Ford S-Max 2016 garanti, läcker in vatten

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Poiz
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons mar 20, 2019 2:48 pm
Namn: Johan Ahlström
Kör: S-Max
Ort: Bankeryd

Ford S-Max 2016 garanti, läcker in vatten

Inlägg av Poiz »

Hej,
Sitter och letar efter garantivillkoren för min Ford S-Max 2016 som har 5 års garanti. Någon som vet vad jag hittar den? På Fords sida hänvisar de endast till återförsäljare.

Problemet är att den läcker in vatten på förarsidan, tror det kommer in någonstans i golvet då det är plaskblött. Då jag pratade med min Ford tekniker sa han att det inte täcks av garantin vilket jag finner konstigt på en 3.5 år gammal bil.
Vad gäller egentligen?

wenom666
Veteran
Inlägg: 105
Blev medlem: tis aug 13, 2013 11:48 am
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCI 163hk
Ort: Sundbyberg

Inlägg av wenom666 »

Garanti är alltid en tolkningsfråga, verkstaden hävdar oftast att sådant inte "täcks" av garanti.
Tycker i första hand du ska ringa Ford direkt och prata med dem, dem är oftast mer hjälpsamma än verkstäder.
Sen att det läcker in vatten är oftast att något är bytt på bilen tex framrutan utbytt och det tätar inte bra vid kontakten för uppvärmda rutan om du har det, hade själv detta problem med min Mondeo som läckte in vatten, eller att verkstaden bytt pollen filtret men inte monterat det ordentligt och det läcker in.
Men du ska absolut stå på dig att du inte accepterar det på en 3.5 år gammal bil.

Poiz
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons mar 20, 2019 2:48 pm
Namn: Johan Ahlström
Kör: S-Max
Ort: Bankeryd

Inlägg av Poiz »

Tack. Jag ringer generalagenten på måndag och kollar med dem. Framrutan är inte bytt så det bör inte vara det.
Om det är någon som vet var jag hittar garantivillkoren får ni gärna skicka dem.

Skriv svar