Sida 2 av 2

Postat: fre maj 31, 2019 4:35 pm
av volvov70n
granadadr skrev:man köper en adapter ,, pillar lite med den,, borrar i en lyktkåpa för att dra ut kabel till ballaster, thats it,, har så på min 2010 :)
satt drivdonen i kåpan för original xenon halvljus? men finns plats borra hål?

Postat: fre maj 31, 2019 8:19 pm
av granadadr
volvov70n skrev:satt drivdonen i kåpan för original xenon halvljus? men finns plats borra hål?
mina är borrade i botten,, går fint :) men tror det finns plats endå i kåpan, kan också rekomendera osram lazer bla bla, :) har det på min

Postat: lör jun 01, 2019 3:50 pm
av volvov70n
hur vet man om man har bixenon ? jag har xenon halvljus o sen vad ja' märker på helljuset verkar det lysa mer som halogen bara.
va bixenon som tillval? mondeo mk4

Postat: lör jun 01, 2019 5:35 pm
av Tummps
Ha halvljus och kolla hur det ser ut, slå sen igång helljus så ser du om xenonen lyser / Bländar mer än innan. Jag gissar att du har bixenon men vet ej hur paketen såg ut när de såldes.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Postat: lör jun 01, 2019 5:40 pm
av granadadr
volvov70n skrev:hur vet man om man har bixenon ? jag har xenon halvljus o sen vad ja' märker på helljuset verkar det lysa mer som halogen bara.
va bixenon som tillval? mondeo mk4
bixenon var nog tillval och fanns nog bara på 2014 på mk4 har aldrig sett det live,

Postat: lör jun 01, 2019 7:06 pm
av volvov70n
granadadr skrev:bixenon var nog tillval och fanns nog bara på 2014 på mk4 har aldrig sett det live,


ja måste va så, hade jag fått xenon vid helljus hade jag märkt, nu är det som tända vanligt halogen ,så är vad jag har tyvärr,byta ut h1 mot xenon snart

Postat: lör jun 01, 2019 7:27 pm
av granadadr
volvov70n skrev:ja måste va så, hade jag fått xenon vid helljus hade jag märkt, nu är det som tända vanligt halogen ,så är vad jag har tyvärr,byta ut h1 mot xenon snart
ingen kärnfysik,, do it,, jag själv är sugen på att dunka dit ett relä och köra värre grejjor ;) 55w lampa å 70w ballaster,, men som sagt då måste jag dit med relä :)

Postat: lör jun 01, 2019 8:26 pm
av volvov70n
granadadr skrev:ingen kärnfysik,, do it,, jag själv är sugen på att dunka dit ett relä och köra värre grejjor ;) 55w lampa å 70w ballaster,, men som sagt då måste jag dit med relä :)


xenon för för helljuset ? :) , måste man ha relä o ström dit, funkar inte med kablarna man kopplar in i xenonkitet?

Postat: sön jun 02, 2019 6:49 am
av granadadr
volvov70n skrev:xenon för för helljuset ? :) , måste man ha relä o ström dit, funkar inte med kablarna man kopplar in i xenonkitet?
jo med 35w är det bara att ta ström från orginalkabel,, men om man vill ha värre doningar som jag är sugen på så krävs relä :) har 35w i mina nu och så även på min vinterbil en scorpio med orginal extra helljus :)

Postat: sön jun 02, 2019 8:57 am
av volvov70n
granadadr skrev:jo med 35w är det bara att ta ström från orginalkabel,, men om man vill ha värre doningar som jag är sugen på så krävs relä :) har 35w i mina nu och så även på min vinterbil en scorpio med orginal extra helljus :)


aah du menade extraljus i fronten? :) , behöver man relä för koppla in xenon i bilens lykta för ersätta h1 ?
jag gjorde inte så i v70in jag hade, hade xenonkungens 60w , funkade fint iaf. kopplade bara in i bilens kablar.

Postat: sön jun 02, 2019 9:40 am
av MalZon
Ganska enkelt att kolla om du har Bi-Xenon. För det första, vet du vad just Bi-Xenon är för funktion?
Liknande den gamla hederliga H4 lampan där du har 2 trådar. En för halvljus och en för helljus, samma lampa funkar alltså både som halv- och helljus. Det är "typ" samma funktion på Bi-Xenon dock så är det en flärp framför lampan som är formad som ett halvljus som du praktiskt taget flyttar när du slår på helljus, och ljusbilden blir helt enkelt ett helljus.

Antingen kan du koppla ur inbyggda extraljuset på ena sidan, sen slå på helljuset. Blir halvljuset annorlunda så har du Bi-Xenon. Blir det oförändrat så har du bara Xenon på halvljuset.

Alt 1,
Har du Bi-Xenon, kör på! Konvertera som du vill. Rekomenderar max 55w Xenon om du inte vill börja fundera med att byta kablage, bränna reflektorer m.m. Kommer att lysa ljusår bättre.

