Sida 1 av 2

Mondeo rycker och går dåligt

Postat: tor mar 12, 2020 5:46 pm
av Cylopcan
Hejsan.
Har problem med att bilen går som en påse nötter på låga varv och speciellt vid kall motor, och har bland annat rengjort egr ventilen.
Har en polare som är mekaniker som har kollat över problemet och idag när han kopplade bort returslangen från denna ventil så gick bilen som den skulle. Vilket såklart får oss att tänka att problemet är där.

Min fråga är nu vad detta är för ventil, och om jag kan koppla bort returslangen(grön) som kommer in från höger i bild och blåsa försiktigt med tryckluft där? Tänker ifall det är stopp någonstanns

Eller har ni någon annan ide om vad problemet kan tänkas vara?

Kanske ska tillägga att det handlar om en Mondeo 1.6 2011
20200312_180812.jpg

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: tor mar 12, 2020 6:35 pm
av granadadr
om du gör det kommer det in luft i systemet å då kommer den nog ej starta sen om du har otur,, gissar på diesel ?? hur är det med filterbyten ?? kanske dags å byta dieselfilter,, felkoder?

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: tor mar 12, 2020 7:06 pm
av Cylopcan
granadadr skrev:om du gör det kommer det in luft i systemet å då kommer den nog ej starta sen om du har otur,, gissar på diesel ?? hur är det med filterbyten ?? kanske dags å byta dieselfilter,, felkoder?

Jajjemen det är en diesel.
Dieselfiltret är bytt, samt spridarna då dom va kassa och gav felkod. Dock inga felkoder nu.
Men det känns ju som att det är stopp någonstanns på returen eftersom att direkt man kopplar bort den så går bilen kanonbra.
Tänker att är det stopp så bilen blir "sur" typ?

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: fre mar 13, 2020 6:00 am
av getsome
Kan inte vara så att det är dieselpumpem som börjar ge upp och har kontaminerat spridarna och bränslesystemet ? kolla efter små metallpartiklar i bränslefiltret

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: fre mar 13, 2020 7:35 am
av Cylopcan
getsome skrev:Kan inte vara så att det är dieselpumpem som börjar ge upp och har kontaminerat spridarna och bränslesystemet ? kolla efter små metallpartiklar i bränslefiltret
Men då tycker jag att den borde gå dåligt hela tiden. Den går relativt bra när den är varm. Lite småryck då och då men inget jätte allvarligt. Dessutom borde den väl inte gå perfekt när man kopplar bort returslangen, om dieselpumpen är dålig?

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: fre mar 13, 2020 8:38 am
av granadadr
gör så här då,, koppla ur retur,, blås i slangen till tanken,, inte mot motorn,, tror dock ej det kommer hjälpa,, om den rycker då å då även i hög fart tror jag på något annat,, men kan tyvärr ej svara på vad :(

hur långt har den gått ? står den still mkt? hade provat hälla i medel,, iom det växer alger i dagens diesel,, så kan man ju kanske misstänka det

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: fre mar 13, 2020 9:35 am
av Cylopcan
granadadr skrev:gör så här då,, koppla ur retur,, blås i slangen till tanken,, inte mot motorn,, tror dock ej det kommer hjälpa,, om den rycker då å då även i hög fart tror jag på något annat,, men kan tyvärr ej svara på vad :(

hur långt har den gått ? står den still mkt? hade provat hälla i medel,, iom det växer alger i dagens diesel,, så kan man ju kanske misstänka det
De va de jag tänkte, blåsa mot tanken alltså. Den rycker bara på låga varv. Går fint på höga varv vare sig den är varm eller kall.
Den har precis passerat 15.000mil. Används dagligen och kör minst 2,5mil varje dag till och från jobbet

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: fre mar 13, 2020 9:46 am
av getsome
Prova att blanka EGR ventilen (som ren test alltså), den kan ge hack på låga varv

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: fre mar 13, 2020 9:48 am
av Cylopcan
getsome skrev:Prova att blanka EGR ventilen (som ren test alltså), den kan ge hack på låga varv
Ska se vad polaren säger. Han skulle kolla lite närmare på dedär. Men de kan ju va en ide att prova de

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: sön mar 15, 2020 7:00 pm
av Cylopcan
Ok nu har polaren haft datorn inkopplad och kollat av allt. Gjorde nån reset av egr ventilen och kikade på spridarna medans bilen va på.

Om vi bortser från allt och fokuserar på returslangen.
Direkt man kopplar bort den från grejen på bilden så går bilen hur bra som helst. Direkt man kopplar på den igen så börjar bilen rycka. Finns det några vanliga problem som man kan kolla på närmare just vad gäller returen? Nånstanns där det blir tätt eller liknande?

Inga felkoder dyker upp.

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: mån mar 16, 2020 5:55 am
av getsome
Hur förändras trycket på railen med och utan slangen påkopplad ? misstänker att du antigen har nåt tätt precis som du säger eller så är din pump på väg att rasa.

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: mån mar 16, 2020 8:51 am
av Cylopcan
getsome skrev:Hur förändras trycket på railen med och utan slangen påkopplad ? misstänker att du antigen har nåt tätt precis som du säger eller så är din pump på väg att rasa.
Det vet jag inte. Men kan kolla de om polaren har tid nån dag. Tack för tipset :)

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: mån mar 16, 2020 11:18 am
av getsome
Köp en Bluetooth/WiFi ELM327 och FORSCAN lite till mobilen (android) så kan du alltid läsa din bil samt ta bort felkoder (summan för allt detta landar på 200-500 kr beroende på vilken ELM du köper)

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: mån mar 16, 2020 10:38 pm
av Cylopcan
getsome skrev:Köp en Bluetooth/WiFi ELM327 och FORSCAN lite till mobilen (android) så kan du alltid läsa din bil samt ta bort felkoder (summan för allt detta landar på 200-500 kr beroende på vilken ELM du köper)
Har redan en ELM327 samt forscan. Men som jag skrivit tidigare så ger den inga felkoder alls. Dock så använder jag inte dom grejerna då polaren sköter allt dedär med sina prylar

Re: Kan jag blåsa tryckluft genom denna?

Postat: tis mar 17, 2020 5:55 am
av getsome
Du kan använda den för att läsa av trycket osv (PIDs).. Felkoder behöver inte finnas ifall nåt mekaniskt inte funkar till 100% därför är det viktigt att kunna läsa av värden.. Läs PCM pid för fuel rail pressure , balans för olika spridare osv så ser du ifall du ser nåt som sticker ut när du kopplar loss returen