Köpråd S-Max 2.0 2006->

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
kajonas
Nybörjare
Namn: Jonas Björkman
Kör: Toyota Avensis -2006

Köpråd S-Max 2.0 2006->

Inlägg av kajonas »

Hej!

Vi äger ingen Ford alls men vi behöver köpa en bil med mer utrymme och 7-sits eftersom vi väntar tillökning från 2 till 3 st barn i början av nästa år. Vi har i dagsläget en Toyota Avensis kombi från 2006 som vi är oerhört nöjd med. Problemet är storleken. Jag skulle vilja höra vad det finns för erfarenheter kring att äga en S-Max 2.0 (bensin) som gått kring 20 000 och uppåt. Vad är det för problem som dyker upp på bilen, billiga som dyra så vi förstår vad som kan förväntas.

Jag har alltid sneglat på S-Max eftersom den är väldigt läcker. Var och provkörde en från 2006 i förrgår och den var ungefär som förväntat. Dock upplevde jag att den vinade och visslade mycket kring förardörren, samt att det bullrade rätt högt i kupén. Är detta normalt? Vår Avensis är betydligt tystare.

Tack på förhand för lite ledtrådar i sökandet!

ricki
Nybörjare
Namn: Rickard Löfqvist
Kör: Galaxy -18 AWD

Re: Köpråd S-Max 2.0 2006->

Inlägg av ricki »

Hej! Hade en S-Max 2013 diesel i ett antal år. Så inte riktigt det ni kikar på. Men var väldigt nöjd med bilen iaf. Helt rätt med MPV när familjen växer. Köpte den när vi väntade nr två. Bytte upp oss i storlek när vi väntade nr tre. Så nu kör vi Galaxy 2018 och är ännu nöjdare 😉.

Vi hade lite strul med automatlådan på vår (powershift). Men gick aldrig så långt i vår ägo att vi behövde byta tack o lov. Upplevde en del vinande från vår bil med. Samt visst buller. Men ej mer än andra märkens MPV som vi också provkörde innan köp. Galaxy vi har nu vi er inget alls. Så Ford verkar ha lärt sig.

Hoppar ni hittar en fin S-Max och slår till. Lycka till!

Användarvisningsbild
petter.säby
Nybörjare
Namn:

Inlägg av petter.säby »

Hej!

Vi tittar på Galaxy 2006 & nyare, och undrar också lite kring vilken typ av fel som kan förväntas uppstå (& vad de kostar, ungefärligt). Är det några årsmodeller det ändrats något särskilt med bilen, hörde tex att de ändrat rostskyddet från årsmodell 2010 ungefär?

sir_pewe
Nybörjare
Namn: Per Bengtzohn
Kör: S-max 2.0L flexifuel 2009

Inlägg av sir_pewe »

Hej.
Vi har en ford s-max -09 2.0L bifuel som gått runt 20' mil, har haft den i knappt ett år.
På denna har jag bytt:
Batteri
Bromsar (belägg å skivor) runt om.
Bakre ljuddämparen
Motorn drar endel olja men inom gränsen som Ford har (5dl/500mil), då vi kör mindre än 1000mil/år och jag byter olja 1gg/år så är det ok för mig.
Vår tidigare bil var en nyare seat alhambra (2016 diesel med 180hk) med 7-säten.
Jämfört med den så är Forden betydligt slöare och inte lika smidigt att fälla säten och inte lika rymlig.
Forden är högljudd och mycket motorljud då den endast är 5-växlad och växlad för höga varv, en diesel är nog att föredra i detta hänseende men dyrare skatt. (tror det ifs går på ett ut kring 6-700 mil nånstans sedan blir dieseln ändå billigare...)
Det jag gillar med bilen är att den inte upplevs som en buss utan mer som en vanlig (mindre) bil och att man inte behöver vara så rädd om en äldre bil... Dessutom om man är lite händig och kan byta delar själv finns det billigt från Tyskland.
Låg skatt och hyfsad försäkring.
Så om du hittar någon att köpa, kolla:
Oljan, finns det olja i den? (är den nybytt så svårt å se)
Rost? (avgassystemet, dörrkanter, trösklar)
Ryker den (vitt, blått)?
Låter bränslepumpen (snart dags å byta isåfall), vinande ljud bakifrån, hörs i förarsätet med bilen igång.
Servad som den ska (såklart)?
Hur känns koppling å växellåda (tyckte lådan på den vi köpte kändes väldigt bra jämfört med endel som varit sladdriga och oprecisa).
Fördel om den gått längre sträckor och inte så mycket stadstrafik förstås.
Funkar bakluckan att öppna, en vi kollade på gick inte att öppna mer än en gång... sen vägrade den.

kajonas
Nybörjare
Namn: Jonas Björkman
Kör: Toyota Avensis -2006

Inlägg av kajonas »

sir_pewe skrev:
tis aug 25, 2020 1:04 pm
Hej.
Vi har en ford s-max -09 2.0L bifuel som gått runt 20' mil, har haft den i knappt ett år.
På denna har jag bytt:
Batteri
Bromsar (belägg å skivor) runt om.
Bakre ljuddämparen
Motorn drar endel olja men inom gränsen som Ford har (5dl/500mil), då vi kör mindre än 1000mil/år och jag byter olja 1gg/år så är det ok för mig.
Vår tidigare bil var en nyare seat alhambra (2016 diesel med 180hk) med 7-säten.
Jämfört med den så är Forden betydligt slöare och inte lika smidigt att fälla säten och inte lika rymlig.
Forden är högljudd och mycket motorljud då den endast är 5-växlad och växlad för höga varv, en diesel är nog att föredra i detta hänseende men dyrare skatt. (tror det ifs går på ett ut kring 6-700 mil nånstans sedan blir dieseln ändå billigare...)
Det jag gillar med bilen är att den inte upplevs som en buss utan mer som en vanlig (mindre) bil och att man inte behöver vara så rädd om en äldre bil... Dessutom om man är lite händig och kan byta delar själv finns det billigt från Tyskland.
Låg skatt och hyfsad försäkring.
Så om du hittar någon att köpa, kolla:
Oljan, finns det olja i den? (är den nybytt så svårt å se)
Rost? (avgassystemet, dörrkanter, trösklar)
Ryker den (vitt, blått)?
Låter bränslepumpen (snart dags å byta isåfall), vinande ljud bakifrån, hörs i förarsätet med bilen igång.
Servad som den ska (såklart)?
Hur känns koppling å växellåda (tyckte lådan på den vi köpte kändes väldigt bra jämfört med endel som varit sladdriga och oprecisa).
Fördel om den gått längre sträckor och inte så mycket stadstrafik förstås.
Funkar bakluckan att öppna, en vi kollade på gick inte att öppna mer än en gång... sen vägrade den.
Stort tack för delade erfarenheter. Många bra specifika tips just för bensin/flexifuelen.

Sedan jag skrev inlägget har följande skett:

Har provkört nyare modeller och funnit att det var något tjall med den första vi provkörde, helt OK ljudkomfort i kupén. Vi har också provsuttit andra bilar som kunnat vara aktuella med kommit fram till att just S-Maxen passar oss bäst rent komfortmässigt, både jag och min hustru är rätt långa.

Efter att ha pratat med en riktigt duktig säljare på Modins Bil här i Uppsala har jag också fått liknande råd som du ger om vad man ska hålla koll på när man köper en äldre S-Max. Så nu har jag lagt lite bevakningar och inväntar oktober-november då det är dags för oss att byta.

Stort tack!

Skriv svar