Mondeo mk5 bilen man hat/älskar
- Bargis
- Veteran
- Inlägg: 257
- Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
- Namn: John N
- Kör: Ford mondeo mk5 2015
- Ort: Eskilstuna
Mondeo mk5 bilen man hat/älskar
Jag har ägt min mk5 sen i juli 2018 och upplevt fler fel än på 4 år med min mk4.
I måndags ville inte dieselvärmaren starta pga för lite bränsle, tankade dagen innan trots att jag hade 30 liter kvar.
I samband med detta så ändrades meny språket till Engelska.

I tisdags kom det snabbt upp ett error meddelande på stereodisplayen sen svartnade allt.

Tror inte min dieselvärmare har startat på morgonen den här veckan, men jag hör hur den går när man startar bilen kall.
I måndags ville inte dieselvärmaren starta pga för lite bränsle, tankade dagen innan trots att jag hade 30 liter kvar.
I samband med detta så ändrades meny språket till Engelska.

I tisdags kom det snabbt upp ett error meddelande på stereodisplayen sen svartnade allt.

Tror inte min dieselvärmare har startat på morgonen den här veckan, men jag hör hur den går när man startar bilen kall.
- Vispen74
- Veteran
- Inlägg: 328
- Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
- Ort: Stockholm
Är det inte batteriknas bakom detta? Hur gammalt är batteriet? I båda våra Fordar verkar dessa moderna AGM-betteriet klara sig strax under tre år innan man behöver byta. Har läst en del liknande hos VW, så det är väl så det ska vara med nya avancerade batterier.
Hur är det med uppdateringar av bilens programvaror? Har du fått de senaste för värmare, styrdon etc?
I övrigt håller jag med om att det är en förbaskat snygg, praktisk, trevlig och Komfortabel bil. Känns mycket bättre än mk4:an. Dessa småfel naggar dock nöjdhets-känslan i kanten hela tiden.
Hur är det med uppdateringar av bilens programvaror? Har du fått de senaste för värmare, styrdon etc?
I övrigt håller jag med om att det är en förbaskat snygg, praktisk, trevlig och Komfortabel bil. Känns mycket bättre än mk4:an. Dessa småfel naggar dock nöjdhets-känslan i kanten hela tiden.
- Bargis
- Veteran
- Inlägg: 257
- Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
- Namn: John N
- Kör: Ford mondeo mk5 2015
- Ort: Eskilstuna
Jag har ställt dieselvärmaren på fasta tider, när jag senast var hemma och vabbade med sonen så stod bilen i 4-5 dagar.
När jag sen kom ut och skulle starta bilen så varnade den om lågt batteri, antar att värmaren gått även fast jag inte använt bilen dom dagarna.
Bilen lät lite trött men hoppade igång men inga konstigheter med skumma fel då.
Tycker de borde ha uppkommit i samband med att bilen själv varnar om lågt batteri.
Hade inga peoblem alls i vintras att starta eller få dieselvärmaren att gå.
För 3 veckor sen tog det ca 30 sec efter att jag startat bilen som displayen där hastighetsmätare/varvmätare tändes upp, innan var den helt svart.
När jag sen kom ut och skulle starta bilen så varnade den om lågt batteri, antar att värmaren gått även fast jag inte använt bilen dom dagarna.
Bilen lät lite trött men hoppade igång men inga konstigheter med skumma fel då.
Tycker de borde ha uppkommit i samband med att bilen själv varnar om lågt batteri.
Hade inga peoblem alls i vintras att starta eller få dieselvärmaren att gå.
För 3 veckor sen tog det ca 30 sec efter att jag startat bilen som displayen där hastighetsmätare/varvmätare tändes upp, innan var den helt svart.
- Bargis
- Veteran
- Inlägg: 257
- Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
- Namn: John N
- Kör: Ford mondeo mk5 2015
- Ort: Eskilstuna
Kan tillägga att dagen efter jag postade detta så hade heller inte dieselvärmaren startat.
Dock så kom ett meddelande upp om låg ström i batteriet, Vispen74 har nog rätt att dessa fel kan bero på låg batteri spänning.
Är ju förstås nöjd med bilen annars. Farsan kör nyare volvo och kompisen nyare vw. De verkar ha sina problem de också.
Dock så kom ett meddelande upp om låg ström i batteriet, Vispen74 har nog rätt att dessa fel kan bero på låg batteri spänning.
Är ju förstås nöjd med bilen annars. Farsan kör nyare volvo och kompisen nyare vw. De verkar ha sina problem de också.
- Vispen74
- Veteran
- Inlägg: 328
- Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
- Ort: Stockholm
En sak som jag gjorde var att låta bilen stå strömlös utan batteri (det var på laddning då) i 12 timmar. Efter det gick allt klockrent i tre veckor. Då åkte bilen in på service där de uppdaterade mjukvaran i värmaren och bytte batteri, sedan dess har allt fortsatt gå bra nu i några veckor till.Bargis skrev:Kan tillägga att dagen efter jag postade detta så hade heller inte dieselvärmaren startat.
Dock så kom ett meddelande upp om låg ström i batteriet, Vispen74 har nog rätt att dessa fel kan bero på låg batteri spänning.
Är ju förstås nöjd med bilen annars. Farsan kör nyare volvo och kompisen nyare vw. De verkar ha sina problem de också.
Vet inte vad som gjort vad, men vad jag förstår så tömmer man bilens minne om batteristatusen när den är strömlös så pass länge, att den "glömmer bort" att batteriet är dåligt och därför tar ut mer kräm ur det som om batteriet vore nytt. Jag är ute på djupt vatten här och har bara läst mig till detta i olika forum, så ta det för vad det är. En ren chansning, och det kostar ju inget att göra bilen strömlös en natt om det finns minsta chans att det gör skillnad.
- davve d
- Legend
- Inlägg: 3875
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
- Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17

Har du laddat batteriet? Drar ju en hel del batteri om dieselvärmaren har gått enl din inmatning i fem dagar. Tumregeln är minst lika lång körtid som gångtid på diselvärmaren.Bargis skrev:Kan tillägga att dagen efter jag postade detta så hade heller inte dieselvärmaren startat.
Dock så kom ett meddelande upp om låg ström i batteriet, Vispen74 har nog rätt att dessa fel kan bero på låg batteri spänning.
Är ju förstås nöjd med bilen annars. Farsan kör nyare volvo och kompisen nyare vw. De verkar ha sina problem de också.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
- Vispen74
- Veteran
- Inlägg: 328
- Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
- Ort: Stockholm
Detta är viktigt, det tar dagar av körning för att bilen själv ska ladda batteriet fullt tack vare dess "intelligenta laddning".davve d skrev:Har du laddat batteriet? Drar ju en hel del batteri om dieselvärmaren har gått enl din inmatning i fem dagar. Tumregeln är minst lika lång körtid som gångtid på diselvärmaren.
- Vispen74
- Veteran
- Inlägg: 328
- Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
- Ort: Stockholm
Det stämmer, har jag startat värmaren på min mk5 så måste bilen ha varit igång för att kunna starta värmaren igen.Tummps skrev:Sidnotis, värmaren bör bara kunna gå en gång utan att motorn startas för att batteriet inte ska ta slut. Detta är ett krav / villkor på mk4 och jag har svårt att se varför det inte skulle vara likadant på mk5.
Skickat från min G8441 via Tapatalk