S-max 2.0 eller 2.2

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Illbatten
Nybörjare
Namn: Christopher s
Kör: Jeep Wrangler

S-max 2.0 eller 2.2

Inlägg av Illbatten »

Hej! Jag har letat i forumet men hittar inte det jag sökte.
Jag är i s-maxköpartankar men vet inte om jag ska ha en 2.0 eller 2.2 diesel. Vi har husvagn så det kommer deras lite med en sådan och då känns ju spontant 2.2 som ett bättre val. Vad gäller förbrukning verkar 2.2 dra typ lika. Skatten är ju enda nersidan som jag ser det. Frågan är ju om 2.0 och 2.2 är "samma" motor och låda och att man skulle kunna tänka sig att optimera en 2.0 för att få lite extra dragförmåga. Är det samma växellåda (automat har jag tänkt) i båda alternativen? Har även läst att automatlådan ska ha oljebyte 3år/6000mil....stämmer det?
Tar gärna emot tips på vilken som är att föredra och om någon optimerat en 2.0 med lyckat resultat. Lägger ju gärna några tusen på en kcr-box än på skatten varje år 😀

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Har en 2.0 163a som jag fått optimerad med bluefin (håll dig väck från fulboxar , de höjer bara bränsletrycket och får pumpen att slitas ut i förtid), har idag runt 400 nM vrid och en sjukt pigg bil som utan problem drar ett släp på över tonnet.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

beror på årsmodell,, har en mongo 2,2 är nöjd med den,, dock så tror jag att en 163hk 2,0 är helt ok :) speciellt efter mappning

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Har en 2.0 140hk, chippad med bluefin. Klart nöjd än så länge

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Illbatten
Nybörjare

Inlägg av Illbatten »

Tackar för svar. men är det samma växellådor i båda? Och hur är det egentligen med oljebyte i automatlådan? Ska den bytas var 3:e år eller 6000mil?

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Om vi pratar powershift lådan ska oljan bytas på 6000 mil

Användarvisningsbild
JohanD75
Veteran
Namn: Johan D
Kör: Ford S-Max 2.2 TDCi Business S -14

Inlägg av JohanD75 »

2,2 har vanlig automat och ska inte behöva ngt oljebyte.

Går att chippa den med (Blufin) men jag har avstått då det råder delade meningar hur mkt automatlådan pallar (Nm, dvs vridmomentet)

Vet inte vad Powershiftlådan klarar, men det vet säkert ni som chippat era 2.0:or.

Stressar ju lådan inte mindre om man dessutom ska ut och släpa på en husvagn.

Enda nackdelen med 2,2:an är skatten, annars ser jag bara fördelar med den större motorn.

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Den som sitter i mk5 pallar med 450 Nm
Sedan finns en äldre som klarar 400 Nm

Användarvisningsbild
JohanD75
Veteran

Inlägg av JohanD75 »

Skatten på en 2,0 PS är väl ca 3500:-/år, 2,2 automat ca 5000:-/år, dvs diff på ca 1500:-

Ska du lägga på kostnaden för en seriös mappning (ex Bluefin) på en 2,0 och ett oljebyte i PS-lådan (om du gör det hos firma) så har du sammantaget lagt ut skillnaden i skatten, iof beroende på hur många år du tänkt behålla bilen.

Nu har jag inte koll på hur prisbilden på S-Max ser ut i dagsläget, men gissar att 2,2 troligtvis är ngt dyrare än 2,0 i inköp och det behöver man ju också ta hänsyn till i jämförelsen.

Med 2,2 har du det du behöver från början, vill du ha ännu mer kan du ”optimera” om du vågar riskera lådan.

Original har 2,2 197 hk/ 420 Nm, lådan sägs palla strax där över.

Bluefin ska höja till 227 hk/505 Nm om man är sugen på att försöka.

https://www.mybluefin.co.uk/search?make ... riant=2422

Tummps
Veteran

Inlägg av Tummps »

Powershift lådan är en getrag 6dct450, varav 450 står för antal nm lådan är specad för. Den är aktuell i alla 2.0 dieslar.

Vill minnas att den konventionella automaten tål ungefär lika mycket.

Illbatten
Nybörjare

Inlägg av Illbatten »

Så powershift är en dyr service vart 3e år eller 6000mil? Vad heter automatlådan som inte är powershift? Är det duratorque eller vad den heter?
Jag vill nog ändå ha en 2.2 och betala skatten men vill gärna slippa dyra oljebyte i lådan.

Användarvisningsbild
JohanD75
Veteran

Inlägg av JohanD75 »

Illbatten skrev:Så powershift är en dyr service vart 3e år eller 6000mil? Vad heter automatlådan som inte är powershift? Är det duratorque eller vad den heter?
Jag vill nog ändå ha en 2.2 och betala skatten men vill gärna slippa dyra oljebyte i lådan.
AWF21

http://etereman.com/blog/ford-transmiss ... hould-know

Tummps
Veteran

Inlägg av Tummps »

Nja, tillverkarna säger att oljan i lådan ska hålla en "livstid". Du får dock tänka på vad som menas med livstid.
På min gamla bmw var det samma sak, bmw sa livstid, däremot zf som tillverkade lådan sa max 15000 mil vid snäll körning. Om man körde mycket släp och ansträngde lådan i övrigt så max 10000 mil. Det var en låda med momentomvandlare förövrigt.
Definitionsfråga mao

Användarvisningsbild
JohanD75
Veteran

Inlägg av JohanD75 »

Såklart är det så. Men det är iaf skillnad mot 6000 mil/3 år.
Tummps skrev:Nja, tillverkarna säger att oljan i lådan ska hålla en "livstid". Du får dock tänka på vad som menas med livstid.
På min gamla bmw var det samma sak, bmw sa livstid, däremot zf som tillverkade lådan sa max 15000 mil vid snäll körning. Om man körde mycket släp och ansträngde lådan i övrigt så max 10000 mil. Det var en låda med momentomvandlare förövrigt.
Definitionsfråga mao

Illbatten
Nybörjare

Inlägg av Illbatten »

Hmm med risk för att verka jävligt blåst...powershift är den lådan du kan skifta upp och ner med spaken? Och har den inte +&- vid växelväljaren är det således inte en powershift? Priset för ett oljebyte i lådan kostade ca 7000kr väl? Känns rätt dyrt och relativt ofta återkommande. Vill ju ha ett billigt bilägande med det vet man ju iofs att det inte finns ��

Skriv svar