Mondeo -10 2.2l Tappar kraft (EGR relaterat), läcka?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
foffen
Nybörjare
Namn: Patrick Bergström
Kör: Ford C-max

Mondeo -10 2.2l Tappar kraft (EGR relaterat), läcka?

Inlägg av foffen »

Hej efter en tur till Polen började bilen rycka till lite då och så blev det värre tills jag motorfel varningslampan började lysa. Åkte förbi en mek som kollade koden och det var egr relaterat men vet inte specifikt och han nollställde koden. Sedan dess dess blev det värre Bowl ingen kraft (70 på motorväg i uppförsbacke) men motorfelslampan lyser inte längre hela tiden, däremot får jag en varnings popup i Converse+ "engine fault" och har ingen kraft i motorn sen försvinner popupen ett tag och inga mer fel rapporteras förräns Kä jag accelerarar. Innan kan jag byter egr märkte jag att det var mycket olja och smuts på indugsröret som jag inte sett förut, kolla filmen;

https://youtu.be/oJpFKphJOC4

frågan är om det är en orsak eller symptom, antingen läcker den och orsakar prob ok en eller så är egr kajko och orsakar läckan...?

Det är en Ford Mondeo 2010 Titanium leg 2.2l 200hk motorn.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

kollat tryckslangar,, har en 2,2 som slangen sprack på, läst på engeleska forum ,, ofta att slangen spricker, den sitter mkt lättåkomlig rakt framför motorn,

min gjorde samma sak,, tappade kraft,, hördes ett pys,, sen tändes allt å sen limpmode :( med egr osv,, bytte slang nollade ,, inge problem sen dess
Bilagor
36944771_2106779632684137_2998891658084352000_n.jpg

Skriv svar