Alt 2,
Har du däremot inte Bi-Xenon så tänk på att du inte kommer att få helljus direkt när du slår på det. Du har en viss tändtid på Xenon som du tids nog kommer att tycka är skitjobbig. Då skulle jag nog rekommendera dig ett par påkostade LED-konverterings lampor istället för Xenon. De tänds direkt när du slår på helljuset.

Jag och min mors Focusar från -08 och -09 har Bi-Xenon, vet inte när det kom på Mondeon men måste väl vara där nånstans med? Även min Kuga -10 har Bi-Xenon.

Kastar upp bilder på skillnaden mellan orginal uppsättning ljus på min Focus och efter Xenon-konvertering på inbyggda extraljusen. Likaså på monteringsklippsen, kan vara annorlunda för Mondeon.

Mvh Jonas

Postat: sön jun 02, 2019 10:52 am
av volvov70n
MalZon skrev:Ganska enkelt att kolla om du har Bi-Xenon. För det första, vet du vad just Bi-Xenon är för funktion?
Liknande den gamla hederliga H4 lampan där du har 2 trådar. En för halvljus och en för helljus, samma lampa funkar alltså både som halv- och helljus. Det är "typ" samma funktion på Bi-Xenon dock så är det en flärp framför lampan som är formad som ett halvljus som du praktiskt taget flyttar när du slår på helljus, och ljusbilden blir helt enkelt ett helljus.

Antingen kan du koppla ur inbyggda extraljuset på ena sidan, sen slå på helljuset. Blir halvljuset annorlunda så har du Bi-Xenon. Blir det oförändrat så har du bara Xenon på halvljuset.

Alt 1,
Har du Bi-Xenon, kör på! Konvertera som du vill. Rekomenderar max 55w Xenon om du inte vill börja fundera med att byta kablage, bränna reflektorer m.m. Kommer att lysa ljusår bättre.

Alt 2,
Har du däremot inte Bi-Xenon så tänk på att du inte kommer att få helljus direkt när du slår på det. Du har en viss tändtid på Xenon som du tids nog kommer att tycka är skitjobbig. Då skulle jag nog rekommendera dig ett par påkostade LED-konverterings lampor istället för Xenon. De tänds direkt när du slår på helljuset.

Jag och min mors Focusar från -08 och -09 har Bi-Xenon, vet inte när det kom på Mondeon men måste väl vara där nånstans med? Även min Kuga -10 har Bi-Xenon.

Kastar upp bilder på skillnaden mellan orginal uppsättning ljus på min Focus och efter Xenon-konvertering på inbyggda extraljusen. Likaså på monteringsklippsen, kan vara annorlunda för Mondeon.

Mvh Jonas

tackar för välskrivet beskrivning :)

då kan jag säga att jag inte har bixenon, för när jag tänder upp helljuset händer inget nämnvärt, utan är bara h1orna som tänder upp.

jo har haft xenon innan, visst är det jobbigt innan dom lyser fullt, även om det går hyffsat snabbt.

led kan man tänka sej, men får sånt plats i lyktorna?

Postat: mån jun 03, 2019 1:23 pm
av volvov70n
MalZon skrev:Ganska enkelt att kolla om du har Bi-Xenon. För det första, vet du vad just Bi-Xenon är för funktion?
Liknande den gamla hederliga H4 lampan där du har 2 trådar. En för halvljus och en för helljus, samma lampa funkar alltså både som halv- och helljus. Det är "typ" samma funktion på Bi-Xenon dock så är det en flärp framför lampan som är formad som ett halvljus som du praktiskt taget flyttar när du slår på helljus, och ljusbilden blir helt enkelt ett helljus.

Antingen kan du koppla ur inbyggda extraljuset på ena sidan, sen slå på helljuset. Blir halvljuset annorlunda så har du Bi-Xenon. Blir det oförändrat så har du bara Xenon på halvljuset.

Alt 1,
Har du Bi-Xenon, kör på! Konvertera som du vill. Rekomenderar max 55w Xenon om du inte vill börja fundera med att byta kablage, bränna reflektorer m.m. Kommer att lysa ljusår bättre.

Alt 2,
Har du däremot inte Bi-Xenon så tänk på att du inte kommer att få helljus direkt när du slår på det. Du har en viss tändtid på Xenon som du tids nog kommer att tycka är skitjobbig. Då skulle jag nog rekommendera dig ett par påkostade LED-konverterings lampor istället för Xenon. De tänds direkt när du slår på helljuset.

Jag och min mors Focusar från -08 och -09 har Bi-Xenon, vet inte när det kom på Mondeon men måste väl vara där nånstans med? Även min Kuga -10 har Bi-Xenon.

Kastar upp bilder på skillnaden mellan orginal uppsättning ljus på min Focus och efter Xenon-konvertering på inbyggda extraljusen. Likaså på monteringsklippsen, kan vara annorlunda för Mondeon.

Mvh Jonas

tänkt pä det, för bilen är gott som fullutrustad, business x har jag för mej, så märkligt att man inte har bixenon, eller kan man ha nå fel i systemet?