Problem med växlingar S-MAX automat

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
hfghenke
Nybörjare
Namn: Henrik Pettersson
Kör: S-MAX

Problem med växlingar S-MAX automat

Inlägg av hfghenke »

Har en S-max 2012 diesel automat som gått en hel del (24000 mil). Har haft problem med växlingarna. Ibland har den inte växlat upp som den ska ibland har den hoppat ur växel helt och för ett tag sen hackar den till vid nedväxling från 2:an till 1:an.

I samband med sista service bytte vi växellådsolja, filter mm och upplever att den går mycket jämnare samt att de flesta problemen är borta. Tyvärr är problemet med växlingen 2 till 1 fortfarande kvar, det känns som när man släpper upp en manuell koppling för snabbt, rycker till i hela bilen.

Någon som upplevt samma problem? Lösningar?

Tacksam för svar.

Henrik P

kdahls
Nybörjare
Namn: Krister Dahlström
Kör: Ford S-Max
Mclouis Husbil

Re: Problem med växlingar S-MAX automat

Inlägg av kdahls »

Jag har en S-max 2011 med powershift som gått snart 18000 mil. Även jag har börjat får problem med växlingarna som du beskriver. Fick nyligen meddelandet "fel på växellåda" när den oväntat och plötsligt bryskt växlade ned från högsta växeln på motorvägen i 110 km/h. Stannade bilen och väntade en stund och allt funkade som vanligt igen. Har dock, som du, problem med att växlingen tvåan till ettan känns som när man på en manuell låda släpper upp kopplingen för fort. Annars funkar den bra och växlar som den ska.

Jag lämnade därför in den på närmsta märkesverkstad för felsökning och felkodsavläsning. Jag hämtade ut bilen med beskedet att inga felkoder hittades och att inget fanns att göra. Frågade om de tittat på oljan och kollat om den var ren och såg ut som den skulle. Det hade de inte gjort och menade bara att det förmodligen var bäst att byta låda. Det skulle ju motsvara mer än halva bilens värde och är i mitt tycke en orealistisk åtgärd. Borde ju finnas något mellanting eller ytterligare undersökningar att göra först.

Så även jag skulle uppskatta om någon annan haft samma problem och kanske har förslag på lösningar?

Krister

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Har läst runt lite och hittat denna bland annat : https://axleaddict.com/cars/Powershift- ... ion-Faults

I den artikeln säger han att det inte går att reparera kontrollmodulen, jag vet att jag läst någon som lyckats rengöra modulen och fått lådan att bli bra igen. Kommer inte ihåg om han dränkte den i bensin över natten eller något i den stilen.

Om inte annat kan det kanske vara värt att spola hela lådan ordentligt och på så vis få bort skit som sabbar i lådan.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

kdahls
Nybörjare
Namn: Krister Dahlström
Kör: Ford S-Max
Mclouis Husbil

Inlägg av kdahls »

Tack för tipset Tummps , klickade på länken och tycker att det var en bra och informativ artikel om powershiftlådan (och problem som kan uppstå).

Det gör ju att man får hopp om att det kanske finns andra åtgärder än att byta hela växellådan. Jag tycker att min närmsta verkstad inte ville ta upp och diskutera de alternativa åtgärder som kan hjälpa. Då tänker jag på att skölja igenom lådan och byta olja (2 år och 4500 mil sedan sist) och om det inte hjälper ta upp en diskussion om att byta kontrollmodul (kanske att den finns utbytesdel?!).

Finns det någon som känner till någon bra Fordverkstad i Stockholmsområdet som har erfarenhet av att hitta fel på powershift och som det går att diskutera med?

Skriv svar