Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

S-max 2,0 TDCI varvtalet vandrar vid jämn hastighet

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Bayerleiner
Nybörjare
Namn: Joachim G
Kör: Ford S-Max Business 2,0 D 140 med Powershift

S-max 2,0 TDCI varvtalet vandrar vid jämn hastighet

Inläggav Bayerleiner » mån mar 02, 2020 10:22 am

Hej! Ny på forumet, har haft min s-max i princip helt bekymmersfritt sedan den var ny, förutom drivaxeldamasker av usel kvalitet. Men nu har jag ett problem så nu hittade jag hit :)

Problemet yttrar sig i att varvtalet varierar något (c:a +/- 50 RPM) vid jämn hastighet med farthållaren på och låg belastning på motorn (50-90 km/h). Man känner också hur bilen rycker ytterst lite som när man åker med den typen av förare som gillar att gasa/släppa på gasen hela tiden.

Växlarna hoppar i bra, men jag tycker också att den är lite mystisk vid uppväxling mellan 2:an och 3:an t.ex. (Powershift). Varvet vandrar då också lite upp och ner innan det stabiliseras på den nya nivån efter uppväxling.

Några idéer var jag ska börja felsökningen? Är en van mekaniker men har inte jobbat med så här moderna bilar...

Bilen är en S-max 2,0 TDCI, Powershift automat, Årsmodell 2014. Gått 8500 mil snart.

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, Fiesta tdci 10

Re: S-max 2,0 TDCI varvtalet vandrar vid jämn hastighet

Inläggav randal » mån mar 02, 2020 5:16 pm

Jag har samma sak med min smax 2010, 163hk med powershift, ca 20000 mil. Jag var inne och frågade hos åf och då nämndes det att powershift har en givare som ger det felet. Det gällde visst främst tidiga powershift.
Det ska vara ofarligt att köra med men det känns inte så bra för lådan att den växlar när man ligger på jämn fart.

För min är symptomen mellan ca 60-100 när man ligger i jämn hastighet så växlar den, eller det låter skumt iaf och då ser man att var räknaren tillfälligt dippar ca 50 varv.

Jag följer detta. Nyfiken att höra om fler har samma fel och vad man har gjort för att lösa det.