Centrallåsproblem S-Max

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
downey
Nybörjare
Namn: Martin Andersson
Kör: S-Max

Centrallåsproblem S-Max

Inlägg av downey »

Har problem med att båda dörrar på vänster sida inte alltid blir låst när jag låser med fjärrkontrollen. På höger sida blir de alltid låsta samt även bagaget.

Det går att låsa genom att trycka in knappen på dörren bak men även att låsa med nyckel på framdörren.

Någon som vet vart man kan börja felsöka? Svårigheten är att det uppträder till och från.

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Re: Centrallåsproblem S-Max

Inlägg av Tummps »

Har samma på min mondeo, verkar vara ena låsmotorn som blir så igenkorkad pga damm och borstarna så den inte får kontakt längre.
Dörrsidorna måste med och antingen byta hela låsmodulen eller om du öppnar upp den och provar reparera. Finns lite guider på hur man gör, ska se om jag hittar dom sen

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Tummps
Veteran

Inlägg av Tummps »

Glömde ju återkoppla, här är länken på hur man demontera hela skiten och sen sätter man tillbaka allt i omvänd ordning. Bilder finns på sidan två.

https://talkford.com/community/topic/24 ... ors/page-1

Såg även nu att du kan få tag på nya motorer från runt 800:- st från autodoc om du inte vill göra dig besväret att rengöra de gamla.

Tummps
Veteran

Inlägg av Tummps »

Någon som kan kolla ifall delarna nedan är kompatibla med keyless systemet och inte enbart att låsa / låsa upp genom att trycka på fjärren? Försökte kolla på 7zap men blev inte riktigt klok av att titta där.

"bdl..." är reservdelen och numren under ska vara de oem numren den är kompatibel med.

BDL12864
7S7AA21813BC
7S7AA21813BD
------------------
BDL12867
7S7AA26412GC

Tummps
Veteran

Inlägg av Tummps »

Sådär, då har jag bytt till de delar jag frågade om i förra posten. De fungerar som de ska, keyless fungerar inte på höger bak men det har nog med antennen att göra då det aldrig fungerat samt att förardörren fungerar med keyless.
Höger bakdörr var inga konstigheter, däremot är förardörren bökigare då ramen som håller låskistan är i tre delar. Den sitter fasthakad vid handtaget på utsidan och sen med en ram-bit och därefter låskistan. Det går även en metallpinne från handtagsdelen genom ramen till låskistan och för att få dit den måste man sätta dit metallpinnen som den ska vara, därefter dela handtagsdelen från ramen och sen montera handtaget för att därefter lirka in ran och lås. Låter bökigt men det går när man klurar ut hur.

Skönt att kunna låsa ordenligt utan att använda mer än nyckeln / knappen på handtaget.

Skriv svar