Sida 1 av 1

Ford S-Max 2,5t långvarigt problem

Postat: lör jun 08, 2019 2:13 pm
av Tha_MaazA
Hallå allihopa, ny på forumet.

Går direkt på sak:
Har en S-Max 2,5t -06 (18.800mil) som jag haft i snart 2 år.
Steg 1 mjukvara från BSR.

Det är så att bilen smårycker nästintill hela tiden under mjuk acceleration, samt fullgas, ibland hostar den till rejält 1 gång vid fullt gaspådrag från ca 2000varv för att sedan komma igång igen och dra på som vanligt.

Känns som ett soppa problem då det inte är en misständning (inga poffar/smällar från avgas), mer som att den inte får tillräckligt med soppa och leanar ur.

Problemet har alltid funnits i min ägo men blev värre efter jag optimerade bilen till steg 1 BSR, alla symptom vart förstorade liksom.

Laddtryck är stabilt på 1,3-1,4bar.
Ej kollat soppatryck ännu.
Bytt: LMM, Map-sensor, Tändstift, Tändspolar, Luftfilter, VVT-givare i toppen, Bränsletryckgivare i fuelrailen, Kolkanisterventil till tanken, hela vevhusventen med oljefilterhus och slangar, kollat vakumläckor, Magnetventil till turbo, ja det mesta är nytt.

Har INGA felkoder överhuvudtaget.
Har läst av felkoder med wifi OBD och appen EOBD-Facile samt Autocom.
Finns det någon annan bättre felkodsavläsare?

Har ni några tips eller råkat ut för samma sak?

Mvh Pär

Postat: sön jun 09, 2019 1:07 pm
av nextuz
Har du bytt tändkablar?

Postat: tis jun 11, 2019 7:51 am
av Tha_MaazA
Nej, då det är enskilda spolar på till varje tändstift.

Postat: ons jun 12, 2019 1:16 pm
av nextuz
Tha_MaazA skrev:Nej, då det är enskilda spolar på till varje tändstift.
Testa Forscan och läs ur med.

Postat: tor jun 13, 2019 3:49 pm
av Tha_MaazA
SK Racing skrev:Hej, kan inget om nyare bilar, då jag inte kan deras språk men håller med dej ang soppan, du har inget så banalt som en insugsläcka?

För många årsedan bytte en stor märkesverkstad ut i princip allt som gick att byta ut, bilen i fråga gick inget bra, kördes till en kompis till mig med en desperat och utfattig bilägare, kompisen tog startgas runt insuget o därefter bytte en insugspackning som då kostade runt 50 kr, sen gick bilen, den bilen satte heller inte en endaste felkod.
Har faktist letat vakumläcka i en evighet känns det som, har även röktestat hela intercooler systemet, inga läkage alls :(

Postat: tor jun 13, 2019 3:49 pm
av Tha_MaazA
nextuz skrev:Testa Forscan och läs ur med.
Har inga felkoder alls i motorstyrdon.

Har även spelat in främre lambda och tändning med forscan, och man ser ju klart och tydligt i graferna att någonting händer när den börjar rycka, vad jag kan tyda så går den snålt just då.

Kanske främre lambdasond eller knackgivare? Typ det som är kvar att byta...

Postat: lör jul 06, 2019 12:14 pm
av Tha_MaazA
Har nu fått fram en felkod med Forscan, P0299 Turbocharger A Underboost Condition.

Men den rycker fortfarande vill fullgas samt typ halvgas.
Så sjukt irriterande problem, bilen blir liksom rätt slö när den rycker.

Kör man motorväg och skall göra en omkörning på 6ans växel så smårycker den typ hela tiden och man blir tokig.

Kan tillägga att dumpen kvittrar lite vid gassläpp. Något som spelar roll? Kanske läcker laddtryck igenom dumpen? Är det vanligt att dumpen går sönder på dessa agg?
Har ett 18t agg som ligger och är bra sugen på att byta till det, men känns som det är rätt mkt jobb då denna turbon är ihopgjuten med grenröret.

Ingen som har fler idéer?

Postat: tor jul 18, 2019 1:51 pm
av Tha_MaazA
Idag har jag bytt dumpventilen till en Forge återcirkulerande samt bytt en rätt stor gummislang som går från inloppet på turbon till toppen som var trasig. Tror dock det inte vart någon skillnad. Vart mjukare gång i motorn tycker jag och laddtrycket kommer lite tidigare också. Ska köra 65mil på Lördag så får se om det löser sig.

Postat: mån jul 22, 2019 3:22 pm
av Tha_MaazA
Löste mitt långvariga problem, äntligen!!

Hittade en slang bakom motorn som går från insugssidan på turbon, in i ett alurör och sedan runt motorn och in i insuget.

GummiSlangen vid turbon gick rakt av när jag kände på den, bytte slangen och vipps så försvann rycken på en gång! Wooohoooo!

Den stora slangen ni ser på bilden som går in i aluröret som är inringad.
Har säkerligen dragit tjyvluft där.

Bytte dumpventilen också för säkerhetsskull, men orginalet aåg faktist bra ut, möjligtvis lite slapp fjäder.

Inte min turbo på bilden, gick att byta uppifrån när jag tog bort torkardiket.

Postat: mån jul 22, 2019 3:25 pm
av Ford4Life
Oj, mycket bytt och så var det en slangjävel.

Postat: ons jul 24, 2019 9:34 am
av Tha_MaazA
Ford4Life skrev:Oj, mycket bytt och så var det en slangjävel.
Ja verkligen, men äntligen är felet hittat!