Vakuumklocka turbo pulserar på tomgång 2.0 tdci

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Ford888
Nybörjare
Namn: Olov S
Kör: Ford

Vakuumklocka turbo pulserar på tomgång 2.0 tdci

Inläggav Ford888 » sön sep 01, 2019 8:44 am

Jag har problem med att turbon "pulserar" på tomgång.

Tidigare hade jag problem med att bilen hamnade i limpmode och tidigare ägare hade samma problem efter turbobytet så jag fick köpa den billigt. Jag felsökte och fick felkoder på turboöverladdning och turbo fast i öppet läge. Jag justerade axeln ifrån vakuumklockan längre då den inte stängde venerna helt (öppen ca 5mm) och efter det har bilen gått som en klocka utan limpmode och bilen har ett laddtryck på max 1,5 bar enligt min trådlösa obd2 app.

Bilen går som en klocka i övrigt nu förutom att vakuumklockan öppnar och stänger venerna ständigt (var tredje sekung ungefär) på tomgång och skapar ett dovt ljud i avgassystemet som ett avgasläckage varje gång den öppnar och stänger.

Jag har kollat alla slangar efter läckage och vakuumklockan läker inte heller då jag skapar undertryck i den.

Jag ska köpa en vakuumtestare och justera turbon bättre men tror inte att det är det som skapar pulsen?

Tags:

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inläggav getsome » sön sep 01, 2019 9:13 am

Funkar vakuumstyrventilen som den ska ? Du har nog 2 st bruna (en till turbon och 1 till egr) så du kan skifta plats på dom.

Ford888
Nybörjare

Inläggav Ford888 » sön sep 01, 2019 9:32 am

Missade att skriva att jag bytt båda till nya då jag trodde att det var det som var felet innan jag justerade turbon.

Kan testa en av dem gamla och se vad som händer.

Har dock problem med att även egr ventilen står i öppet läge flera minuter efter start. Den är ny och kalibrerad.

Finns det något att som styr undertrycket till vakuumventilerna eller är det ett ständigt vakuum till dem ?

Ford888
Nybörjare

Inläggav Ford888 » sön sep 01, 2019 11:15 am

Testade med en av dem gamla vacuumstyrventilerna nu och det blev ingen skillnad. Det hörs hur den får arbeta rätt hårt hela tiden.

Med motorn på tomgång så suger vacuumklockan in axeln någon sekund vad som ser ut som fullt öppet läge för att sen släppa ut den axeln en kort stund och det upprepar sig om och om igen. ��