Extremt dåliga hjulmuttrar !

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
henriq
Erfaren
Namn: Henrik S
Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat

Extremt dåliga hjulmuttrar !

Inlägg av henriq »

Hej
Jag kör en Mondeo och skulle byta till vinterdäck och blev överraskad av hjulmuttrar som är tvådelade eller rättare sagt , det sitter en tunn plåthylsa över en 18mm mutter . Med hylsan som är fastnittad på muttern så blir storleken 19mm .
Men eftersom man för det mesta använder mutterdragare så förstörs muttrarna och man blir tvungen att banka in hylsan/verktyget för att tvinga av muttrarna.
Jag körde raka vägen till Upplands Motor och mer eller mindre tvinga dom att ta in bilen och byta ut muttrarna . Det tog dom 2 timmar.

Dom tyckte såklart att det är så när man bytt hjul efter 2-3 säsonger. Men jag fick mina nya muttrar och rabatt på monteringen.

Det har skrivits om detta och ni andra med samma problem! Låt ingen däckverkstad lura på er nya dyra muttrar. Åk tillbaka till den som sålde dig bilen. Enligt lag ska du kunna byta ett däck om du blir stående med punktering längs vägen utan att nån däckverkstad ska behöva göra jobbet för att få av muttrarna !

https://www.vibilagare.se/nyheter/fords ... nte-mattet

Jag kör Mondeo 2017 2.0tdci AWD automat
Bilagor
20191105_131325.jpg

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Jag kan bara instämma! De håller inte för ”normalt” handhavande utan man måste ha momentbegränsare på muttermaskinen för att inte hatten ska trilla av. Och på verkstäderna där det ska gå fort så pangas det på med maxmoment för ackordets skull.

Jag har bytt ut muttrarna till smidda aluminiumditon på RS:n där jag skiftar till R-däck flera gånger per sommar och även till vinterdäck.

På Mondeon är det fortfarande original som peppar, peppar är hela. Visserligen skiftar jag hjulen själv.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör

En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/

Ford Focus RS Edition 2018

JohanD75
Veteran
Namn: Johan D
Kör: BMW 520d m-sport xdrive -19

Inlägg av JohanD75 »

Det är samma dumma lösning på Mondeo MK4 & S-Max.

Om ngn kan tipsa på lämpliga alternativ till denna skiten, så får ni gärna hojta.

Ford tar väl 40-50:- st för nya muttrar, kanske mer, men problemet kvarstår ju ändå...:banghead:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

davve d skrev:Jag kan bara instämma! De håller inte för ”normalt” handhavande utan man måste ha momentbegränsare på muttermaskinen för att inte hatten ska trilla av. Och på verkstäderna där det ska gå fort så pangas det på med maxmoment för ackordets skull.

Jag har bytt ut muttrarna till smidda aluminiumditon på RS:n där jag skiftar till R-däck flera gånger per sommar och även till vinterdäck.

På Mondeon är det fortfarande original som peppar, peppar är hela. Visserligen skiftar jag hjulen själv.
bild ? och var köpte du? har problem på Tjejens ficus :)

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Kuga Active PHEV -25

Inlägg av davve d »

granadadr skrev:bild ? och var köpte du? har problem på Tjejens ficus :)
Köpte dom på Richbrook i England och använde dom även på min förra RS MK2. Blir ganska många på och av med hjulen när jag byter till R-däck till varje körning. Jag är även noga med momentstav på mutterknackaren.

Var lite tunt i lager men den här sorten har jag:
https://richbrook.co.uk/product/forged- ... heel-nuts/
Bilagor
E723C18D-8CBB-46DA-8853-992B214A6FFB.png

En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/

Användarvisningsbild
TaunyTiger
Erfaren
Namn: Tony
Kör: Ford Focus ST2 -12
Medlemsnummer: 376

Inlägg av TaunyTiger »

Instämmer! Har dessa fram på min bil. Bak är bytta till andra. 3 av hattarna på högerfram saknas, har åkt av vid körning. Och 1-2 saknas vänster fram. Jag köper nog något annat när de är dags och byta till sommardäcken igen.

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Stämmer skitmuttrar, förmodligen inköpta på buttriks....

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
zowix
Veteran
Namn: Björn B
Kör: Fiesta ST+ -15
Medlemsnummer: 321

Inlägg av zowix »

Hade samma problem på min Fiesta ST. Gjorde inte som du och åkte och klagade. Bytte istället ut alla själv till andra muttrar från BDS. Vill ändå inte ha samma skit igen. :p

CSEB
Erfaren
Namn: Conny Bredhagen
Kör: Mondeo TDCi 2.0 MK5 2020

Inlägg av CSEB »

Finns det olika vinklar på anläggningsytan för mutter & fälg?
MVH Conny Bredhagen

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Kuga Active PHEV -25

Inlägg av davve d »

ConnyP skrev:Finns det olika vinklar på anläggningsytan för mutter & fälg?
MVH Conny Bredhagen
Det finns olika men Ford orginalfälgar ska ha 60 gradig kona.

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Jag har själv svurit över detta när jag lyckades bli Fordmekaniker en stund och någon tattare hade använt fel verktyg tidigare, fel hylsa , sliten hylsa eller för guds skull en 12-kant på en 6-kant skalle eller inte orka trätt på hylsan hela vägen på muttern. Därför har man problem. Vill man slippa problem så slår man bort höljet och använder 18 istället för 19 och 20 iställer för 21. Sen slutar man grina över sin egen värdelöshet och går vidare med livet.
...Jag ser på bilden hur du har svarvat med muttermaskinen på muttern.....

Det är knappast "Upplands Motor" s fel att detta finns. Men dom är säkert nöjd med dig som kund nu. Du får vara glad över rabatten.

Man får hoppas att dom kommer med nått bättre. Men det är heller ingen överraskning (varit på tapeten länge) eller problem om man vet vad man äger.

granada
Veteran
Namn: Benni Karlsson
Kör: Ford Kuga 2020 , Ford Focus 2009 , FORD Mustang 2006 V 6
Medlemsnummer: 168

Inlägg av granada »

Märkte att det är samma skitmuttrar på Edge . Ford envisas med dessa dåliga hjulmuttrar . Har varit så länge.

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Jag bytte mina, köpte på biltema, de håller i alla fall även om dom blir lite smårostiga efter några år.

MarcusL
Nybörjare
Namn: Marcus L
Kör: 2016 Mondeo

Inlägg av MarcusL »

Haha! Blev varse om det i dag, glömde hylsorn när jag skulle byta förra gången och anlitade sådanadäringa däckskiftare vid lokala stormarknaden.

När jag bytte i dag så fick jag slå på hylsorna på majoriteten av muttrarna, åkte till biltema o köpte nya och drog för hand, som vanligt.
Bilagor
IMG_20191116_001707.jpg

granada
Veteran
Namn: Benni Karlsson
Kör: Ford Kuga 2020 , Ford Focus 2009 , FORD Mustang 2006 V 6
Medlemsnummer: 168

Inlägg av granada »

Detta känner man igen. Vi borde gå på Svenska Ford om detta. Så jäkla dåliga muttrar och detta har Ford haft i många år. Synd på annars bra bilar .

Skriv svar