MK4.5 vs MK5
-
- Legend
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
- Ort: Ljungbyhed
MK4.5 vs MK5
Går i ev bilbytar tankar.
Har idag en välhållen manuell 2011 TDCI 163 hästars med Bluefin optimering och Business utrustad MK4.5 men miltalen har nu gått över 20000 mil och jag misstänker att snart börjat väl utgifterna , jag skruvar själv men fortfarande ska det ju göras , hittils har jag bara behövt byta 2 ABS givare , 1 bakhjulslager och 1 lager på fjädringen utöver slitdelar som bromsar , remmar och andra servicegrejer så bilen har inte direkt varit besvärlig och gått sönder hela tiden.
Funderar på hur mycket skillnad rent komfort och lull lull mässigt man vinner på att gå över till en låt oss säga 2015/16 MK5a 150-180 TDCi med just Business paket , har hört att LED strålkastarna är sådär t.ex , ni som har en MK5a fyll gärna på hur ni upplever bilen. Naturligtvis tänker jag provköra både manuell och automomat (den senare verkar vara lättare att hitta med vettig utrustning). Stora frågan är här att är det värt dom 100-120 kkr att byta ?
Har idag en välhållen manuell 2011 TDCI 163 hästars med Bluefin optimering och Business utrustad MK4.5 men miltalen har nu gått över 20000 mil och jag misstänker att snart börjat väl utgifterna , jag skruvar själv men fortfarande ska det ju göras , hittils har jag bara behövt byta 2 ABS givare , 1 bakhjulslager och 1 lager på fjädringen utöver slitdelar som bromsar , remmar och andra servicegrejer så bilen har inte direkt varit besvärlig och gått sönder hela tiden.
Funderar på hur mycket skillnad rent komfort och lull lull mässigt man vinner på att gå över till en låt oss säga 2015/16 MK5a 150-180 TDCi med just Business paket , har hört att LED strålkastarna är sådär t.ex , ni som har en MK5a fyll gärna på hur ni upplever bilen. Naturligtvis tänker jag provköra både manuell och automomat (den senare verkar vara lättare att hitta med vettig utrustning). Stora frågan är här att är det värt dom 100-120 kkr att byta ?
- mondeo
- Veteran
- Inlägg: 507
- Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
- Ort: Kramfors
Jag tycker det är ganska stor skillnad i komfort mellan dem båda, är nästan lite jänkare över mk5an, man sitter skönt och bilen är allmänt bekväm och komfortabel. Blev dock mycket skeptisk till modellen när jag läst i Vi bilägare om stora rostproblem på Mondeon, deras långtestbil var den rostigaste de haft i stallet efter fem år! Då var den bilen ändå bättre behandlad än de bilar som säljs idag.getsome skrev:Går i ev bilbytar tankar.
Har idag en välhållen manuell 2011 TDCI 163 hästars med Bluefin optimering och Business utrustad MK4.5 men miltalen har nu gått över 20000 mil och jag misstänker att snart börjat väl utgifterna , jag skruvar själv men fortfarande ska det ju göras , hittils har jag bara behövt byta 2 ABS givare , 1 bakhjulslager och 1 lager på fjädringen utöver slitdelar som bromsar , remmar och andra servicegrejer så bilen har inte direkt varit besvärlig och gått sönder hela tiden.
Funderar på hur mycket skillnad rent komfort och lull lull mässigt man vinner på att gå över till en låt oss säga 2015/16 MK5a 150-180 TDCi med just Business paket , har hört att LED strålkastarna är sådär t.ex , ni som har en MK5a fyll gärna på hur ni upplever bilen. Naturligtvis tänker jag provköra både manuell och automomat (den senare verkar vara lättare att hitta med vettig utrustning). Stora frågan är här att är det värt dom 100-120 kkr att byta ?
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Jasså, Alan Howatt har mer följare...granadadr skrev:plus jag följer en kanal på youtube,, och han mekar ford,, han säger,, att detta behövde jag ALDRIG byta på mk4 och är MKT jobbigare att byta lampor på en mk5 jämfört med mk4
på mk5 måste man lossa på kofångaren men på mk4 behöver man lossa 2 skruvar i lyset
OT , Min oprofessionella, Professionella åsikt är att du behåller 4.5an.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Vi är helnöjda med vår MK5 med Businessutrustning, 180hk, PS och iAWD. Man åker komfortabelt och det är knäpptyst i kupen. Hela familjen får bra plats (två vuxna och två barnstolar i bak) samt barnvagn och annan packning. Med tungt släp på kroken går bilen som på räls. Vi har inte haft några problem alls förutom urladdat batteri som åtgärdats på garantin. Rost är inte heller något jag noterat, och då är jag pedant vad gällande tvätt och underhåll. Och vi provkörde en hel drös bilar i samma segment innan vi bestämde oss.
Ledljusen är inte bäst i klassen enl tidningar och andra men funkar för mig på landsbygden.
Och för att jämföra med en MK4 som man för övrigt också åker bra i (men inte i klass med MK5) så tycker jag den känns gammal och finns inte som fyrhjulsdriven och gick därför bort för oss.
Ledljusen är inte bäst i klassen enl tidningar och andra men funkar för mig på landsbygden.
