Orkeslös på låga varv - svänghjul?
-
Jakobran
- Nybörjare
- Namn: Jacob Brändström
- Kör: Ford transit
Orkeslös på låga varv - svänghjul?
Har en Ford Mondeo -08 diesel som började gå dåligt förra veckan. Gav ingen acceleration på låga varv, orkeslös när man startar på 1an, när man växlat upp 1-2 samt 2-3.
Efter några minuters körning tändes motorlampan gult, och bilen kördes in på närmaste verkstad. (Ej auktoriserad ford-verkstad)
Felsökningen visade på felkoder för luftmassemätare samt egr-ventil.
Teknikern påpekade även att svänghjulet var dåligt. (Endast utifrån ljud vid nedtrampning av kopplingspedal, kopplingen plockades ej isär för ockulär besiktning)
Verkstaden hävdar att "bluddret", det orkeslösa i starten beror på en slang mellan insug och Intercooler som läker.
Jag går med på att byta denna slang.
Kostnad för detta, ca 4000 kr.
När slangen är bytt så försvinner felkoder för luftmassemätare och egr-ventil. Nu påstår dom att bilen går dåligt pga utslitet svänghjul istället, och säger att det är kopplingsbyte och svänghjulsbyte för 18000 kr som gäller.
Tog kontakt med två olika auktoriserade Ford verkstäder, men ingen av dessa höll med om att bilen skulle gå dåligt på låga varv pga dåligt svänghjul.
På väg hem från verkstaden börjar motorlampan lysa igen, samt när jag kör tillbaka till verkstaden dagen efter.
Mina funderingar ang detta; är det någon som har erfarenhet av samma symptom, och går det att säga att det är svänghjulet som är problemet?
Samt är det rätt att jag ska betala för slangbytet, när dom ändrar anledning till varför bilen går dåligt, efter att dom bytt slangen?
Efter några minuters körning tändes motorlampan gult, och bilen kördes in på närmaste verkstad. (Ej auktoriserad ford-verkstad)
Felsökningen visade på felkoder för luftmassemätare samt egr-ventil.
Teknikern påpekade även att svänghjulet var dåligt. (Endast utifrån ljud vid nedtrampning av kopplingspedal, kopplingen plockades ej isär för ockulär besiktning)
Verkstaden hävdar att "bluddret", det orkeslösa i starten beror på en slang mellan insug och Intercooler som läker.
Jag går med på att byta denna slang.
Kostnad för detta, ca 4000 kr.
När slangen är bytt så försvinner felkoder för luftmassemätare och egr-ventil. Nu påstår dom att bilen går dåligt pga utslitet svänghjul istället, och säger att det är kopplingsbyte och svänghjulsbyte för 18000 kr som gäller.
Tog kontakt med två olika auktoriserade Ford verkstäder, men ingen av dessa höll med om att bilen skulle gå dåligt på låga varv pga dåligt svänghjul.
På väg hem från verkstaden börjar motorlampan lysa igen, samt när jag kör tillbaka till verkstaden dagen efter.
Mina funderingar ang detta; är det någon som har erfarenhet av samma symptom, och går det att säga att det är svänghjulet som är problemet?
Samt är det rätt att jag ska betala för slangbytet, när dom ändrar anledning till varför bilen går dåligt, efter att dom bytt slangen?
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Re: Orkeslös på låga varv - svänghjul?
Var slangen sprucken så bör du betala för det bytet då det faktiskt fanns 1 fel , fanns däremot ingen spricka så ska du inte betala nåt , svänghjul bör inte göra bilen orkeslös då vevaxelgivaren sitter på andra sidan (MK3 kunde få problem med att vevaxelgivaren blev mättad med partiklar från svänghjulet och fick bilen att gå kasst) Vilka felkoder har du nu ? Är bilen orkeslös även när du trycker plattan i mattan i lås oss säga 1800 varv ? kan du testa att sätta en blaningplåt mellan EGR och insug (går bilen bra då så är din EGR ventil kass)
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Orkeslös på låga varv - svänghjul?
tror inte svänghjulet har med dålig effekt att göra,, har en mondeo mk4 2,0 med dåligt svänghjul,, laddar 1,3kg 230 psa enligt Forscan
hur är dieselfilet? om den gav felkod på egr så kan isuget vara tätt,, meo dåligt flöde vilket ger sämre lågfartegenskaper jag kör egr blank ,, en platta som stoppar avgaser in i insuget