S-Max 2.0 Tdci -11 suger luft bränslesystem

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Dorngrund
Erfaren
Namn: Martin
Kör: Ford Taunus 17M-69. Ford Mondeo -09. Ford S-Max -11

S-Max 2.0 Tdci -11 suger luft bränslesystem

Inlägg av Dorngrund »

Hej

Min S-Max 2.0 TDCI - 11 suger alltså in luft i bränslesystemet. I den klara slangen ut från filtret ser man tydligt stora och små bubblor.

En mekaniker ja känner sa att den bör suga luft INNAN elpumpen, är det efter pumpen borde det läcka ut. Men jag vet inte

Elpumpen sitter ju i tanken och är först i systemet. Vad tror ni? Finns det några kända ställen där de kan dra tjuvluft?? Bränslefiltret byttes för 2 månader sen och har fungerat tills för en vecka sen så tror inte den tar luft där.

Användarvisningsbild
VolFo
Erfaren
Namn: Dennis
Kör: Focus RS Edition 2018, Volvo S60R, Volvo S70R, Volvo 855 T-5R, Volvo 855R, Volvo V70R

Re: S-Max 2.0 Tdci -11 suger luft bränslesystem

Inlägg av VolFo »

Dorngrund skrev:
tor aug 27, 2020 4:36 pm
Hej

Min S-Max 2.0 TDCI - 11 suger alltså in luft i bränslesystemet. I den klara slangen ut från filtret ser man tydligt stora och små bubblor.

En mekaniker ja känner sa att den bör suga luft INNAN elpumpen, är det efter pumpen borde det läcka ut. Men jag vet inte

Elpumpen sitter ju i tanken och är först i systemet. Vad tror ni? Finns det några kända ställen där de kan dra tjuvluft?? Bränslefiltret byttes för 2 månader sen och har fungerat tills för en vecka sen så tror inte den tar luft där.
Ta loss elkontakten uppe på locket för bränslefiltret. Vanligt att den kontakten glappar vilket gör att det blir varmt som sen gör att plasten smälter och bränner hål i locket med tjuvluft som följd.
Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason so few engage in it.

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

Tack för ditt svar, blev väldigt upphetsad och gick och tittade men det finns inga spår av att något har gått varmt på mitt lock. Eller menar du att det kan ha hänt något inne i locket som inte syns utanpå?

Användarvisningsbild
VolFo
Erfaren
Namn: Dennis
Kör: Focus RS Edition 2018, Volvo S60R, Volvo S70R, Volvo 855 T-5R, Volvo 855R, Volvo V70R

Inlägg av VolFo »

Dorngrund skrev:
fre aug 28, 2020 6:24 am
Tack för ditt svar, blev väldigt upphetsad och gick och tittade men det finns inga spår av att något har gått varmt på mitt lock. Eller menar du att det kan ha hänt något inne i locket som inte syns utanpå?
Tar man loss kontakten så ser man oftast att plasten har blivit bränd, både på kontakten och kontaktstycket i locket. Steg 2 är väl att ta loss locket och kika så tätningen till locket sitter korrekt och inte är skadad. Skulle det se bra att ut hade jag nog provat med ett nytt lock som steg 1.
Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason so few engage in it.

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

Jag tog loss kontakten men såg inget konstigt någonstans :/. Skall skaffa ett nytt filter och O-ring och öppna och titta.

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

O-ringen till bränslefiltret var helt söndertrasad, aldrig sett något liknande. Trots bara 3 månader sen den monterades.

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Vem monterade den? Satt väl inte som den skulle då blir en oring ofräsch

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

Det gjorde jag själv. Är dock van mekaniker men den kan ju ha hamnat likförbannat.
Senast redigerad av 1 Dorngrund, redigerad totalt 0 gånger.

Tomas_vartofta
Erfaren
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

Ang. locket på bränslefiltret.
Peugeot har haft en kampanj på att byta locket, iallafall så fick jag komma in med min. Det är en -13 163hk.
Har inte Ford haft något sådant??

Dorngrund
Erfaren

Inlägg av Dorngrund »

Uppdatering för andra som ev möter samma problem.

I mitt fall så hade tätningsytan för lockets o-ring i filterhuset ärgat så pass att den sög luft. Tog ett 400 papper och gjorde utan fin igen och monterade ny o-ring och fick igång motorn direkt. Dock så syns små små bubblor i den klara slangen mellan filter och högtryckspumpen. Har hört att detta förekommer på denna typen av motor utan att det blir problem men vad vet jag. Min bil verkar fungera nu i alla fall.

Skriv svar