Köpa långmilare?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
pop
Veteran
Namn: Peter Ohlsson
Kör: Ford Fiesta Automat -18 Ford S-max 140 hk Diesel -11 Automat

Köpa långmilare?

Inläggav pop » ons apr 01, 2020 5:26 am

Tänkte kolla på en S-Max -12 200 hk diesel automat .

Men den har gått strax över 28500 mil så den är en riktigt långmilare. :a_smil17:

Men är service boken ifylld och kamremmen bytt och skicket i övrigt är bra så tror ni man vågar köpa en sån långmilare ? :crazy:

Mvh Peter

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Re: Köpa långmilare?

Inläggav getsome » ons apr 01, 2020 7:53 am

Ser bilen välvårdad ut ? Många ägare ? täta ägarbyte = avstå från köp.
På en bil med dom milen så får du räkna stötdämparbyte samt lite länkarmar/bussningar.
Är priset riktigt bra och du är duktig på att skruva själv så slå till men räkna med att byta slitdelar.
Bytte själv mina dämpare och fjädrar runt om i helgen (gått strax under 22 k) och bilen blev som ny , dämparna bak var helt slut.
Kolla även så det inte läcker olja lite varstans.

Användarvisningsbild
JohanD75
Veteran
Namn: Johan D
Kör: Ford S-Max 2.2 TDCi Business S -14

Inläggav JohanD75 » ons apr 01, 2020 11:44 am

Skulle kolla hur trösklar, skärmkanter etc ser ut, så det inte är ngn begynnande rost pga blästring/stensprut.

200 hk har den hederliga automaten (dvs inte Power Shift). Har för mig att denna innehåller "evighetsolja" och ska inte behöva bytas, men jag kan ha fel.

Har bilen dock gått så långt som denna och automatlådeoljan inte blivit bytt, skulle jag nog gjort det ändå, i förebyggande syfte.

Kolla i servicedokumentationen om EGR blivit åtgärda ngt, är ju annars en detalj som kan krångla på dieselmotorer med åldern & milen.

I övrigt instämmer jag med getsome.

pop
Veteran

Inläggav pop » ons apr 01, 2020 6:09 pm

Jag tackar så mycket för svaren.

Jag vet att det kommer en massa delar man måste byta efter dessa mil tyvärr :biglaugh:

Tyvärr har man dubbla tummar mitt i handen :513: så skruvar gör jag inte......

Skruvande får jag låta verkstaden på jobbet att göra åt mig :D

Ska köra upp o kika på den imorgon efter jobbet o se på skicket o se om jag kan få fram mer vad som är bytt genom åren på den.

pop
Veteran

Inläggav pop » tor apr 02, 2020 6:53 pm

Nu har jag kikat på bilen.

Den verkar schysst men tyvärr har någon tyckt om att röka i bilen..Fy Fan..... :crap:

Det var lite obalans i bilen när man körde och det hjälte inte heller att jag la den i n när jag rullande,Så det borde vara däcken som var ovala hoppas jag.

Det var det vanliga felet som att rullgardinen hade fastnat i panormataket.

Och så skulle det vara skönt att veta om diesel värmaren funkar men det är svår att testa nu tyvärr.

Användarvisningsbild
JohanD75
Veteran

Inläggav JohanD75 » fre apr 03, 2020 6:05 am

Trist med röken, men det kan gå få bort med exempelvis ozongenerator, kolla med en bilrekondare vad en "sanering" kan kosta.

Gardinen är en klassiker, tyvärr brukar hela innertaket få tas ner för att få loss gardinen. Kan bli dyrt om gardinen skadats och måste bytas. Kan du inte skruva själva och en firma ska göra detta kommer det kosta en slant.

Obalansen kanske fixar sig med en uppsättning nya däck om du misstänker att de är problemet.

Dieselvärmare borde du kunna direktstarta för att se om den funkar. Du märker ju om den går igång och ger värme in i kupén.

Nu vet jag inte vad de begär för pengar för kärran, men du bör kunna pruta en del mtp kostnaden som tillkommer, om du vill åtgärda "bristerna".

Annars "walk away" :dance2:

pop
Veteran

Inläggav pop » fre apr 03, 2020 5:13 pm

JohanD75 skrev:Trist med röken, men det kan gå få bort med exempelvis ozongenerator, kolla med en bilrekondare vad en "sanering" kan kosta.

Gardinen är en klassiker, tyvärr brukar hela innertaket få tas ner för att få loss gardinen. Kan bli dyrt om gardinen skadats och måste bytas. Kan du inte skruva själva och en firma ska göra detta kommer det kosta en slant.

Obalansen kanske fixar sig med en uppsättning nya däck om du misstänker att de är problemet.

Dieselvärmare borde du kunna direktstarta för att se om den funkar. Du märker ju om den går igång och ger värme in i kupén.

Nu vet jag inte vad de begär för pengar för kärran, men du bör kunna pruta en del mtp kostnaden som tillkommer, om du vill åtgärda "bristerna".

