S-max tänder inte vis start
-
snowballtwo
- Erfaren
- Namn: Carl A
- Kör: S-max
S-max tänder inte vis start
Hej!
Min bil har börjat strula. När jag vrider om nyckeln så går startmotorn runt, men bilen tänder inte. Vid andra försöket startar den dock. Var ska jag börja leta? Glödstift? Bränslepump?
Jag satte in ett nytt (biltema) batteri i vintras. Har kört långt så den borde ha laddats, men det känns inte som strömrelaterat då den startar på andra försöket.
Bilen är en s-max 2.0 tdci 2008 med 21000 mil på mätaren.
Min bil har börjat strula. När jag vrider om nyckeln så går startmotorn runt, men bilen tänder inte. Vid andra försöket startar den dock. Var ska jag börja leta? Glödstift? Bränslepump?
Jag satte in ett nytt (biltema) batteri i vintras. Har kört långt så den borde ha laddats, men det känns inte som strömrelaterat då den startar på andra försöket.
Bilen är en s-max 2.0 tdci 2008 med 21000 mil på mätaren.
-
snowballtwo
- Erfaren
- Namn: Carl A
- Kör: S-max
-
Job
- Erfaren
- Namn: Per Bengtsson
- Kör: Ford S-max 2009
Re: S-max tänder inte vis start
Hej!
S-max, diesel, 129 kw & manuell låda.
Tror jag kan ha samma fel. Köpte min -10a i sommras. 15.000 på mätaren. Gått felfritt i 1000 mil & ett halvt år. Dog en gång efter 50 m. Sen svårstartad en vecka senare, gick igång typ på 3e försöket a 15 sek med nyckelvrid.
I morse fick jag inte den att starta på 3x15 sek.
Minus 10 grader i morse.
Tror inte det var minusgrader senast den var svårstartad eller då den dog efter 50 m.
Mvh Job
S-max, diesel, 129 kw & manuell låda.
Tror jag kan ha samma fel. Köpte min -10a i sommras. 15.000 på mätaren. Gått felfritt i 1000 mil & ett halvt år. Dog en gång efter 50 m. Sen svårstartad en vecka senare, gick igång typ på 3e försöket a 15 sek med nyckelvrid.
I morse fick jag inte den att starta på 3x15 sek.
Minus 10 grader i morse.
Tror inte det var minusgrader senast den var svårstartad eller då den dog efter 50 m.
Mvh Job
-
Job
- Erfaren
Idag (efter 28 tim laddning av batteriet), så startade s-maxen efter ca 25-30 sek (2a vridningen av tändnyckeln).
Undrar varför den är såååå segstartad.
Mvh Job
Undrar varför den är såååå segstartad.
Mvh Job
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Läs ut felkoder då kommer ledtrådarna
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
-
Job
- Erfaren
Bytte batteri. Inväntade vintern, då återkom felet. Minusgrader runt -4 till -10 & strulet börjar. Går ofta igång efter 3-4 körningar med startmotorn. Så nytt batteri orkar ju fler körningar....har inte behövt fler än 4 & tur är väl det.
Felkoder var bland annat generator fel. Men batteriet är fulladdat efter några mils körning.
Ingen som vågar sig på en gissning?
19.300 mil nu.
Haft bilen i två vintrar & det är bara under minusgrader som felet inträffar.
Felkoder var bland annat generator fel. Men batteriet är fulladdat efter några mils körning.
Ingen som vågar sig på en gissning?
19.300 mil nu.
Haft bilen i två vintrar & det är bara under minusgrader som felet inträffar.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
glödgar den som den ska?
-
Job
- Erfaren
Glödgar ja, det har jag sett till att göra....men har inte kollat mer än att alla lampor släkts & det gått ca 5 sek. Dock inte kontrollerat så att den utförts riktigt....jag hade en del felkoder.....bland annat generatorfel....ska se om jag kan hitta protokollet.....
- granadadr
- Legend
mm dåliga glödstift brukar ge felkod, iaf gjorde det på min MondeoJob skrev: ↑sön mar 17, 2024 7:04 amGlödgar ja, det har jag sett till att göra....men har inte kollat mer än att alla lampor släkts & det gått ca 5 sek. Dock inte kontrollerat så att den utförts riktigt....jag hade en del felkoder.....bland annat generatorfel....ska se om jag kan hitta protokollet.....
-
silverbacke
- Nybörjare
- Namn: Jonas silverbacke
- Kör: ford s-max
hallo jag har samma problem med min så jag tog hjälp av en kompis med dator den gav felkod på bränsletryck om jag ej minns fel så då hjälpte han mig å tittade lite då såg han att det var väldigt fuktigt runt bränsletrycks regulatorn,så den ska jag ge mig på att byta.
-
Job
- Erfaren
Re: S-max tänder inte vid start
Har fortfarande inte fixat mitt fel. Bilen startar direkt under vår, sommar & höst, även vanlig vinter i södra Sverige. Men nu i fjällen, minus 15-25 grader i 6 dagar....startade inte en gång. Inte hjälper det med starthjälp heller. Bogserades igång den & sen startade den på ett kick senare på dagen i ett par minusgrader.
Min gissning är fortf fel på glödstiften!?
- granadadr
- Legend
ja med tanke på att det är köldrelaterat,, så är det ingen omöjlighet,,Job skrev: ↑tis feb 25, 2025 8:45 pmHar fortfarande inte fixat mitt fel. Bilen startar direkt under vår, sommar & höst, även vanlig vinter i södra Sverige. Men nu i fjällen, minus 15-25 grader i 6 dagar....startade inte en gång. Inte hjälper det med starthjälp heller. Bogserades igång den & sen startade den på ett kick senare på dagen i ett par minusgrader.
- granadadr
- Legend
granadadr skrev: ↑ons feb 26, 2025 10:01 amja med tanke på att det är köldrelaterat,, så är det ingen omöjlighet,, gissar att du ej har varken dieselvärmare eller vanlig motorvärmareJob skrev: ↑tis feb 25, 2025 8:45 pmHar fortfarande inte fixat mitt fel. Bilen startar direkt under vår, sommar & höst, även vanlig vinter i södra Sverige. Men nu i fjällen, minus 15-25 grader i 6 dagar....startade inte en gång. Inte hjälper det med starthjälp heller. Bogserades igång den & sen startade den på ett kick senare på dagen i ett par minusgrader.
Min gissning är fortf fel på glödstiften!?![]()
-
Job
- Erfaren
Stämmer! Har varken diselvärmare eller vanlig motorvärmare. (Vilket jag hade på förra s-max (tillverkad 2013 & som jag saknar 10-15 dagar om året
)
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Glöder du motorn ordentligt vid start?
Jag glöder alltid mina dieselbilar. När det är som kallast så glöder jag min Kuga 3-4 gånger. Aldrig strulat trots dåliga glödstift.
Jag glöder alltid mina dieselbilar. När det är som kallast så glöder jag min Kuga 3-4 gånger. Aldrig strulat trots dåliga glödstift.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"