2 är "samma" motor och låda och att man skulle kunna tänka sig att optimera en 2.0 för att få lite extra dragförmåga. Är det samma växellåda (automat har jag tänkt) i båda alternativen? Har även läst att automatlådan ska ha oljebyte 3år/6000mil....stämmer det?
Tar gärna emot tips på vilken som är att föredra och om någon optimerat en 2.0 med lyckat resultat. Lägger ju gärna några tusen på en kcr-box än på skatten varje år
Jag är i s-maxköpartankar men vet inte om jag ska ha en 2.0 eller 2.2 diesel. Vi har husvagn så det kommer deras lite med en sådan och då känns ju spontant 2.2 som ett bättre val. Vad gäller förbrukning verkar 2.2 dra typ lika. Skatten är ju enda nersidan som jag ser det. Frågan är ju om 2.0 och 2.2 är "samma" motor och låda och att man skulle kunna tänka sig att optimera en 2.0 för att få lite extra dragförmåga. Är det samma växellåda (automat har jag tänkt) i båda alternativen? Har även läst att automatlådan ska ha oljebyte 3år/6000mil....stämmer det?
Tar gärna emot tips på vilken som är att föredra och om någon optimerat en 2.0 med lyckat resultat. Lägger ju gärna några tusen på en kcr-box än på skatten varje år
- JohanD75
- Veteran
- Namn: Johan D
- Kör: Ford S-Max 2.2 TDCi Business S -14
2,2 har vanlig automat och ska inte behöva ngt oljebyte.
Går att chippa den med (Blufin) men jag har avstått då det råder delade meningar hur mkt automatlådan pallar (Nm, dvs vridmomentet)
Vet inte vad Powershiftlådan klarar, men det vet säkert ni som chippat era 2.0:or.
Stressar ju lådan inte mindre om man dessutom ska ut och släpa på en husvagn.
Enda nackdelen med 2,2:an är skatten, annars ser jag bara fördelar med den större motorn.
Går att chippa den med (Blufin) men jag har avstått då det råder delade meningar hur mkt automatlådan pallar (Nm, dvs vridmomentet)
Vet inte vad Powershiftlådan klarar, men det vet säkert ni som chippat era 2.0:or.
Stressar ju lådan inte mindre om man dessutom ska ut och släpa på en husvagn.
Enda nackdelen med 2,2:an är skatten, annars ser jag bara fördelar med den större motorn.
- JohanD75
- Veteran
Skatten på en 2,0 PS är väl ca 3500:-/år, 2,2 automat ca 5000:-/år, dvs diff på ca 1500:-
Ska du lägga på kostnaden för en seriös mappning (ex Bluefin) på en 2,0 och ett oljebyte i PS-lådan (om du gör det hos firma) så har du sammantaget lagt ut skillnaden i skatten, iof beroende på hur många år du tänkt behålla bilen.
Nu har jag inte koll på hur prisbilden på S-Max ser ut i dagsläget, men gissar att 2,2 troligtvis är ngt dyrare än 2,0 i inköp och det behöver man ju också ta hänsyn till i jämförelsen.
Med 2,2 har du det du behöver från början, vill du ha ännu mer kan du ”optimera” om du vågar riskera lådan.
Original har 2,2 197 hk/ 420 Nm, lådan sägs palla strax där över.
Bluefin ska höja till 227 hk/505 Nm om man är sugen på att försöka.
https://www.mybluefin.co.uk/search?make ... riant=2422
Ska du lägga på kostnaden för en seriös mappning (ex Bluefin) på en 2,0 och ett oljebyte i PS-lådan (om du gör det hos firma) så har du sammantaget lagt ut skillnaden i skatten, iof beroende på hur många år du tänkt behålla bilen.
Nu har jag inte koll på hur prisbilden på S-Max ser ut i dagsläget, men gissar att 2,2 troligtvis är ngt dyrare än 2,0 i inköp och det behöver man ju också ta hänsyn till i jämförelsen.
Med 2,2 har du det du behöver från början, vill du ha ännu mer kan du ”optimera” om du vågar riskera lådan.
Original har 2,2 197 hk/ 420 Nm, lådan sägs palla strax där över.
Bluefin ska höja till 227 hk/505 Nm om man är sugen på att försöka.
https://www.mybluefin.co.uk/search?make ... riant=2422
- JohanD75
- Veteran
AWF21Illbatten skrev:Så powershift är en dyr service vart 3e år eller 6000mil? Vad heter automatlådan som inte är powershift? Är det duratorque eller vad den heter?
Jag vill nog ändå ha en 2.2 och betala skatten men vill gärna slippa dyra oljebyte i lådan.
http://etereman.com/blog/ford-transmiss ... hould-know
-
- Veteran
- Namn: Timmy A
- Kör: Mondeo 2.0 tdci
Nja, tillverkarna säger att oljan i lådan ska hålla en "livstid". Du får dock tänka på vad som menas med livstid.
På min gamla bmw var det samma sak, bmw sa livstid, däremot zf som tillverkade lådan sa max 15000 mil vid snäll körning. Om man körde mycket släp och ansträngde lådan i övrigt så max 10000 mil. Det var en låda med momentomvandlare förövrigt.
Definitionsfråga mao
Skickat från min G8441 via Tapatalk
På min gamla bmw var det samma sak, bmw sa livstid, däremot zf som tillverkade lådan sa max 15000 mil vid snäll körning. Om man körde mycket släp och ansträngde lådan i övrigt så max 10000 mil. Det var en låda med momentomvandlare förövrigt.
Definitionsfråga mao
- JohanD75
- Veteran
Såklart är det så. Men det är iaf skillnad mot 6000 mil/3 år.
Tummps skrev:Nja, tillverkarna säger att oljan i lådan ska hålla en "livstid". Du får dock tänka på vad som menas med livstid.
Definitionsfråga mao
-
- Nybörjare
- Namn: Christopher s
- Kör: Jeep Wrangler
Hmm med risk för att verka jävligt blåst...powershift är den lådan du kan skifta upp och ner med spaken? Och har den inte +&- vid växelväljaren är det således inte en powershift? Priset för ett oljebyte i lådan kostade ca 7000kr väl? Känns rätt dyrt och relativt ofta återkommande. Vill ju ha ett billigt bilägande med det vet man ju iofs att det inte finns ��