Annars "walk away" :dance2:

Jo det med rök är ett skit :mad:

Jag jobbar själv som bilrekondare på Ford så ozonmaskin har jag på jobbet men ibland kan det sitta i ändå efter en sån behandling har jag märkt. ;)

Dieselvärmaren funkar den ändå att starta även om det är 7-8 plusgrader ute? Trodde
dom bara funkade när det var någon plusgrad ute. :biglaugh:

Det är denna kärra jag är intresserad av.

https://www.blocket.se/annons/halland/f ... a/89150629

Har fått ner den till 66000 kr än så länge.

Användarvisningsbild
JohanD75
Veteran

Inläggav JohanD75 » fre apr 03, 2020 6:37 pm

Är det en sk extravärmare eller hjälpvärmare så borde du väl kunna starta den med fjärrkontrollen eller i Convers menyn?

Borde väl gå att direktstarta även om det är ngr plusgrader? Har iof inte heller testat det på min bil :crazy:

Kanske ngn annan på forumet kan svara på detta.

pop
Veteran

Inläggav pop » fre apr 03, 2020 8:33 pm

JohanD75 skrev:Är det en sk extravärmare eller hjälpvärmare så borde du väl kunna starta den med fjärrkontrollen eller i Convers menyn?

Borde väl gå att direktstarta även om det är ngr plusgrader? Har iof inte heller testat det på min bil :crazy:

Kanske ngn annan på forumet kan svara på detta.

Det är en sån som man kan styra i från fjärrkontrollen.

Jag får testa om det går att testköra den när jag tar en andra titt på bilen :biglaugh:

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » fre apr 03, 2020 9:47 pm

Som en fin brukis så hade jag aldrig köpt en bil som gått så långt.
Som en slit och slängbil där man räknar med att behöva underhålla den för att vara farbar så kanske...

Jag tänker att ALLT har rullat nästan 30k mil. Hjullager, stötdämpare, växellåda, motor, AC m.m. En brukis ska funka och se bra ut för det psykiska. Inte kul att behöva planera när man ska reparera bilen och köpa delar hela tiden.

Behöver heller aldrig hända, men oddsen är sämre än för en som rullat 10k mil.
Bara en input.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

pop
Veteran

Inläggav pop » lör apr 04, 2020 1:22 pm

MalZon skrev:Som en fin brukis så hade jag aldrig köpt en bil som gått så långt.
Som en slit och slängbil där man räknar med att behöva underhålla den för att vara farbar så kanske...

Jag tänker att ALLT har rullat nästan 30k mil. Hjullager, stötdämpare, växellåda, motor, AC m.m. En brukis ska funka och se bra ut för det psykiska. Inte kul att behöva planera när man ska reparera bilen och köpa delar hela tiden.

Behöver heller aldrig hända, men oddsen är sämre än för en som rullat 10k mil.
Bara en input.

Mvh Jonas

Jo det är lite så jag tänker också.

Jag köpte en s-max -11 140 hk diesel Dec-19 och den hade rullat 25100 mil då så det var också en långmilare jag köpte då men den har jag bara fått servat upp och den känns inte som den har gått så långt :biglaugh:

Men jag håller med det är många mil och man vet ju inte länge denna håller till tyvärr.

Men tänkte bara lägga dessa pengar ca på en andra bil så om jag ska köpa en som har gått 10000-15000 mil så kostar dom betydligt mer tyvärr.

Men ska nog hoppa över denna bil som det känns nu. :D

pop
Veteran

Inläggav pop » lör apr 04, 2020 5:25 pm

Får väl släppa tanken på natt köpa en annan S-max :a_smil17:

Ska be verkstaden att sänka bilen och så ska jag hitta några häftiga svarat fälgar till bilen istället. :cooske den inte

Så kanske den inte blir så himla tråkigt i vit som den är i dags läget. :(

Jag har folierat taket o backspeglar iallafall,Blir lite snyggare då. :crazy:

getsome
Legend

Inläggav getsome » mån apr 06, 2020 5:20 am

3 bilfirmor som försökt kränga den sen november förra året.. Bjud honom 59 som absolut max och går det så går det.

pop
Veteran

Inläggav pop » mån apr 06, 2020 5:46 pm

getsome skrev:3 bilfirmor som försökt kränga den sen november förra året.. Bjud honom 59 som absolut max och går det så går det.

Jo jag har sett att dom har försökt att kränga den bilen ett tag nu. :a_smil17:

Det är inte världens lättaste bil att sälja med dom milen och så är den så himla gott inrökt också. :rolleyes: :p

Så jag tänkte faktiskt bjuda han som max 59000 kr för den.

Men han stod på sig sist om priset när jag var och pratade med han om det , då var det som lägst 66000 kr han kunde släppa den för. :)

getsome
Legend

Inläggav getsome » tis apr 07, 2020 5:33 am

Kör fulstrategin och bjud 55 och lämna ditt nummer , påminn dom gärna hur Coronakrisen påverkat samhället ,som t.ex vem köper bil när folk varslas till höger och vänster ?! , du ska se att han ringer några dagar senare och säger att han godtar 59 och då höjer du dina 55 till 57 men får vara beredd att göra affär samma dag...