Och för att jämföra med en MK4 som man för övrigt också åker bra i (men inte i klass med MK5) så tycker jag den känns gammal och finns inte som fyrhjulsdriven och gick därför bort för oss.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- granadadr
- Legend
- Inlägg: 6465
- Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
- Ort: Skellefteå
mm nackdelen med mk4 är just bara fwd ,, mk5an är både snyggare och bekvämaredavve d skrev:Vi är helnöjda med vår MK5 med Businessutrustning, 180hk, PS och iAWD. Man åker komfortabelt och det är knäpptyst i kupen. Hela familjen får bra plats (två vuxna och två barnstolar i bak) samt barnvagn och annan packning. Med tungt släp på kroken går bilen som på räls. Vi har inte haft några problem alls förutom urladdat batteri som åtgärdats på garantin. Rost är inte heller något jag noterat, och då är jag pedant vad gällande tvätt och underhåll. Och vi provkörde en hel drös bilar i samma segment innan vi bestämde oss.
Ledljusen är inte bäst i klassen enl tidningar och andra men funkar för mig på landsbygden.
Och för att jämföra med en MK4 som man för övrigt också åker bra i (men inte i klass med MK5) så tycker jag den känns gammal och finns inte som fyrhjulsdriven och gick därför bort för oss.
- mondeo
- Veteran
- Inlägg: 507
- Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
- Ort: Kramfors
Håller med om att det är en bekväm och skön bil! Snygg är den också. Det där med rosten uppdagades när plastkåporna under bilen demonterades, och underredet spolats rent med högtryck, så det är inget som syntes utanpå bilen. Bla var det långt gången gravrost i infästningen till bakvagnen och i bakkant av tröskellådorna. Värsta bilen sen dem började med rosttester var betyget. Deras bil kan ju givetvis vara ett måndagsexemplar, eller så är den bara toppen av ett isberg, framtiden lär väl utvisa.davve d skrev:Vi är helnöjda med vår MK5 med Businessutrustning, 180hk, PS och iAWD. Man åker komfortabelt och det är knäpptyst i kupen. Hela familjen får bra plats (två vuxna och två barnstolar i bak) samt barnvagn och annan packning. Med tungt släp på kroken går bilen som på räls. Vi har inte haft några problem alls förutom urladdat batteri som åtgärdats på garantin. Rost är inte heller något jag noterat, och då är jag pedant vad gällande tvätt och underhåll. Och vi provkörde en hel drös bilar i samma segment innan vi bestämde oss.
Ledljusen är inte bäst i klassen enl tidningar och andra men funkar för mig på landsbygden.
Och för att jämföra med en MK4 som man för övrigt också åker bra i (men inte i klass med MK5) så tycker jag den känns gammal och finns inte som fyrhjulsdriven och gick därför bort för oss.
-
- Legend
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
- Ort: Ljungbyhed
Det är just det att MK4.5 känns gammal lite nintendo 8 bitars mot Amiga500 , speciell när jag jämför med frugans Focus 2015 som har stor pekskärm , backkamera , rattvärme m.m. Visst MK4.5 kändes hyfsat ny o fräsh 2014 när vi köpte den men nu verkar den duktigt omsprungen av MK5an , Är det förresten samma automatlåda i MK5 som MK4.5 (Powershiften tänker jag på nu) ?
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Jag har också läst testet. Trist läsning! Vår är 4 år och gått 4900 mil och har ingen synbar rost och kommer bytas ut om nått år så jag är inte det minsta orolig. Jag spolar ofta av hela underredet och hjulhusen när den hänger på lyften. Inget som syns då men jag har inte demonterat plastkåporna och kan inte svara för hur det ser ut där.mondeo skrev:Håller med om att det är en bekväm och skön bil! Snygg är den också. Det där med rosten uppdagades när plastkåporna under bilen demonterades, och underredet spolats rent med högtryck, så det är inget som syntes utanpå bilen. Bla var det långt gången gravrost i infästningen till bakvagnen och i bakkant av tröskellådorna. Värsta bilen sen dem började med rosttester var betyget. Deras bil kan ju givetvis vara ett måndagsexemplar, eller så är den bara toppen av ett isberg, framtiden lär väl utvisa.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
-
- Veteran
- Inlägg: 244
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 7:22 pm
- Namn: Johan D
- Kör: BMW 520d m-sport xdrive -19
- Ort: Ludvika
Tyvärr verkar artikeln vara låst, men kan kolla vilket nummer testet publicerades i.getsome skrev:Har någon en länk till rosttestet? Hittar inte det via google
Tips annars att ta en prova-på månad på Readly, så kan du läsa testet där
https://www.vibilagare.se/test/begbil/u ... n-hittills
- mondeo
- Veteran
- Inlägg: 507
- Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
- Ort: Kramfors
Rost är ju sällan ett problem för första ägaren. Men om man ska köpa en bil som redan är 4-5 år gammal, och har tänkt behålla den en längre tid är det av stor betydelse hur rostskyddet är. I fallet med den rostiga Mondeon så är det ju inte normalt att en så relativt ny bil har så omfattande rostskador, jag skulle inte köpa en utan att ha gjort en noggrann koll av undersidan.davve d skrev:Jag har också läst testet. Trist läsning! Vår är 4 år och gått 4900 mil och har ingen synbar rost och kommer bytas ut om nått år så jag är inte det minsta orolig. Jag spolar ofta av hela underredet och hjulhusen när den hänger på lyften. Inget som syns då men jag har inte demonterat plastkåporna och kan inte svara för hur det ser ut där.
-
- Veteran
- Inlägg: 244
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 7:22 pm
- Namn: Johan D
- Kör: BMW 520d m-sport xdrive -19
- Ort: Ludvika
Testet publicerades i Nr 1. 2020JohanD75 skrev:Tyvärr verkar artikeln vara låst, men kan kolla vilket nummer testet publicerades i.
Tips annars att ta en prova-på månad på Readly, så kan du läsa testet där
https://www.vibilagare.se/test/begbil/u ... n-hittills